Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

För oss som bakar

St elmos fire

Finns en annan i denna tråden som har dem i sin blogg. Som har step-by-step utförligt beskrivning på dem. Har glömt vem det var men det finns bakåt i tråden. Här e receptet iaf :)

Spiral Cookies

7,5 dl mjöl
    1½ tsk bakpulver
    2½ dl socker
    250g smör
    1 ägg
    Essens å pastafärg
    Strössel

Blanda mjöl och bakpulver, ställ åt sidan. Vispa rumstemp smör fluffigt och tillsätt sockret lite i taget. Vispa i ägg och vanilj. Vispa sedan ner mjölet lite i taget.

Forma till en deg och dela i 2. Lägg ena biten åt sidan och blanda i essens och pastafärg.

Kavla ut degarna var för sig mellan två bakplåtspapper till rektanglar (ca 40x25cm.) Lägg i kylen med papperet kvar och låt ligga minst en timme.

Ta ut degen och dra bort de översta papperen. Lägg den ena degen över den andra, använd kaveln för att trycka i hop dem. Ta bort övre papperet. Rulla försiktigt ihop till en rulle. Häll strössel i en avlång form och rula degen i det.

Täck sedan rullen i bakpapper och linda sedan in i plast. Låt ligga i kylen ett par timmar. Skär 1 cm breda kakor och lägg på pappersklädd plåt.

Grädda på 180 grader i ca 10 minuter.

• Eleonor01

Mtg

Idag gjorde jag citroncupcakes m turkiskpeppar fluff med inspiration av din lakrits frosting. Jäklar så gott :) smakade ju precis som den underbara glassen puck!!! Tack för inspirationen :)

• Eleonor01

Hej på er alla
    Jag ska göra ett par tårtor nu till min sons ett årsdag. Dekorationerna har jag tänkt höra i marsipan för jag tycker bättre om smaken. Ett paket på 250 g ska jag ha till tre tårtor. Hur förvarar jag bäst marsipanen när jag öppnat paketet??? Ska ha tårtorna på olika dagar så jag kan inte göra alla samtidigt vilket hade varit lättast annars. Idag ska jag också ge mig på daimsnittarna :)

• Eleonor01

Juppepuppe

Jag ska bara ha det till dekorationerna. Har 500 g marsipan var till alla tårtor :) jag har provat att ha det i en lufttät påse förut men den har blivit lite torr :( om den skulle bli lite torr kan man rädda den på något sätt då??

• Eleonor01

Emma 838

Tack för bilderna!! Äntligen fick jag en bild på min skiss i huvudet :) vi ska gifta oss i smyg om en månad men hade tänkt bjud på bröllopsmiddag å givetvis så vill jag göra min egen tårta!! Hade tänkt nåt liknande din fast i mer vinröda toner på blommorna. Min blomkvast är vinröda kallor så jag vill ha de färgerna. Grenarna är det choklad som du spritsat?

Svar på tråden För oss som bakar