Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

För oss som bakar

Mamma till två gullungar

Tårtbotten

5 st ägg
    3 dl socker
    1,5 dl vetemjöl,
    1,5 dl potatismjöl
    2,5 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg+socker
    Blanda i mjölblandningen

Ca 40 min 175 grader på nedre delen i ugnen.

Glasscreme

3 dl grädde
    3 dl färdig vaniljkräm/marsankräm

Vispa grädden halvlös och häll i vaniljkrämen, fortsätt vispa till en lagom fast smet. Färdigt!

Riesen fluff

En påse reisen
    3 dl grädde

Smält godiset i grädden. Grädden får ej koka. Ställ i kylen över natten. Vispa som vanlig grädde dagen efter. Blir helt fantastisk chokladsmak!!!

Hoppas att dessa recepten kan hjälps dig. Ang tårtfat, kolla Ikea eller öob kanske?!?! Nån annan kanske har bättre koll dock

• Eleonor01

Mattenörd

Lemoncurd är inte sött. Iaf inte den jag gör :) använder ofta det till marsipan för att den e syrlig å frisk

3 st citroner
    1.5 dl strösocker
    50 g smör
    1 msk maizena
    2 st ägg
    2 st äggulor

Tvätta tre av citronerna noga och torka. Koka upp citronsaft från 2 av citronerna, rivet skal från tre, med strösocker och smör. Sila sedan av vätskan.

Blanda ut Maizenan med saften från den tredje citronen och rör ner detta i vätskan.

Vispa samman äggen och rör ner dem i vätskan, ställ tillbaka på spisen och sjud tills krämen tjocknar.

Häll över i en ren skål och låt krämen svalna.

• Eleonor01

Snuurran

Detta receptet e kalas. De e saftiga i minst två dagar :) bara att byta ut mjölet mot annat om så önskas.

Frallor

5 dl 37º vatten
    50 g jäst
    2 msk raps- eller solrosolja
    2 tsk salt
    1 msk flytande honung
    10-11 dl vetemjöl
    2 dl havregryn
    2 tsk bakpulver

Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt övriga ingredienser, bakpulvret blandas med en del av mjölet.

Arbeta degen 7 minuter i maskin, längre för hand. Täck över med bakduk och jäs 30 minuter.

Dela degen i två delar, knåda och rulla ut till längder som skäres i ca 15 bitar. Var sparsam med mjölet, degen ska inte kladda men inte mer.

Trilla runda, släta frallor och lägg dem på bakpappersklädd ugnsplåt. Låt jäsa i 30-40 minuter. De jäser ihop men är lätta att bryta isär.

Spraya dem med kallt vatten och grädda i mitten av ugnen, 225º, i ca 10 minuter. De ska endast ha svag ljusbrun färg.

• Eleonor01

Snösparv

Detta e kalas. Bara att byta ut rabarbern mot äpple :)

Rabarberkaka

2-3 stjälkar rabarber
    1 tsk kardemumma
    2 tsk strösocker

100 g smör
    2 dl strösocker
    1 st ägg
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    4 dl vetemjöl
    1.5 dl mjölk

Skölj, skala och skär rabarbern i bitar, ca 1 cm breda.

Blanda socker och rabarberbitarna i en skål.

Låt smör eller margarin bli rumsvarmt. Rör sedan ihop smör och socker. Tillsätt ägget och sedan bakpulver och vaniljsocker. Rör till en jämn smet.

Tillsätt vetemjöl och mjölk och blanda ihop till en jämn smet.

Häll i rabarberbitarna och rör om. Bred ut smeten i en smord och bröad rund form, ca 22 cm i diameter utan hål i mitten, gärna med löstagbar kant så går det lite lättare att skära upp. Om du använder teflonform behöver du inte smöra och bröa den.

Tryck gärna ner rabarbern ifall den sticker upp ur smeten, så riskerar den inte att bli bränd i ugnen.

Grädda i nedre delen av ugnen i 175°C i ca 35-40 minuter tills kakan fått fin färg och man ser att den släpper kanten.

Låt svalna. Servera med vaniljsås, vaniljvisp, vaniljglass eller vispad grädde.

• Eleonor01

Saffrans biscotti blev det här idag å imorgon blir det lussebullar m mandelmassa. Mums för julen :)

Saffrans biscotti

100 g Smör
    1 - 2 kuvert saffran a 0,5 g
    50 g grovhackad skalad mandel
    2 ägg
    1½ dl socker
    5 dl mjöl
    1½ tsk bakpulver
    1 dl russin (om man gillar det)

Ägg+socker
    Smält smör+saffran
    Torra ingredienser
    Tre längder platta till
    10 min 200grader
    Skär i bitar, vänd upp den skurna sidan.
    5 min 175 grader
    Vänd dem
    5 min 175 grader
    Stäng av ugnen å sett en slev emellan tills de har torkat

• Eleonor01

Maybe

Jag ska baka fettisdagstårta i helgen. Visst e det en tårta iofs men samtidigt inte :) mega gott å garanterat uppskattat. Hojta om du vill ha recept :)

• Eleonor01

Fettisdagstårta
    12 pers

50 g jäst
    3 dl kall mjölk
    1 ägg
    1 dl vit sirap
    1 krm salt
    1 ½ tsk kardemumma, gärna grovmalen (jag gör det utan)
    Ca 9 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    75 g rumsvarmt smör

Fyllning:
    400 g riven mandelmassa
    2 dl mjölk
    5-6 dl vispad grädde

1 ägg till pensling
    Pärlsocker

Rör ut jästen i mjölken. Tillsätt ägg, sirap, salt, kardemumma och det mesta av mjölet blandat med bakpulver.

Klicka ner smöret och arbeta ihop till en smidig deg, gärna i assistent. Jag brukar ta degkrokarna på vispen.

Jäs övertäckt ca 1 ½ timme.

Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och knåda den lite. Dela den i två lika stora delar som formas till runda, släta bullar. Platta till dem lite.

Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och jäs i ytterligare ca 45 minuter.

Pensla med ägg och strö över pärlsocker.

Grädda i mitten av ugnen, 200º, i 20-25 minuter. Låt kallna övertäckt med bakduk, gärna på galler.

Skär ett lock av varje bulle och gröp ur en del av inkråmet med hjälp av en gaffel. Blanda det med riven mandelmassa och mjölk till en slät smet.

Fördela fyllningen i bullarna och klicka vispad grädde över. Lägg på locket utan att trycka till för mycket.

Svar på tråden För oss som bakar