• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • pipon

Såg att ni diskuterade bakning. Jag har blivit jätteduktig på att baka utan ägg! Min kompis är allergisk och jag köpte Karolina Tegelaars bok "Kakboken" och "Tårtboken". Författaren är tydligen själv allergisk och tröttnade på att det var så svårt att baka. Jättegoda recept och enkla så att till och med jag lyckas Skrattande Rekommenderas varmt! 

• Billabong
    pipon skrev 2011-07-11 21:19:34 följande:
    Såg att ni diskuterade bakning. Jag har blivit jätteduktig på att baka utan ägg! Min kompis är allergisk och jag köpte Karolina Tegelaars bok "Kakboken" och "Tårtboken". Författaren är tydligen själv allergisk och tröttnade på att det var så svårt att baka. Jättegoda recept och enkla så att till och med jag lyckas Skrattande Rekommenderas varmt! 

Tack för tipsen!
  • Jen6

Sara 75: oj då, det se en tuff "första gång" ni fick.

• SanTan

En kakbok som är jättebra är "Eggande recept utan ägg". Där finns ett bra pannkaksrecept med majsenastärkelse istället för både no egg o bakpulver o linfröavkok! (jag har skrivit ner receptet i denna tråd för ett tag sedan)

• Miralicia
    Yosa skrev 2011-07-16 10:24:43 följande:
    Har aldrig tidigare hittat en färdig (påse eller liknande) med potatisgraänf utan ägg men nu hittade min mamma denna:
    www.kosterfiskarn.se/default.asp?pg=produkter...

den verka va utan ägg. Någon som testat?

Både den frysta och den från kyldisken från Felix är utan ägg. Och båda är goda.

Kylda: www.procordia.se/eway/default.aspx&trg=Main_172&Main_172=448:0:2,127:1:0:0:::0:0&articlenumber=07070

Frysta: www.procordia.se/eway/default.aspx&trg=Main_172&Main_172=448:0:2,127:1:0:0:::0:0&articlenumber=07343
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Ela

Igår testade jag att baka muffins för första gången sedan lillkillen blivit konstaterad äggallergiker. Jag bytte ut ett ägg mot no egg och ett mot en extra tesked bakpulver. Resultatet blev över förväntan. Ytan blev lite knäckig och god.

Men vi har inte riktigt kommit in i tänket än. Vi stack iväg på en lite improviserad utflykt nu här. Lillen brukar få hemgjord barnmat till lunch men nu pep jag in på affären och köpte en burk spaghetti med köttfärssås. I bilen läste jag att den kan innehålla spår av ägg så den vågar vi nog inte ge trots att han inte verkar vara så jättekänslig. Så det får bli amning och frukt till lunch istället.

• LokesMammi

Är det nån som gjort socker kaka o muffins på linfröavkok? Gjorde det idag. Kakorna blev helt vita o växte inget i ugnen trots bakspulver....... Skumgummiaktiga! =)

Loke 11/1-11
  • Karla79

Vad tycker ni om detta infoblad inför dagisstart?

Ruben måste undvika:

Ägg i alla dess former, både rått och tillagat Majonnäs Livsmedel där det står “spår av ägg” Lysozym (E1105), ett konserveringsmedel i lagrade ostar Ovo betyder ägg

Var observanta och läs innehållsförteckningar på:

Bröd Kakor, bakverk, pajer Färdigpanerad fisk, färdiga köttbullar o. dyl “Röror” som kan innehålla majonnäs Lagrad ost Ströbröd Glass Pasta Leverpastej

Var särskilt observanta vid födelsedagar då föräldrar skickar med bullar/tårta etc. Jag kommer att lämna egen fika som ni kan ha i frysen till dessa tillfällen.

Till pannkakor kan man använda bakpulver eller äggersättning.

Allergiska reaktioner som kan uppstå och kräver akutvård är:

Andnöd/astmatiska besvär Anafylaktisk chock Rodnad runt munnen Svullna läppar Kräkningar (om man ej misstänker magsjuka) Nässelutslag över hela kroppen

Då han aldrig har blivit utsatt för ägg vet vi inte vilken reaktion det är troligast att han får. Allergin har bara synts på pricktest.

Han bär alltid med sig medicinen Aerius som ska användas om han får nässelutslag eller klåda.

Han får inte pyssla med äggkartonger vid påsk då dessa kan innehålla spår av ägg.

Svar på tråden Äggallergitråden