• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • Jungblom

Så här blev min rulltårtetårta.
    Fylld med lemon curd grädde, spacklad med hallonsmörkräm och täckt med marsipan.
    Dekorerad med garnnystan och virknål i marsipan.

• ASL
    Jungblom skrev 2011-03-01 13:03:59 följande:
    ASL, lycka till! Jag har testat att göra dem 1 ggn och de blev alldeles för söta för min smak (inte prövat att äta dem innan heller).
    Tack! Nu står äntligen första plåten i ugnen Cool Har bara tagit mig hela dagen typ, så blir de inte bra nu... Demon

Åh vilken fin rulltårta!! Men jag vill se en helbild också Flört
    Den låter väldigt GOD!!
    - Underbara älskade E ♥ 080606 och lilla Krusbär ♥ BF 110409 -
  • ASL
    k girl skrev 2011-02-28 21:56:22 följande:
    Nu har jag en poolish i kylskåpet... Jag undrar dock: jag har läst att det ska bli som en "pannkakssmet", men det var det ju definitivt inte (följde Jan Hedhs proportioner, 500 g vatten, samma mängd mjöl och 5 g jäst) utan snarare som en lös deg. Har ni bakat med poolish och hur var den då i konsistensen?
    Visste inte ens vad poolish var innan, men nu är det googlat så tack för att du lärt mig nåt nytt! Kan tyvär inte svara på din fråga dock, men det finns säkert nån annan här som har testat :)
  • ASL
    Jungblom skrev 2011-03-01 14:07:41 följande:
    ASL, här kommer en hel bild. Hoppas att din macarons blir lyckade!

Hihi! Tack, den var verkligen gullig din tårta!

Tvivlar på att de blir så lyckade... haha, första plåten så sprack typ alla... får se hur det går med nästa... men det är lite roligt att testa nåt nytt ändå :) Bild kommer senare OM det nu blir något av dom ;)
  • k girl
    ASL skrev 2011-03-01 14:05:12 följande:
    Visste inte ens vad poolish var innan, men nu är det googlat så tack för att du lärt mig nåt nytt! Kan tyvär inte svara på din fråga dock, men det finns säkert nån annan här som har testat :)
    Det var så lite. Jag bakade ut degen i morse och jösses vilken fin struktur den fick! Har inte provsmakat brödet (som jag gjorde på skållat grovt rågmjöl, rågsikt och poolishen på vete) dock, men bullarna känns lätta och luftiga.
  • ASL
    k girl skrev 2011-03-01 15:19:51 följande:
    Det var så lite. Jag bakade ut degen i morse och jösses vilken fin struktur den fick! Har inte provsmakat brödet (som jag gjorde på skållat grovt rågmjöl, rågsikt och poolishen på vete) dock, men bullarna känns lätta och luftiga.
    Åh det låter så gott med nybakt bröd. Ska minsann ta och baka nåt i veckan. Men vågar mig inte på att testa poolish än... måste lära känna min ugn först...eh eller nåt Flört
  • Shaun the sheep

"Bakar" chocolate ganache tarte! =)

Imorgon blir det foccacia och morotsmuffins, jag älskar att ha gäster!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Cupcaken
    ASL skrev 2011-03-01 14:03:41 följande:
    Tack! Nu står äntligen första plåten i ugnen Cool Har bara tagit mig hela dagen typ, så blir de inte bra nu... Demon

Åh vilken fin rulltårta!! Men jag vill se en helbild också Flört
    Den låter väldigt GOD!!
    Lyckades du med macronerna? Känner igen det där, snälla lyckas denna gången!!

http://frokenhallon.blogspot.com/2011/01/snalla-lyckas-denna-gangen.html

Kika gärna på detta recept, det är det enda receptet jag lyckas med! :D
Svar på tråden För oss som bakar