• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Twixie

På förra dagiset när sonen fortfarande var i åldern att han kunde tänkas plocka smulor på bordet eller liknande så gav de barnen bredvid honom också äggfri kost. Alltså de fick samma såser, pannkakor etc som sonen. Snett mittemot satt läraren också. Hon ville hellre sitta mittemot (eller snett i detta fallet) än bredvid för hon tyckte hon kunde se bättre vad som hände vid sonens plats.

En sak till: Knorrs (Bongs också?) flytade kycklingbuljong innehåller ägg. Kan vara bra att påpeka också. Tydligen så kom den inte upp på äggallergi när dagiset beställde då ägg bara står inom parantes som en arom eller liknande (hur mycket ägg nu smakar egentligen...). Men jag har sagt till om den speciellt. Vet inte om det är några mängder som gör att många kanske faktiskt kan klara det - jag har bara inte vågat chansa.

Det är inte ovanligt att äggallergiska barn också får pollenallergi (oftast senare i livet), jag har märkt av att sonen blir extra känslig på våren och har sagt så till förkolan också. De har också märkt samma sak så de är extra nogranna när det är som värst med pollen. Kan också vara värt att nämna för förskolan. Nu är det inte så kanske för alla men om man dessutom är osäker på hur barnet reagerar så kan det vara värt att nämna att de ska vara lite extra försiktiga ibland.

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Gladhannapanna

Idag var det en ny fröken som tog emot när jag lämnade, jag påpekade i förbifartena tt Julia inte tål ägg. Hon svarade att det hade hon fått information om. Känns jättebra!

En gång när jag hämtade vid mellis hade de skivat ägg framme på bordet som pålägg, rester från morgonen. Julia satt väldigt nära tallriken så jag frågade om hon försökt ta ägg eller så. Men de sa att hon är noga med att själv säga tilla tt hon inte tål ägg!

När det finns saker med ägg i på fikabordet borta ¨tex säger vi till att det är ägg i så att hon itne får ta just den kakan eller bullen, det accepterar hon direkt. Det är faktiskt ltie konstigt med tanke på hur hon beter sig när vi nerkar henne godsaker av andra skäl!

• Karla79
    Gladhannapanna skrev 2011-08-10 08:17:37 följande:
    Idag var det en ny fröken som tog emot när jag lämnade, jag påpekade i förbifartena tt Julia inte tål ägg. Hon svarade att det hade hon fått information om. Känns jättebra!

En gång när jag hämtade vid mellis hade de skivat ägg framme på bordet som pålägg, rester från morgonen. Julia satt väldigt nära tallriken så jag frågade om hon försökt ta ägg eller så. Men de sa att hon är noga med att själv säga tilla tt hon inte tål ägg!

När det finns saker med ägg i på fikabordet borta ¨tex säger vi till att det är ägg i så att hon itne får ta just den kakan eller bullen, det accepterar hon direkt. Det är faktiskt ltie konstigt med tanke på hur hon beter sig när vi nerkar henne godsaker av andra skäl!
    Duktig tjej! Hur gammal är hon?
  • Gladhannapanna
    Karla79 skrev 2011-08-10 09:01:03 följande:
    Duktig tjej! Hur gammal är hon?
    Fyllde två i mars. Fick sin stora reaktion i samband med ettårsdagen så den minns hon inte. Däremot tror jag att hon fått ont i magen några gånger. MAX har inte ägg i sina nuggets men de friteras i samma olja som andra saker med ägg i, vi har testat under semestern, men hon bajsade grönt och läskigt efteråt så nästa gång ska vi be dem steka istället.
  • Karla79

Ser fram emot när sonen också kan "säga till själv", han är bara 20 mån och börjar dagis på måndag :) Väldigt nervöst det här med allergin faktiskt. Det finns inga andra allergiska barn på dagiset men en i personalen är allergisk mot ägg så det känns ju bra i alla fall.

• SanTan
    Karla79 skrev 2011-08-09 10:46:42 följande:

Vad tycker ni om detta infoblad inför dagisstart?

Ruben måste undvika:

Ägg i alla dess former, både rått och tillagat Majonnäs Livsmedel där det står “spår av ägg” Lysozym (E1105), ett konserveringsmedel i lagrade ostar Ovo betyder ägg

Var observanta och läs innehållsförteckningar på:

Bröd Kakor, bakverk, pajer Färdigpanerad fisk, färdiga köttbullar o. dyl “Röror” som kan innehålla majonnäs Lagrad ost Ströbröd Glass Pasta Leverpastej

Var särskilt observanta vid födelsedagar då föräldrar skickar med bullar/tårta etc. Jag kommer att lämna egen fika som ni kan ha i frysen till dessa tillfällen.

Till pannkakor kan man använda bakpulver eller äggersättning.

Allergiska reaktioner som kan uppstå och kräver akutvård är:

Andnöd/astmatiska besvär Anafylaktisk chock Rodnad runt munnen Svullna läppar Kräkningar (om man ej misstänker magsjuka) Nässelutslag över hela kroppen

Då han aldrig har blivit utsatt för ägg vet vi inte vilken reaktion det är troligast att han får. Allergin har bara synts på pricktest.

Han bär alltid med sig medicinen Aerius som ska användas om han får nässelutslag eller klåda.

