• luckyme83

körkort för bara automat

ni som bara har körkort för automatväxlad bil...hur tänkte du ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden körkort för bara automat
  • Dripknot
    Bevabus skrev 2010-03-01 14:27:39 följande:
    Men varför lära sig att cykla om man inte behöver cykla?
    Har du körkort?
    Det krävs inget för att bli pappa men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Cornellia
    Bevabus skrev 2010-03-01 14:27:39 följande:
    Men varför lära sig att cykla om man inte behöver cykla?
    För att det kan vara bra att kunna om man hamnar i en situation där det behövs. Speciellt när det tar 1-2 timmar att lära sig om man försöker.
  • Bevabus
    Dripknot skrev 2010-03-01 14:32:35 följande:
    Har du körkort?
    Ja, automat-körkort men jag KAN köra manuell bil också. Jag tänker bara aldrig göra det. Jag kommer aldrig att skaffa ett jobb där jag kommer behöva en företagsbil, så mycket vet jag om mina intressen.
    Sing for the moment
  • Bevabus
    Cornellia skrev 2010-03-01 14:33:54 följande:
    För att det kan vara bra att kunna om man hamnar i en situation där det behövs. Speciellt när det tar 1-2 timmar att lära sig om man försöker.
    Som jag skrev innan, jag kan redan köra manuell bil. Jag har bara inte tagit sånt körkort för jag tycker det är en onödig uppfinning som jag aldrig tänker utnyttja.
    Sing for the moment
  • Dripknot
    Bevabus skrev 2010-03-01 14:55:27 följande:
    Som jag skrev innan, jag kan redan köra manuell bil. Jag har bara inte tagit sånt körkort för jag tycker det är en onödig uppfinning som jag aldrig tänker utnyttja.
    Är det inte lika bra att erkänna att du inte klarar av att synka koppling/gaspedal och därmed får fler kärringstopp än en grön 16-åring som ska ut och öva med pappsen första gången?

Om du nu skulle behärska tekniken så vore det ju en baggis för dig att ha ett B-kort utan villkor för växellåda?

Bara synd att du begränsar dig tycker jag. Lite förnedrande att säga ja, jag har körkort men jag får inte köra manuell bil. Har man körkort ska det gälla för alla fordon med B-behörighet, det ska gälla i alla väder och i hela Sverige. Lite som att säga att man bara kör vissa sträckor eftersom man är rädd för att köra fel.
    Det krävs inget för att bli pappa men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Dripknot

Åkte till Italien i mitten av januari. Fick köra hyrbilen där och trafikrytmen i Venedig var knappast att leka med. Hade jag då haft körkort för automatbil så hade jag inte kunnat köra hyrbilen alls. Där är ett perfekt exempel på hur bra det är att inte begränsa sig. Bara för att man har en viss behörighet innebär ju inte det att man MÅSTE köra fordon med t ex manuell växellåda. Men det är BRA att ha behörigheten för det om nu situationen kräver det. Jag personligen finner det tämligen förnedrande att behöva sitta i en bil, ha körkort men inte kunna köra den. Pinsamt om inte annat.

Automatkörkort är bra för de som absolut INTE KAN växla manuellt pga funktionshinder eller något annat. Men om man bara struntar i att ta vanligt B-kort utan restriktioner pga egen bekvämlighet så är det bara dumt.

• Bevabus
    Dripknot skrev 2010-03-01 15:02:01 följande:
    Är det inte lika bra att erkänna att du inte klarar av att synka koppling/gaspedal och därmed får fler kärringstopp än en grön 16-åring som ska ut och öva med pappsen första gången?Om du nu skulle behärska tekniken så vore det ju en baggis för dig att ha ett B-kort utan villkor för växellåda? Bara synd att du begränsar dig tycker jag. Lite förnedrande att säga ja, jag har körkort men jag får inte köra manuell bil. Har man körkort ska det gälla för alla fordon med B-behörighet, det ska gälla i alla väder och i hela Sverige. Lite som att säga att man bara kör vissa sträckor eftersom man är rädd för att köra fel.
    Att du ens får för dig att uttala dig så kränkande och omoget emot mig får mig att inte vilja svara. Det finns inget sätt jag kan bevisa för dig att jag kan köra manuella bilar, så jag tänker inte försöka övertala dig. Lätt mitt inlägg #5 så får du veta allt du behöver. Jag fick mycket beröm av min körlärare när jag körde manuell men jag hade varit emot det ända ifrån början. Enda skälet till varför jag inte valde att ta automatkort först var för att jag inte trodde man fick göra så! Sen när jag fick reda på att hans son hade tagit kort för enbart automat så blev jag skitglad och bytte.

Jag klarar att köra bil alldeles utmärkt. Jag förstår inte varför man ska krångla till det med att växla när bilen kan göra det själv? VILL du att jag ska krångla till det? För vilken anledning då? Kör man bil så kör man bil, det är struntsamma vilket väglag man är på eller hur långt man åker.
    Sing for the moment
  • ericlofberg

Ni som har körtkort enbart för automatväxlad bil. Körde ni automatväxlat även på halkbanan?

• Bevabus
    Dripknot skrev 2010-03-01 15:07:18 följande:
    Åkte till Italien i mitten av januari. Fick köra hyrbilen där och trafikrytmen i Venedig var knappast att leka med. Hade jag då haft körkort för automatbil så hade jag inte kunnat köra hyrbilen alls. Där är ett perfekt exempel på hur bra det är att inte begränsa sig. Bara för att man har en viss behörighet innebär ju inte det att man MÅSTE köra fordon med t ex manuell växellåda. Men det är BRA att ha behörigheten för det om nu situationen kräver det. Jag personligen finner det tämligen förnedrande att behöva sitta i en bil, ha körkort men inte kunna köra den. Pinsamt om inte annat.Automatkörkort är bra för de som absolut INTE KAN växla manuellt pga funktionshinder eller något annat. Men om man bara struntar i att ta vanligt B-kort utan restriktioner pga egen bekvämlighet så är det bara dumt.
    Jag har redan betänkt detta men är intresserad av att hyra någon bil. Gör jag det så är det med någon som kan köra med manuell växel, eller så gör vi som alltid när vi är utomlands. Åker guideturer med buss. Big deal.

Förnedrande? Vad babblar du om?? :S Vem är det som inte kan köra bilen? Är det du? Jag hänger inte med. Du ahr ett funktionshinder som jag förstår det? Men vad har det med mig att göra?
    Vad spelar det dig för roll att jag tog automatkort? En bil är en bil! Jag är inte det minsta intresserad av motorer, att höra bilen brumma som att jag är på en racerbana och jag tänkte inte ens ta körkort ifrån början. Men när jag väl började köra så visade det sig att det var jättekul! Men bara automater.

Min pappa har körkort för manuell men kör också bara automat. Min körlärare körde också bara automat på sin fritid och tyckte manuella bilar var onödiga. Hans barn hade bara automatkort dem med!
    Sing for the moment
  • Bevabus
    ericlofberg skrev 2010-03-01 15:09:42 följande:
    Ni som har körtkort enbart för automatväxlad bil. Körde ni automatväxlat även på halkbanan?
    Japp
    Sing for the moment
Svar på tråden körkort för bara automat