• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • Shaun the sheep
    Belavon skrev 2011-02-26 17:32:33 följande:
    Jag har provat att baka bröd de senaste två veckorna, men bara misslyckats. De blir så kompakta och hårda, jag vill ju ha dem mjuka och fluffiga... tips?
    Det som jag tycker gör enorm skillnad är att börja med lite mindre mjöl än som står i receptet. Sen köra degen med assistenten/degkrokar till elvispen i 5 minuter ungefär. Tillslut är degen inte alls kladdig, som den ju kan kännas i vanliga fall om man har för lite mjöl. Jag brukar vara dålig på att knåda brödet när det jäst klart, men det brukar bli bra ändå. Men när jag upptäckte degkrokarna (för att senare köpa assistent) så öppnades en hel värld framför mig kändes det som
    Det är mitt enda tips faktiskt, hoppas att det kan vara till hjälp!
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Jungblom
    Belavon skrev 2011-02-26 17:32:33 följande:
    Jag har provat att baka bröd de senaste två veckorna, men bara misslyckats. De blir så kompakta och hårda, jag vill ju ha dem mjuka och fluffiga... tips?
    Tror också att du kan ha för mycket mjöl i och sedan är vet jag inte hur noga du är med degspadet men det är en viktig del att det är rätt temp.
  • Belavon
    Shaun the sheep skrev 2011-02-26 18:23:41 följande:
    Det som jag tycker gör enorm skillnad är att börja med lite mindre mjöl än som står i receptet. Sen köra degen med assistenten/degkrokar till elvispen i 5 minuter ungefär. Tillslut är degen inte alls kladdig, som den ju kan kännas i vanliga fall om man har för lite mjöl. Jag brukar vara dålig på att knåda brödet när det jäst klart, men det brukar bli bra ändå. Men när jag upptäckte degkrokarna (för att senare köpa assistent) så öppnades en hel värld framför mig kändes det som
    Det är mitt enda tips faktiskt, hoppas att det kan vara till hjälp!
    Jungblom skrev 2011-02-27 00:31:22 följande:
    Tror också att du kan ha för mycket mjöl i och sedan är vet jag inte hur noga du är med degspadet men det är en viktig del att det är rätt temp.
    Tack för tipsen. Ska verkligen inte ta för mycket mjöl nästa gång :)
  • queenofangels

åhh vad ja e irriterad, gör macroner för första gången o 75% spricker, någon som vet varför???

• Trinity78

Jag bakar bondkakor idag. Kanske låter tråkigt men jag älskar bondkakor

Reproductively challenged
  • Trinity78

Queenofangels: Har du låtit makronerna vila i minst 30 min innan du gräddat dem?

Reproductively challenged
  • queenofangels
    Trinity78 skrev 2011-02-27 14:24:48 följande:
    Queenofangels: Har du låtit makronerna vila i minst 30 min innan du gräddat dem?
    alla säger ju olika om hur länge dom ska ligga, vissa säger en liten stnd andra 15 min. o detta e första gången ja hört 30 min.
  • Jungblom

Idag blev det brysselkex bakta och igår blev det minisemlor (de flesta traditionella, några med vaniljkräm och några med lemon curd)

Svar på tråden För oss som bakar