• Lilla Kullan

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik
    och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chic-känsla.

Välkomna in!

http://www.familjeliv.se/hem/lilla_kullan/gallery/phpo3dbrs.jpg

OBS!!
    Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina

Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m49002213.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14
  • marjas
    Arctura skrev 2010-07-01 22:29:28 följande:
    Härke1 & härke2, alltså en i Härke & en vid gammla slakteriet.
    Loppiset nedanför Indiska på stan.
    Bibloteksgatan har du ett litet loppis på.
    Loppis på gården, mitt emot arbetsförmedlingen.
    Morfars gårdsloppis ute i Fillsta.
    Frösö antik & beg.
    Brunflo antik & beg.
    Pilgrimstad
    Tansbyn
    Sen brukar jag vara på "Kvarna" i Hammerdal.

Lite tips på loppisar jag brukar besöka. Vissa bättre än andra....

Lycka till i ditt letande efter planscher. Beroende på vad du söker för motiv så finns det några planscher på Morfafars gårdsloppis & på loppiset nedanför Indiska.  Djur & en del historia tex vikingar...
    ..
    Oj, vad många det finns! Glad Jag har bara varit på den nedanför Indiska, men det är ju så mycket grejer där så man blir ju snurrig i huvudet.
    Måste få mannen lite mer intresserad av att hänga med mig på loppisar helt enkelt.

Ja gissa, självklart vill jag också ha med växtmotiv. De är ju så fina! Glad
  • Ari Gold
    Arctura skrev 2010-07-01 22:20:22 följande:
    Gamla skolplanscher går inte att få tag på genom att ringa en skola, om det var det du tänkte på...inte här i allfall. Jag kommer från en by med två nerlagda skolor varav en jättegammal där det finns många otroligt fina planscher & där har skolplanscherna arkiverats & jag jobbar i en gammal skola där också byföreningen arkiverat alla skolplanscher=(

Nytrykta i all ära, men jag vill ha en orginal med historia bakom men jag betalar inte hur mycket som hellst!! Nä jag ska leta tills jag hittar vad jag vill ha, till en hyffsad peng!! det kan förvisso ta ett tag men skam den som ger sig...
    Givetvis går det att få tag från skolplanscher från en skola (därmed sagt inte alla skolor,  man får ringa runt lite - skam den som ger sig). Vart tror du annars att planscherna i second hand-butikerna/loppisarna kommer ifrån? Har själv köpt hundratals planscher på detta sätt.
  • Arctura
    marjas skrev 2010-07-01 22:54:07 följande:
    Oj, vad många det finns! Glad Jag har bara varit på den nedanför Indiska, men det är ju så mycket grejer där så man blir ju snurrig i huvudet.
    Måste få mannen lite mer intresserad av att hänga med mig på loppisar helt enkelt.

Ja gissa, självklart vill jag också ha med växtmotiv. De är ju så fina! Glad
    Loppiset nedanför indiska har fått order av brandtillsynsmannen att städa upp och ordna till det ifall det skulle bli en ev brand, så nu är met mycket trevligare där också=)
  • Arctura
    Ari Gold skrev 2010-07-02 06:21:07 följande:
    Givetvis går det att få tag från skolplanscher från en skola (därmed sagt inte alla skolor,  man får ringa runt lite - skam den som ger sig). Vart tror du annars att planscherna i second hand-butikerna/loppisarna kommer ifrån? Har själv köpt hundratals planscher på detta sätt.
    Jo jo förvisso. Men inte här i mina trakter, då jag ringt runt till de närmsta. Säkert finns det någon annanstans, men då blir det ju fraktkostnad igen. Och nått stort parti för att sälja vidare är jag ju inte ute efter lixom!!
  • nemo08

Jag gick förbi min gamla skola idag för att se om det fanns planscher att få/köpa men fick som svar att det mesta har blivit bortrensat/omhändertagit, och det som fanns används av lärare eller pryder skolans väggar. Men jag kunde höra med rektorn (som inte var där nu så här på sommartid) så jag tar en tripp förbi där nästa månad igen.. Annars får jag hoppas på loppisar, auktioner osv! =) Ja det finns förvisso FLER skolor men känns lite 'pinsamt' att tigga och be haha Glad
    Igår när jag var på stan gick jag in i en gammal bokaffär som hade små florabilder (halvt A4 typ) som var jättefina och precis som skolplanscher- men i miniformat då, 20 kr/st ville dom ha. Köpte inga just då men får se om jag går tillbaka...Kanske kan ha flera florabilder i små ramar istället  på nån vägg här hemma? Liknade bilder som juliasvitadrömmar säljer i sin nätbutik (men där för 89kr/st). 'Mina' i bokaffären var inga nytryck utan gamla original..
    jaja nu ska jag sluta spåna och gå ut i solen innan barnen vaknar!

