• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • k girl

Hur många av er brukar baka matbröd? Jag tycker att det är skitroligt men känner att jag måste veta mer om kemin bakom för att förstå vad som gör vad. Gjorde rågbullar på rågskållning, rågsikt och Manitoba Cream häromdagen som blev fantastiskt goda. Bakar nog hellre matbröd än fikabröd egentligen, även om jag är bättre på det senare...

• Jungblom
    k girl skrev 2011-02-25 15:21:08 följande:

Hur många av er brukar baka matbröd? Jag tycker att det är skitroligt men känner att jag måste veta mer om kemin bakom för att förstå vad som gör vad. Gjorde rågbullar på rågskållning, rågsikt och Manitoba Cream häromdagen som blev fantastiskt goda. Bakar nog hellre matbröd än fikabröd egentligen, även om jag är bättre på det senare...

Jag bakar bröd, just nu på surdeg. Men jag exprimenterar mig fram. Det gäller ju att få "jästen" att trivas så bra som möjligt, knåda ordentligt osv. Jästbröd är betydligt enklare än surdegsbröd, är min erfarenhet hittills, de har väldigt olika karaktär.
  • queenofangels

ja bakar mycke bröd, har slutat köpa helt. o här går det MYCKE bröd. min sambo har med sig 6 skivor varje dag till jobbet o sen ska vi andra äta frukost m.m

idag har jag bakat mitt favorit bröd som ja kallar morfarsbröd o lagt ihop 2 tårtor med chokladmousse o dumlefluff i. bilder kommer senare

• lizzypizzy

Hej hej!

Har massor med frysta jordgubbar i frysen sen i somras. Funderar nu på att baka nåt med dessa så man har lite i frysen när bebisen kommit. Har ni några bra tips?

• Jungblom
    lizzypizzy skrev 2011-02-25 21:46:56 följande:
    Hej hej!

Har massor med frysta jordgubbar i frysen sen i somras. Funderar nu på att baka nåt med dessa så man har lite i frysen när bebisen kommit. Har ni några bra tips?
    Jordgubbsmousse går iaf utmärkt att frysa. Så kanske en moussetårta med mandelmassebotten? Gjorde en med hallon förra året som var super god. Men den borde fungera med jordgubbar också.
    Här har du receptet.
    www.recepten.se/recept/hallonmoussetaarta.html
  • lizzypizzy
    Jungblom skrev 2011-02-26 07:55:20 följande:
    Jordgubbsmousse går iaf utmärkt att frysa. Så kanske en moussetårta med mandelmassebotten? Gjorde en med hallon förra året som var super god. Men den borde fungera med jordgubbar också.
    Här har du receptet.
    www.recepten.se/recept/hallonmoussetaarta.htm...
    Tack! Det var ett bra tips, ska jag prova!

Igår bakade jag chokladpaj, min favorit eftersom jag älskar choklad. Såååå gott!!
  • Belavon

Här blev det en saftig morotskaka med mascarponefrosting. Jag ville prova något nytt i stället för philadelphiaost och jag måste säga att masvarpone fungerar utmärkt.

• MBert
    k girl skrev 2011-02-25 15:21:08 följande:

Jag älskar också att baka matbröd och helst surdegsbröd (bakar allt bröd vi äter utom knäckebröd), men sedan i höstas har jag tagit tag i min vikt (gått ner nästan 10 kg), och då blir det tyvärr inte mycket bröd. Jag äter numera bara bröd en gång i veckan (ibland 2 ggr/v), på inrådan av kost"expert".
    Och eftersom efterfrågan gått ner så bakar jag inte lika ofta längre... Tyvärr. 
  • k girl

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår surdegsbrödstrenden. Jag gillar inte riktigt smaken på surdegsbröd utan föredrar vanligt bröd bakat på jäst eller matbröd med fil och bikarbonat. Däremot skulle jag vilja testa att göra en poolish och baka på det.

• Belavon

Jag har provat att baka bröd de senaste två veckorna, men bara misslyckats. De blir så kompakta och hårda, jag vill ju ha dem mjuka och fluffiga... tips?

Svar på tråden För oss som bakar