• Bubbis10

Vi fortsätter, Bf aug 10

Då jag fick höra till min stora fasa igår att vår tråd snart kommer stängas ner som nu är uppe i ett par tusen inlägg så kände jag att det va dags att göra ngt {#lang_emotions_smile}

På denna tråden pratar vi som ska ha barn i aug 10, vi stöttar varandra, skrattar mkt ihop å vi har blivit ett gäng tjejer som finns där för varandra med råd, peppning å skratt.
    Vi jämför våra graviditeter å pratar om annat skoj.

Vi har våra stammisar, men självklart är nya välkommna in.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-14 10:37
    1.
    2.
    3.
    4.
    5.
    6.
    7.
    8. elinnnn
    9.
    10.
    11.
    12.
    13.
    14.
    15.Pregga
    16.
    17.
    18.
    19.
    20.
    21.
    22.
    23.
    24.
    25. Schnappi i magen
    26.
    27.
    28.
    29.
    30.
    31.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 21:38
    1.
    2.knyzzel
    3.
    4.SweetLilly
    5.
    6.
    7. ULE, Ns mamma,bizzie
    8. elinnnn
    9.
    10.
    11.The jeryds, sofie laura,
    12.
    13.
    14.
    15.Pregga,Puchelina88,Sulfur
    16.
    17.Den kära leken
    18. Familjen Mu
    19. AlwaysOnMyMind
    20.
    21.
    22. Malten
    23. T0va
    24. carohl
    25. Schnappi i magen, Nallepuhmamma, Malinski79
    26.
    27.
    28.
    29.
    30.
    31.

• Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10
  • elinnnnn
    t0va skrev 2010-04-13 13:18:32 följande:
    Nej verkligen inte, jag kommer troligen använda allt jag bara kan få i lindring, sen ska jag läsa på och se vad det innebär osv. så bara andas tror jag inte alls är rätt för mig även om jag är van att andas genom smärta. Drar mina leder ur led lite då och då, enda sättet att få tillbaka dem är att slappna av och då är det bara att försöka andas även om det svartnar för ögonen och smärtan är olidlig, så allt jag kan få för att lindra känns nu i alla fall som lösningar. Tror mer att andas är ett kompliment, om man kan få lindring eller tex. i början av förloppet innan man kommer in till förlossning, att försöka att inte stressa upp sig mer än nödvändigt, sen är alla olika och även om man gått igenom 10 förlossningar så är den 11 annorlunda, bebis kanske kommer tidigt, man kanske inte sovit allt på länge, ätit dåligt osv. Så jag tror man får anpassa sig från gång till gång och inte göra som alla andra bara för att det funkat för vännen X eller så. Öppen för förslag och inte bestämma innan att det ska ske på ett speciellt sätt tror jag underlättar. Själv vet jag inte om det blir ks eller inte, läkaren tyckte inte det men är jag jättedålig i sjukdomen redan runt v.32 så kommer jag tjata. De verkar inte förstå hur dålig jag kan bli och även om kroppen gör det mesta arbetet själv så är jag helt slut i kroppen redan innan så blir det knappast något bra av det hela, men vi får avvakta och se.
    så sant som du säger. men att dela erfarenheter tycker jag är positivt:D
    hoppas verkligen du får den hjälp du behöver.
    den kära leken skrev 2010-04-13 13:25:44 följande:
    Just det där med dusch har jag hört fler säga. Verkligen intressant idag, håller med. Ha en god middag!
    tack middagen var god :D
    japp för mig har det verkligen hjälpt vid öppningsskedet. har man ont kan man ju alltid prova sen är det ju inte säkert det passar för alla. jag brukar också bara ta ½ panodil om jag har typ huvudvärk eller så, jag tar det så pass sällan så en halv räcker för mig. med lustgasen så ställer dem ju in den. finns olika nivåer, det är ju inte bra att få för mycket för du kan typ tuppa av då och inte vara till så mycket nytta hehe sen gäller det ju att använda den vid rätt tillfälle i värken. man ska ju börja precis innan värken nått sin höjdpunkt så den hinner verka innan man kommit dit... det handlar ju inte bara om att andas in utan det är ju lite teknik och tajming... sen finns det ju vissa som mår illa utav den och inte alls kan använda sig av den. jag mådde illa efteråt litegrann och huvudvärk osv men det var inte så farligt, då var ju bebisen redan född så då hade man annat att tänka på :D
    Vår älskade bebis har BF 100809
  • elinnnnn
    den kära leken skrev 2010-04-13 14:31:22 följande:
    Tack för att jag får planera min egen förlossning ;) Du det verkar lite på de som genomgått flera förlossningar att den första skiljer sig väldigt mycket från de andra. Så kanske kan man inte säga så mycket efter en förlossning heller då? Jag bara tänker att den kan ju bli HELT annorlunda än den första. Ni kan ju inte veta. Jag menar inget illa nu bara så du vet och inte tar illa upp.
    jag har haft tur och mina förlossningar, nr 2 och 3 var i princip likadana :) fast man ska vara förberedd på att vad som helst kan hända och det är helt okej det också.
    Vår älskade bebis har BF 100809
  • Bubbis10
    augustibarn10 skrev 2010-04-13 14:12:00 följande:
    Pregga: Du sa att du hade en väldigt tuff förlossning. Skulle du kunna berätta om varför den va så tuff? Va det några komplikationer lr?
    nej inga kompöikationer så, eller ja det beror på hur man ser det.
    jag ska berätta, Vattnet gick på mig ca halv 6 på morrnen å då hade jag min dotters pappa å min mamma spelat yatzy hela natten, så vi gick hem ca kvart över 5 på morrn å en kvart senare gick vattnet. jag väntade med att åka in tills kl var ca 8 på morrn å tog taxi upp...i början va det ju helt lungt, å lustgasen räckte. Sen kom dom riktiga värkarna å det va dags för epidural bedövning, som inte tog då dom satte den fel å inte vågade försöka igen pga min rygg. Mellan kl 06.00 - 12.00 hade jag kraftiga värker å man ska enl Bm öppna sig ca 1 cm på 1-2 timmar, normalt sett.under dessa timmar med kraftig värk så öppnade jag mig INGENTING. sen mellan kl 12.00-15.00 så var jag öppen 5 cm å 57 min senare så var min dotter ute, så när det satte fart så gick det så fort att jag sj inte hann med, jag svimmade av 3 gng å det slutade med att alla i rummet fick gå ut å in hade jag 6 st läkare som villa ha mig vid medvetandes mellan kräkningarna. å jag hade riktigt ont, å efter det så tog det mig 11 år att våga igen. Men jag skulle göra om det för min dotter å nu även för min son.
    carohl skrev 2010-04-13 14:24:03 följande:
    hej hej!Som Pregga tidigare sa så kan fölossningar vara extremt jobbiga så man ska nog inte tro att man vet vad man säger innan man varit med om det (inte illa menat mot någon). Vissa kan vara bra (som min). Alla upplever det olika.Jag hade extremt ont i 45 min då jag öppnade mig 5 cm(trodde min rygg skulle gå av på mitten) men så fick jag epidural och det var rena drömmen för sen kände jag ingen smärta what so ever men det var jag det. Eftersom jag minns smärtan jag hade innan bedövningen så kommer jag absolut att ta samma bedövning igen.Alla gör som de vill och det där med andning, jag glömde också bort hur man skulle andas men som sagt alla får planera sina egna förlossningar...
    Jo men så e det ju, barnet sitter inte på utsidan å inbilla sig ngt annat när man aldrig upplevt en egen förlossning är bara naivt! det handlar inte om att vara negativ å skrämma upp ngn utan om att-

