• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • Ann Lee
    sevgilim skrev 2010-12-13 12:12:02 följande:

Hej!
    Vad är det för skillnad på vanlig jäst och jäst för söta degar?

Hur mycket "sämre" blir en sötad deg, där man använder vanlig jäst?

Jag tycker snarare att man ska använda vanlig jäst och inte jästen för söta degar när man bakar vetebröd. Syftet med jästen för söta degar är att påskynda jäsningen. Inte en jättebra idé egentligen. Detta eftersom ju långsammare en deg jäser, desto bättre utvecklas smakerna. Jag kör med den vanliga jästen istället!
  • Satiin

Hejsan!
    Tänkte kolla med er duktiga!

Har tänkt göra guinnescupcakes till min far och farbror i en slags julklapp. Men behöver en passande frosting till, då de ska levereras i en box och inte serveras direkt.

De är nämligen ölbryggare och jag tänkte att det kunde vara ett roligt sätt att få i sig en ölversion.

De jag hittat hittills har haft ett skum till serveringen och så ska jag då alltså inte ha :)

Brainstorma nu!

/ Alexandra 

• MBert
    sevgilim skrev 2010-12-13 12:12:02 följande:

Hej!
    Vad är det för skillnad på vanlig jäst och jäst för söta degar?

Hur mycket "sämre" blir en sötad deg, där man använder vanlig jäst?

Skillnaden är att jästen för söta degar är just anpassad för mängden sötma. Har man mer socker än ca 3 msk per jästpaket (vanlig jäst) är det en faktor hämmar jästens jäskraft. Men jästen för söta degar är anpassad till det och "äter" mer jäst, alltså den klarar av den mängden sötma med bibehållen jäskraft.
    Det är svårt att säga hur mycket sämre det blir med vanlig jäst. Det är inte säkert att du märker så stor skillnad, men så ligger det till i alla fall och man märker skillnad (jag har bakat samma recept med de olika sorterna och jämfört).
  • Csve

Jag står återigen för desserten/efterrätten på julafton men iår har ja ingen fantasi alls..
    Förra året gjorde jag en hög mäktig chokladtårta, fruktansvärt god!

Men iår då? Help...!

?♥ För evigt ♥?
  • Linny

Har gjort minimala polkagrismaränger.. Så minimala att jag fått plats med 100 stycken små spritsade, rosastrimmiga (röd karamellfärg) på en plåt

• Mrsme
    Csve skrev 2010-12-20 14:49:31 följande:
    Jag står återigen för desserten/efterrätten på julafton men iår har ja ingen fantasi alls..
    Förra året gjorde jag en hög mäktig chokladtårta, fruktansvärt god!

Men iår då? Help...!
    Budapestrulle, det ska vi ha i år.
    Den är väldigt enkel att göra och så god, hojta till om du vill ha recept =) 
Svar på tråden För oss som bakar