Han får inte pyssla med äggkartonger vid påsk då dessa kan innehålla spår av ägg.

Jättebra informationslapp och jättebra att du tar allergin på allvar, men jag kan någonstans känna att du drar på lite för stora växlar. Hon har aldrig påvisat någon reaktion för äggallergi, hur vet ni då att hon är så superkännslig som det verkar vara i din lapp?

Misstolka mig nu inte, jag menar inget illa, jag tycker absolut man ska ta allergier på allvar.

Hur kommer det sig att ni pricktestade ägg?

Min yngsta dotter visade STARKT positivt på ägg på pricktest. Hon fick en riktigt stor fläck. Hennes reaktion om hon fick i sig ägg, eller tog i ägg, eller om vi stekte pannkakor hemma (luftburet) var då att hon fick eksem och klåda. Ingen på luftvägarna, trots så stark allergi. Hon reagerade på svin-influensa vaccinet som vi tog på allergicentrum för säkerhets skull, och då reagerade hon med blossande röda kinder som la sig efter 15 minuter efter hon fått Aerius av personalen.

Trots att hon hade så kraftig allergi har det aldrig varit några problem med att pyssla med äggkartonger tex.
    Vi har aldrig lämnat någon speciell lapp till personalen, bara ett läkarintyg till kokerskan och till avdelningen och det har aldrig varit några problem!

Har du testat om Ruben har kontaktallergi mot ägg? Knugga lite kokt ägg på hans arm.
  • Karla79

Tar inte illa upp, bara följer råden från allergiläkaren :)

Han fick en stark reaktion mot mjölk och pricktestades då för ägg och mjölk. Det enda jag vet är att pricken på testet är stor och han har gjort testet 3 ggr. Läkarna vill inte göra provokation eftersom pricken fortfarande är stor, men blir det mindre ska vi göra provokation på sjukhuset.

• Kavat
    SanTan skrev 2011-08-10 09:29:12 följande:
    Jättebra informationslapp och jättebra att du tar allergin på allvar, men jag kan någonstans känna att du drar på lite för stora växlar. Hon har aldrig påvisat någon reaktion för äggallergi, hur vet ni då att hon är så superkännslig som det verkar vara i din lapp?

Misstolka mig nu inte, jag menar inget illa, jag tycker absolut man ska ta allergier på allvar.

Hur kommer det sig att ni pricktestade ägg?

Min yngsta dotter visade STARKT positivt på ägg på pricktest. Hon fick en riktigt stor fläck. Hennes reaktion om hon fick i sig ägg, eller tog i ägg, eller om vi stekte pannkakor hemma (luftburet) var då att hon fick eksem och klåda. Ingen på luftvägarna, trots så stark allergi. Hon reagerade på svin-influensa vaccinet som vi tog på allergicentrum för säkerhets skull, och då reagerade hon med blossande röda kinder som la sig efter 15 minuter efter hon fått Aerius av personalen.

Trots att hon hade så kraftig allergi har det aldrig varit några problem med att pyssla med äggkartonger tex.
    Vi har aldrig lämnat någon speciell lapp till personalen, bara ett läkarintyg till kokerskan och till avdelningen och det har aldrig varit några problem!

Har du testat om Ruben har kontaktallergi mot ägg? Knugga lite kokt ägg på hans arm.
    Jag håller faktiskt inte med riktigt. Hon har ju skrivit att han aldrig fått i sig och att de inte vet, men att det visade på pricktest. Tänk om han får andnöd när han tuggar på en äggkartong (om det nu skulle tillåtas)? Han är ju så liten. Det är väl onödigt att chansa på dagis där de har många andra barn och inte kan ha full uppmärksamhet på hennes son. Jag tyckte det var jätte bra skrivet.
    Men du har en bra poäng i att de borde kolla upp hur han reagerar på ägg i kontakt och kanske även blodprov för att veta ungefär hur allergisk han är.

Nettie1
    Jag tycker att er läkare kunde gjort RAST så ni kan få en "siffra" på allergin. Fick ni ingen uppgift på pricktestet? Reagerade han när de la droppen på huden. Fick han nässelutslag av pricktestet?

Vår läkare gjorde något test förutom RAST som kollade hur han ev skulle reagera och det visade att risken var att han skulle få en allvarlig reaktion. Vet dock inte vad det hette. Min mellan hade bara 3 på RAST när vi kollade honom när han var 7 månader. Nu är han 4 och har inte kollats sedan dess. Men han reagerar med nässelutslag och klåda inom fem minuter från att ta i ett ägg, eller någon som hållt i ägg, utan att tvätta sig osv.
    Men enligt läkaren så behövde det inte vara så att man skulle få en allvarlig allergisk reaktion. Alltså nässelutslagen hängde inte alltid ihop med allergin. Det fanns de som kunde äta det men inte ta i det sa hon. Men i hans fall hängde det ihop, så han får varken äta eller ta i ägg.
  • Kavat

Rättar mig själv. Han kollades alltså vid 3 år med det där speciella testet som jag inte vet vad det heter...

• Karla79

K Kavat: nej inga andra test har gjorts. Vi fick ingen siffra heller. Men han fick inga utslag av testet och reagerade inte när han fick droppen på huden om du menar omedelbart (själva reaktionen med upphöjd prick kom väl inom ett par minuter).

Svar på tråden Äggallergitråden