bättre att förbereda sig på det värtsa, å blir det lättare då så e det ju bara underbart.Än att tro att ungen bara PLOPPAR ut, å så får man en rejäl chock å blir livrädd!! ja många glömmer andningen, då man esåå focuserad på vad som händer i din kropp å med din bebis. Inget konstigt i det alls. Fullt normalt, å vi har ju båda barn sen innan så jag tar förgivet att vi vet vad vi pratar om.
  • Bubbis10
    den kära leken skrev 2010-04-13 14:31:22 följande:
    Tack för att jag får planera min egen förlossning ;) Du det verkar lite på de som genomgått flera förlossningar att den första skiljer sig väldigt mycket från de andra. Så kanske kan man inte säga så mycket efter en förlossning heller då? Jag bara tänker att den kan ju bli HELT annorlunda än den första. Ni kan ju inte veta. Jag menar inget illa nu bara så du vet och inte tar illa upp.
    Klart att den andre förlossningen inte är den första lik säkert, eller så kan den bli exakt likadan. Det vet man ju inte förens man e där, å jag ser inte att Catohl på ngt vis vill påverka dig till hur du vill ha din förlossning så svaret-tack för att jag får planera min egen förlossning var ju bara onödig sarkasm, varför?
  • den kära leken

Fast även om man inte varit med om det innan så måste man ju få förbereda sig på det sättet som man tror är bäst. Och ffa fundera över VAD det kan innebära.

carohl skrev 2010-04-13 14:36:09 följande:
    Klart att du får planera din egen, det var just det jag menade. Att varje individs förlossningar är olika. Jag har en dålig rygg och där var smärtan värst för mig... Och som du säger jag har haft en förlossning och nästa kanske blir annorlunda, jag befarar att min blir värre då min var en bra sådan tycker jag. "Helvetessmärta" i 45 min är ingen match mot att andra får ligga i flera timmar. Fast har man varit med om det en gång vet man iaf vad det handlar om... Nä jag tog inte illa upp.
  • Bubbis10
    den kära leken skrev 2010-04-13 15:05:31 följande:
    Fast även om man inte varit med om det innan så måste man ju få förbereda sig på det sättet som man tror är bäst. Och ffa fundera över VAD det kan innebära.
    Men det e väl ingen som sagt ngt annat? vi delar med oss av erfarenheter, Se vilken skillnad det är min erfarenhet å elinnnns, Det är en otrolig skillnad å man kan ju aldrig veta innan vilket det blir.
  • SweetLilly

Nu är jag hemma igen! oj vilka tesultat på proverna jag fick, sist hade jag lågt blodtryck, blodvärdet hade sjunkt och allt det men nu så;

Blodvärde; 140
    Blocksocker 6,2
    Blodtryck 120/70
    och så Sf-mått 25cm, dvs i övre gränsen på kurvan så jag har en rejäl livmoder

Lilla pyret väntas 100806
  • den kära leken

Jag undrar om det är någon här inne som sitter med en föreställning om att ungen bara ska ploppa ut? Jag vet ingen iaf.

Pregga: Jag var absolut inte sarkastiskt. Utgå inte från att du vet mina intentioner utan du får gärna fråga vad jag menade om du är osäker okej? Du verkar arg på något sätt. Är du det?

• Bubbis10
    den kära leken skrev 2010-04-13 15:05:31 följande:
    E det hormonerna som spökar idag? du verkar lite lätt retlig?
    å jag ser inte att ngn annan vare sig jag, carohl eller nån annan talar om för dig vad som e bäst för dig?! för det får du avgöra själv. Vi bara talar om våra egna erfarenheter som jag tycker du ska ta till dig som ngt positivt ist för att se det som kritik!
  • den kära leken

Haha, tesultat. Tycker om den effektiviseringen :)

SweetLilly skrev 2010-04-13 15:10:00 följande:
    Nu är jag hemma igen! oj vilka tesultat på proverna jag fick, sist hade jag lågt blodtryck, blodvärdet hade sjunkt och allt det men nu så; Blodvärde; 140 Blocksocker 6,2 Blodtryck 120/70 och så Sf-mått 25cm, dvs i övre gränsen på kurvan så jag har en rejäl livmoder
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10