• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • SanTan

Mamma till H o F skrev 2011-06-21 18:17:00 följande:

Hej!

Är det någon här som vet om det finns någon hamburgerdressing som är ägg och mjölkfri?

Jag vet att coop´s fettfria är utan, men det var evigheter sen jag såg den i "min" butik. Antar att dom slutat tillverka den.

Eller kanske tips om nån annan dressing eller kall färdigsås?

Denna gillar vi hemma hos oss!
  • IdaVi

Sousafon: Bra att pannkakorna blev lyckade!

Igår kom kallelsen för Idas pricktest för nötter (och annat). Tog mindre än en vecka att få kallelsen och vi ska dit redan på onsdag nästa vecka! Snabba bud minsann vilket jag är mycket tacksam för

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Ela

Lena - Men hur lång tid har det gått från reaktionen då? Vi har fått höra från två olika läkare att det måste vara minst fyra veckor mellan reaktion och pricktest eftersom kroppen har bildat antikroppar så det kan bli missvisande annars.

• IdaVi

Ela: Då har det gått ca 3 veckor. oj då?! Hos oss sa de en vecka?! Vad konstigt!?

För övrigt väntar vi på remiss för Ville också som har en massa eksem/utslag. Får väl snart familjerabatt!

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Slippy

Hej!

Äntligen har det blivit dax för oss att provocera ägg på lilltjejen.
    Fick brev på posten från hennes doktor efter att dom fått svar på RAST.
    Han skrev att vi skulle testa försiktigt med ägg i tillagad (kokt) form.

Kommer ihåg att jag läste här i tråden (eller om det kanske va i allergitråden) att vissa fått scheman för hur provoceringen skulle gå till. Nån som har något att dela med sig av? Har för mig att sockerkaka var ett alternativ.
    Hur har ni som provocerat gått till väga?

• Allrona

Slippy - dotterns dietist sa att vi skulle börja med sockerkaka eller pannkaka. Dag 1, 1x1 cm, dag 3 2x2 cm, dag 5 5x5 cm och om hon fortfarande inte hade reagerat dag 7 så kunde hon få en hel sockerkaksbit eller ett par pannkakor. Funkade även det så skulle vi testa en liten bit kokt ägg.
    Hoppas det går bra!

• Slippy
    Allrona skrev 2011-06-25 13:33:17 följande:
    Slippy - dotterns dietist sa att vi skulle börja med sockerkaka eller pannkaka. Dag 1, 1x1 cm, dag 3 2x2 cm, dag 5 5x5 cm och om hon fortfarande inte hade reagerat dag 7 så kunde hon få en hel sockerkaksbit eller ett par pannkakor. Funkade även det så skulle vi testa en liten bit kokt ägg.
    Hoppas det går bra!
    Va ungefär nåt sånt jag hade för mig att jag läst.
    Får se om vi vågar oss på att prova imorgon då.
    Man blir ju lite nervös när hon varit utan ägg så länge, men det är ju det här vi har väntat och hoppats på

Tack för hjälpen!
  • Tanja f

Hej, har 3 barn, varav 2 äldsta är äggallergiska. Har en fråga, äter era barn chicken mc nuggets? Vet att de innehåller äggalbumin. Vad är det för nåt? Min 4-åring hade en 3-a på ägg i vintras och hon klarade att äta 1,5 nuggets utan att känna nåt. Hon är väldigt allergisk mot mjölk och jag har kommit på att jag eg inte vet hur mkt/lite ägg hon tåler eftersom vi haft nolltolerans ägg/mjölk. På min 7-åring har äggallergin nästan växt bort helt.

• mamma till tre troll

nu är min son 17månader o vi har provocerat honom med ägg o kyckling som han visat reaktion på tidigare.. o nu går de bra okej.. nu inte över doserar då vi ser att han får röda kinder om han äter ägg/kyckling flera mål i rad typ eller så.. men är så glad att de går bra att han äter ibland iaf lättare vid kalas osv..

• Karla79

Nu behöver jag snabb hjälp av er som flugit med äggallergiker!

Har sedan tidigare fått tips här om att inför långflygning ta med egen mat i aluminiumformar och sätta in i flygplanets värmeskåp, istället för burkar eftersom det inte finns mikro. Men nu börjar jag fundera på hur det ska funka praktiskt. Då har jag alltså maten med mig kall i aluminiumformar i en liten kylväska, sedan värms den långsamt upp i värmeskåpet. Hur fräscht är det, jag tänker nu på bakterier o s v.... det blir kanske inte tillräckligt varmt, och framförallt värms det inte tillräckligt snabbt?

Så nu är min nya tanke att enbart ta med kall mat. Till en 9-timmars flygresa tänker jag ta med en pastasallad med korv, köttbullar, bönor och andra grönsaker han gillar. Plus yoghurt, flingor, kex, frukt, macka. Det måste väl räcka? Han är 1,5 år.

Svar på tråden Äggallergitråden