• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Twixie

Såg att det inte längre var ägg i RisiFrutti så jag mailade och frågade om det stämde och fick till svar: 
     "Produktionen med det nya receptet på Risifrutti® startade i  januari så det kan inte finnas gamla produkter ute i
                butikenikerna. Vi kan inte garantera att Risifrutti är fri
                från ägg men det är inte tillsatt ägg i den. Mycket allergiska
                personer bör vara försiktiga med alla livsmedel som tillverkas
                av flera ingredienser. Produkten är inte producerad särskilt
                för allergiker och risken att produkten innehåller
                ingredienser från annan tillverkning kan aldrig helt
                uteslutas."

Så nu går vanlig RisiFrutti också bra

Gillar sådana förändringar Hittills har iofs inte sonen gillat "klumparna" (risen) när vi gett annan motsvarighet men känns bra att det finns som alternativ om det krisar. Det är inte lika vanligt med MannaFrutti i små butiker alla gånger.

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • TinaZ

När vi skulle äta på IKEA i Malmö igår visade det sig att de bytt pastan mot en med ägg i. Sonen fick äta kyckling o potatis istället, men vilken tur att jag frågade. Det var nära jag bara beställde som vanligt eftersom han brukar kunna äta deras pasta med köttfärssås (iaf i Karlstad)
    Vet inte om det var tillfälligt eller lokalt

• Yosa

Familajens favoritkaka: kladdkaka ska nu anpassas till dotterns allergi. Kan jag ersätta 1 ägg rätt av med en tsk bakpulver? I receptet ska det avar 2 tsk bakpulver kan jag då ta 3 tsk nu istället då?
    Hur gör jag när det står vispa ägg, smör och socker vitt? Vispar jag då bara smör och socker och vispar vitt? och sen öka på bakulvret enligt ovan när det väl ska i?

• Twixie
    Yosa skrev 2010-07-29 21:17:26 följande:
    Familajens favoritkaka: kladdkaka ska nu anpassas till dotterns allergi. Kan jag ersätta 1 ägg rätt av med en tsk bakpulver? I receptet ska det avar 2 tsk bakpulver kan jag då ta 3 tsk nu istället då?
    Hur gör jag när det står vispa ägg, smör och socker vitt? Vispar jag då bara smör och socker och vispar vitt? och sen öka på bakulvret enligt ovan när det väl ska i?
    Med bakpulvret är jag osäker, jag skulle nog bytt ut det mot No Egg (men det är ju inte alltid man har det hemma...) eftersom det bara är ett ägg? Pröva och se  Vad gäller smöret och sockret är är det bara att vispa det poröst "som vanligt". Det är däremot viktigare har jag upptäckt att smöret verkligen är rumstemperarerat när man inte vispar det med ägget. Det är svårare att få det poröst tycker jag...
    (¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Miralicia
    Yosa skrev 2010-07-29 21:17:26 följande:
    Jag tycker att det har varit väldigt svårt att få till en bra kladdkaka utan ägg när man har utgått från vanliga kladdkakerecept där man ska hitta på någon ersättning för äggen, jag har provat rätt många och ofta tycker jag att de blivit rätt flottiga som äggfria eller svåra att få att stelna till (lagom mycket) och inte bara vara smet.

Men den här som är utan såväl mjölk, ägg och vanligt vetemjöl är riktigt bra
    utanallt.blogspot.com/2009/08/kladdkaka.html
    (bör funka med vanligt vetemjöl, mjölk/grädde och smält smör/margarin ochså om man bara vill ha äggfritt)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Yosa
    Twixie skrev 2010-07-29 21:25:59 följande:
    Med bakpulvret är jag osäker, jag skulle nog bytt ut det mot No Egg (men det är ju inte alltid man har det hemma...) eftersom det bara är ett ägg? Pröva och se  Vad gäller smöret och sockret är är det bara att vispa det poröst "som vanligt". Det är däremot viktigare har jag upptäckt att smöret verkligen är rumstemperarerat när man inte vispar det med ägget. Det är svårare att få det poröst tycker jag...
    nej inget no egg hemma. Jag tror jag testar att göra såsom du skrev. Skulle eg gjort de idag så vi skulle ha kladdkaka som efterrätt/till kaffet när vi hade gäster. Men vågade inte chansa på nytt experiment med äggfritt så jag lovade dottern att baka äggfritt imorgon eller på lördag.
  • Yosa
    Miralicia skrev 2010-07-29 21:28:27 följande:
    Jag tycker att det har varit väldigt svårt att få till en bra kladdkaka utan ägg när man har utgått från vanliga kladdkakerecept där man ska hitta på någon ersättning för äggen, jag har provat rätt många och ofta tycker jag att de blivit rätt flottiga som äggfria eller svåra att få att stelna till (lagom mycket) och inte bara vara smet.

Men den här som är utan såväl mjölk, ägg och vanligt vetemjöl är riktigt bra
    utanallt.blogspot.com/2009/08/kladdkaka.html
    (bör funka med vanligt vetemjöl, mjölk/grädde och smält smör/margarin ochså om man bara vill ha äggfritt)
    Skulle kunna ta och testa denan också så vet man vilken som blir bäst till nästa gång. Men då med vanligt mjöl och mjölk.
    Tack för jättebra blogg om "utan allt" . Läggs till favoriter!
    Tack!
  • mamma till tre troll

hoppar in här.. har en son som har äggallergi..(bevisat av blodprov tillslut) sedan så har vi även övergått till sojafritt då han ännu var rosig om kinderna.. dock verkar de vara ngt mera då han til o från fortfarande blir röd(torr om kinder o bakom öronen osv..

ska läsa tråden bättre när jag har lite mera tid

• Bisca

Provade göra kokostoppar med No egg idag. De blev väldigt hårda och spröda, inte sådär sega i mitten som jag vill ha dem. Trist att det inte funkade. Jag har precis köpt hem No egg för att experimentera lite och se vad som går bra.

Mitt "gamla" kladdkakerecept fungerade - hurra!! Först när den var klar trodde jag att den skulle bli stenhård och tråkig som det hänt tidigare, men nejnej, den blev lite seg och kladdig. Lite mer kompakt, men smakade helt klart kladdkaka .
    Detta är ett recept där man bara rör ihop ingredienserna. Inget vispande.
    2 ägg (2 tsk No egg och 2 msk vatten)
    2 dl socker
    1 tsk vanlijsocker
    4 msk kakao
    1,5 krm salt
    1,5 dl vetemjöl
    1 dl smält smör el margarin (ca: 60g)
    Jag gräddade i springform i 200 grader i 23 min, (men grundreceptet säger ca: 30 min)

Svar på tråden Äggallergitråden