• Fru KM

Hej på er alla!

det var ett tag sedan man kikade in här. Ni vet hur livet kan vara ibland, tiden räcker helt enkelt inte alltid till.

Vi har köpt hus. Så oerhört lyckliga och glada. Gick riktigt fort men när allt känns så rätt så...Flyttar in i september, ni anar inte vad vi längtar. Några få bilder på huset finns här, http://fruinredning.blogspot.com/search/label/Huset. å vad kul det ska bli att få renovera och inreda ett helt hus, jag som nu övat på våran lilla 2a ett tagSkrattande. Har massa tankar, planer och funderingar men det är en särskild sak jag skulle vilja fråga er.

Vet ni hur det funkar att ha pärlspont istället för kakel? Alltså bakom spis mm...Använder man nån speciell färg för att skydda. Köket är nämligen det vi måste ta tag i först och jag hittar INGA kakel jag vill ha och har sett follk som har pärlspont i stället men fattar inte riktigt hur det funkar och om det är så bra. Hjälp!!!!

Trevlig sommar.
    Kram på er

• Hannnas
    Fru KM skrev 2010-07-07 10:12:51 följande:
    Hej på er alla!

det var ett tag sedan man kikade in här. Ni vet hur livet kan vara ibland, tiden räcker helt enkelt inte alltid till.

Vi har köpt hus. Så oerhört lyckliga och glada. Gick riktigt fort men när allt känns så rätt så...Flyttar in i september, ni anar inte vad vi längtar. Några få bilder på huset finns här, fruinredning.blogspot.com/search/label/Huset. å vad kul det ska bli att få renovera och inreda ett helt hus, jag som nu övat på våran lilla 2a ett tagSkrattande. Har massa tankar, planer och funderingar men det är en särskild sak jag skulle vilja fråga er.

Vet ni hur det funkar att ha pärlspont istället för kakel? Alltså bakom spis mm...Använder man nån speciell färg för att skydda. Köket är nämligen det vi måste ta tag i först och jag hittar INGA kakel jag vill ha och har sett follk som har pärlspont i stället men fattar inte riktigt hur det funkar och om det är så bra. Hjälp!!!!

Trevlig sommar.
    Kram på er
    Vi har pärlspont ist för kakel i vårt kök, ja överallt utom just bakom spisen, där har vi kakel från franskakakelbutiken men visst går det ha spont bakom hela vi grundande och målade med våtrumsfärger

Fint hus! ska bli kul att få se lite innebilder med sen vart bor ni?
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Fru KM

Å tack för svaret:) maken är lite skeptisk men vi får väl se vad jag kan göra åt saken. Vad har ni för kakel bakom spisen?

Vi bor just nu i Skövde men ska flytta till Tibro, om du vet vart d ligger:). Ja d kommer fler bilder senare. Vi föll för huset så fort vi klev innan för dörren. Skulle flyttat i sep men vi kommer få huset i mitten av aug, läääängtar.

• nemo08
    Fru KM skrev 2010-07-07 10:12:51 följande:
    Hej på er alla!

Vi har köpt hus. Så oerhört lyckliga och glada. Gick riktigt fort men när allt känns så rätt så...Flyttar in i september, ni anar inte vad vi längtar. Några få bilder på huset finns här, fruinredning.blogspot.com/search/label/Huset. å vad kul det ska bli att få renovera och inreda ett helt hus, jag som nu övat på våran lilla 2a ett tagSkrattande. Har massa tankar, planer och funderingar men det är en särskild sak jag skulle vilja fråga er.

Trevlig sommar.
    Kram på er
    Hej!
    Jag vet inte hur det funkar med pärlspont (min man säger att ska man ha sånt måste den lackas väldigt bra) men vi hittade inte heller nå bra kakel att ha i vårat kök så vi har en pulverlackad plåt (i högblank vit) istället (min man jobbar som plåtslagare och gjorde den själv). Inga skarver, enkel att hålla ren och så är den framförallt VIT. Funkar som whiteboard och magnettavla oxå om man vill (jag har en del handskrivna recept som jag brukar sätta upp med magnet så jag ser när jag lagar mat/bakar istället för att ha den liggandes på bänken).  Ja ett alternativ iallafall.
    Lycka till!
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14