augustibarn10 skrev 2010-04-13 14:12:00 följande:
Pregga: Du sa att du hade en väldigt tuff förlossning. Skulle du kunna berätta om varför den va så tuff? Va det några komplikationer lr?
nej inga kompöikationer så, eller ja det beror på hur man ser det.
jag ska berätta, Vattnet gick på mig ca halv 6 på morrnen å då hade jag min dotters pappa å min mamma spelat yatzy hela natten, så vi gick hem ca kvart över 5 på morrn å en kvart senare gick vattnet. jag väntade med att åka in tills kl var ca 8 på morrn å tog taxi upp...i början va det ju helt lungt, å lustgasen räckte. Sen kom dom riktiga värkarna å det va dags för epidural bedövning, som inte tog då dom satte den fel å inte vågade försöka igen pga min rygg. Mellan kl 06.00 - 12.00 hade jag kraftiga värker å man ska enl Bm öppna sig ca 1 cm på 1-2 timmar, normalt sett.under dessa timmar med kraftig värk så öppnade jag mig INGENTING. sen mellan kl 12.00-15.00 så var jag öppen 5 cm å 57 min senare så var min dotter ute, så när det satte fart så gick det så fort att jag sj inte hann med, jag svimmade av 3 gng å det slutade med att alla i rummet fick gå ut å in hade jag 6 st läkare som villa ha mig vid medvetandes mellan kräkningarna. å jag hade riktigt ont, å efter det så tog det mig 11 år att våga igen. Men jag skulle göra om det för min dotter å nu även för min son.
carohl skrev 2010-04-13 14:24:03 följande:
hej hej!Som Pregga tidigare sa så kan fölossningar vara extremt jobbiga så man ska nog inte tro att man vet vad man säger innan man varit med om det (inte illa menat mot någon). Vissa kan vara bra (som min). Alla upplever det olika.Jag hade extremt ont i 45 min då jag öppnade mig 5 cm(trodde min rygg skulle gå av på mitten) men så fick jag epidural och det var rena drömmen för sen kände jag ingen smärta what so ever men det var jag det. Eftersom jag minns smärtan jag hade innan bedövningen så kommer jag absolut att ta samma bedövning igen.Alla gör som de vill och det där med andning, jag glömde också bort hur man skulle andas men som sagt alla får planera sina egna förlossningar...
Jo men så e det ju, barnet sitter inte på utsidan å inbilla sig ngt annat när man aldrig upplevt en egen förlossning är bara naivt! det handlar inte om att vara negativ å skrämma upp ngn utan om att-
bättre att förbereda sig på det värtsa, å blir det lättare då så e det ju bara underbart.Än att tro att ungen bara PLOPPAR ut, å så får man en rejäl chock å blir livrädd!! ja många glömmer andningen, då man esåå focuserad på vad som händer i din kropp å med din bebis. Inget konstigt i det alls. Fullt normalt, å vi har ju båda barn sen innan så jag tar förgivet att vi vet vad vi pratar om.