Inlägg från: Eleonor01 |Visa alla inlägg
  • Eleonor01

För oss som bakar

Den tårtan har jag sett. Jätte fin :) det e ungefär så jag har tänkt mig. Blommorna e lite stora för min smak. Har tänkt mig lite mindre. Var har du köpt utstickaren?? Har letat lite efter liknande men svårt att föreställa mig hur blommorna blir med de utstickarna jag sett. E inte så duktig men har god fantasi i hur jag vill ja det :)

• Eleonor01

Tack för alla tips. Kanske återkommer med fler dumma frågor när det börjar närma sig ;) hittade iaf brudparet så ska stå på toppen på kakburken.se Miranda nallarna :) passar perfekt till blommorna tycker jag!

• Eleonor01
    Jenniesmamma skrev 2012-05-09 08:32:19 följande:
    Jag har köpt en låda med jordgubbar som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med, nån här inne som har nått smarrigt tips:)
    Jordgubbsmousse!! Super gott enbart det.

Rabarber o jordgubbspaj fanns det nåt smarigt recept lite längre bak i tråden också =)
  • Eleonor01

Hanniz

Prova detta! Helt underbar med liiiiite xtra choklad ;)

Kladdkakebotten

3 ägg
    3 dl strösocker
    150 g smält smör
    1,5 dl vetemjöl
    0,75 dl kakao
    0,5 tsk bakpulver

Börja med att smörja och mjöla en rund form ca 24 cm i diameter sätt sedan ugnen på 200 grader.Smält smöret. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt rör därefter ner mjöl och bakpulver växelvis med smöret. Häll upp smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 20-25 min, kakan ska vara kladdig! Låt sedan kallna!

Chokladganache

200 g mörk choklad
    1,5 vispgrädde
    50 g smör

Mät upp smöret och låt det ligga framme i rumstemperatur. Häll grädden i en djup kastrull. Bryt chokladen i mindre bitar och lägg ner i kastrullen. Värm under omrörning till chokladen smälter helt. Ta av kastrullen från spisen och rör ner smöret, rör om tills allt är smält.
    Låt svalna häll på tårtan å bred ut det och ställ sedan i kylen.

Mumsigt värre :)

• Eleonor01

Har precis tagit ut den sista laddningen ur ugnen. 150 st minicupcakes å 2 st uppsättningar tårtbottnar till nästa helgs ettårskalas :) mot frysen ;)

• Eleonor01

Muffins

3ägg
    3 dl socker
    200 g smält smör
    4,5 dl vetemjöl
    1,5 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt.
    Tillsätt avsvalnat smör.
    Rör ner mjöl blandat med bakpulver.
    Smaksätt med valfri smak.
    200 grader 20 min 12 st stora, 55 st små 13 min

Smaksätt m valfritt

• Eleonor01

St elmos fire

Jag gjorde rabarber förra veckan tror jag det va. Det ligger ju lite i tiden :) rabarber å hallon funkar kanske bra ihop. Bara att prova ;)

• Eleonor01

Vad tror ni om Blåbärsmousse å lemoncurdgrädde till ljusa bottnar? Hade tänkt ha blåbär å reisenfluff men tror att det blir för söt m marsipan. Eller vad tror ni som bakar så många fina tårtor?? Dax att inhandla saker till fyllningarna :)

• Eleonor01

Mtg

Kul att det var gott! Har nu bestämt mig för Blåbärsmousse lemoncurd grädde å cjoklsdsmörkräm att spackla med. Har du provat att göra mousse på barnburkarna? Alltså tror du det skulle funka att göra moussen på blåbärspure?? De spanska blåbären som finns i butiken nu tilltalar inte mig så mycket. Eller kanske nån annan som provat??

• Eleonor01

S rr

Går ju bra att baka i din form men kanske e lite svår att få ur formen när geletäcket e på. Jag använder Springform till denna tyvärr. Såååå god!!! Försmak av sommaren :)

Jordgubbscheesecake

Bottnen
    15 st digestivekex
    125 gram Smör, ej smält

Cheesecakesmeten
    400 gram Philadelphiaost
    2 st ägg
    1 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker

Garnering
    1 liter färska jordgubbar
    2 dl Koncentrerad röd saft, ej högkoncentrerad
    4 st gelatinblad

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Mixa kex och smör till bottnen i en matberedare och tryck ut i en form med avtagbar kant, 24 cm i diameter. Grädda i 8-10 minuter.

3. Rör osten till fyllningen mjuk. Vispa sedan ägg och socker pösigt i en annan bunke. Rör ihop osten med äggblandningen och vaniljsockret.

4. Häll smeten i formen och grädda ytterligare 15 minuter. Kakan ska fortfarande vara lite dallrig i mitten när du tar ut den. Låt den svalna och ställ sedan in den i kylen ca 1 timme.

5. Skiva jordgubbarna och fördela tätt på kakan. Blötlägg gelatinbladen i 5 minuter och värm under tiden saften i en kastrull. Vispa sedan ner de utkramade gelatinbladen och rör tills dom smält. Låt saften svalna i vattenbad tills den börjar bli lite trögflytande. Skeda sedan över saften över bären, var noga på kanterna och mellan alla håligheter mellan jordgubbarna.

6. Ställ in i kylen för att stelna en stund. Avnjutes kall!

Svar på tråden För oss som bakar