• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • LokesMammi
    Ela skrev 2011-07-01 11:12:13 följande:
    Trist Lena!

Min lillkille har ju också ägg och jordnötter - verkar vara en vanlig kombination? På måndag blir det pricktest för mellantjejen som ju i vart fall reagerar på någon typ av nötter men det borde vara något mer eftersom hon har konstanta eksem.

Ont i munnen nämndes här ovan. Jag har haft konstant ont i munnen några veckor och tungan är aningens svullen. Jag har fått för mig att jag reagerar på gräs för jag har som ett tryck över bihålorna och täppt näsa och så utan förkylning. Kan ont i munnen hänga ihop med det?
    Jag är lite allergisk mot ägg o mkt allergisk mot jordnötter. Sonen är mkt allergisk mot ägg o jordnötter har jag ingen aning om! =)
    Loke 11/1-11
  • LokesMammi

Är det någon som bakat något med ämnet "no egg" ist för ägg o är nöjd......? Tycker allt blir konstigt med det! Jag fick tips o recept på linfröavkok ist för ägg! Tänkte att jag skulle testa det. Vill ju med kunna äta sockerkaka o pannkaka =)

Loke 11/1-11
  • Karla79
    LokesMammi skrev 2011-07-10 16:03:13 följande:
    Är det någon som bakat något med ämnet "no egg" ist för ägg o är nöjd......? Tycker allt blir konstigt med det! Jag fick tips o recept på linfröavkok ist för ägg! Tänkte att jag skulle testa det. Vill ju med kunna äta sockerkaka o pannkaka =)
    Bakat har jag inte gjort, däremot gjort köttbullar och de blev jättegoda.
  • Allrona

Suzzy - jag har bakat många gånger med no egg. I början blev det inte så bra men numer tycker jag att det funkar helt ok.

• LokesMammi
    Allrona skrev 2011-07-10 16:46:21 följande:
    Suzzy - jag har bakat många gånger med no egg. I början blev det inte så bra men numer tycker jag att det funkar helt ok.
    Ok. Kanske en vanesak. =) Gjorde no egg o sockerkaks mix o det blev helt åt skogen galet. hehe Nu har jag recept på mjöl så kanske ska testa nu. Kanske går bättre! =)
    Loke 11/1-11
  • Allrona

Suzzy - tänk på att man måste blanda pulvret och vatten ordentligt innan så att det det ut som äggvita. Jag tror det var felet jag gjorde i början att jag inte blandade det ordentligt innan jag la till andra ingridienserna.

• LokesMammi
    Allrona skrev 2011-07-10 18:27:12 följande:
    Suzzy - tänk på att man måste blanda pulvret och vatten ordentligt innan så att det det ut som äggvita. Jag tror det var felet jag gjorde i början att jag inte blandade det ordentligt innan jag la till andra ingridienserna.
    Ok! Ja, enda gången jag rört om ordentligt är när ägg o socker ska bli pösigt! Lite svårt! =)
    Loke 11/1-11
  • Jen6

Hej på er! En nying här! Vi misstänker äggallergi. Vår ett-åring åt igår nästan ett helt ägg (har ätit lite ägg i mat innan samt 3 skedar i ägg för nån vecka sen, ingen reaktion). 1 timme efteråt var halva kroppen tänkt av röda prickar och röda rodnande utslag. Började in nacken och spreds sig till halsen. Armhålor och armveck var illröda och öronen likaså. Vi fick så klart panik och åkte in till akuten. Läkaren trodde det var äggallergi och skrev ut antihistamin samt bad oss kolla upp det efter semestrarna. Idag när vi vaknade var alla utslag borta. Går det så fort? Ska vi ändå ge honom antihistamin? (känns onödigt). Jag vet att detta är gammal skåpmat för er men hur tänker ni när ni läser vad jag skrivit? (vi kan inte härmed utslagen till något annat. Inget annat var nytt. Ha det gott! Kram, Jennan

• Billabong

Jennan6:Eftersom äggallergiska barn reagerar lite olika på ägg så är det svårt att svara helt säkert på din frågeställning. Men att han inte längre har några prickar idag låter helt normalt i mina, icke-läkarkunniga, öron.

När vår son fick i sig lite rent ägg fick han en annan slags reaktion än en pojke; han fick en kraftig rodnad kring munnen som spred sig över hela kroppen och svullnade upp oerhört mkt i ansiktet. Vi åkte in till barnakuten med honom och då var det bara underbenen och underarmarna som inte var röda. Däremot hade han inte prickar på det sättet du beskriver. Han fick behandling för den akuta reaktionen med adrenalin, syrgas samt kortison och antihistaminer och inom ngn timme redan hade svullnaden och rodnaden lagt sig. Så därför tycker jag det låter normalt att er son inte har sina prickar kvar efter ett dygn.

Gav läkaren inga anvisningar om hur länge ni skulle ge antihistaminerna? Jag minns inte hur vi gjorde, men TROR att vi gav även dagen efter reaktionen. Iaf inte längre än så. 

Fick ni inte Betapred (kortison) att ge honom ifall han råkar ut för en allergisk reaktion igen? Räcker den enligt läkaren med antihistaminer? Menar inte att skrämma upp dig, är bara lite undrande eftersom jag genom denna tråd uppfattat det som att de flesta rustas med Betapred.
    Å andra sidan kanske ni kan se det som positivt att ni inte har fått recept på det, kanske bedömde läkaren att äggallergin inte är särskilt kraftig hos er son. Med tanke på att han kunde äta så mkt ägg och inte fick ngn ännu allvarligare reaktion menar jag. Vore ju jätteskönt om det är så.

• Billabong
    Allrona skrev 2011-07-10 18:27:12 följande:

Hm... kanske var detta jag missade när jag testade att göra pannkakor med No Egg - som blev lite väl... knapriga. Ska testa igen och se till att det geléar till sig ordentligt.
Svar på tråden Äggallergitråden