körkort för bara automat
ni som bara har körkort för automatväxlad bil...hur tänkte du ?
ni som bara har körkort för automatväxlad bil...hur tänkte du ?
Om man har funktionshinder är det ju en sak, men jag tycker faktiskt det är rätt konstigt att välja bort behörighet för manuell annars. I alla fall i Sverige, där majoriteten av bilarna har manuell växellåda. Det är ändå en massa man ska lära sig för att ta körkort, så växlandet är ju bara en pyttebit. Om man som Beverly ändå kan växla och inte har något problem med det fattar jag inte alls varför man väljer bort det när man ändå är igång... Blir det billigare eller slipper man något moment i utbildningen eller vadå?
Även om det verkar onödigt i nuläget kan man ju i framtiden hamna i situationer där man behöver köra någon annans bil, och då är det ju stor risk att den är manuellt växlad. Jag har haft jobb där jag egentligen inte alls skulle köra bil öht, men så någon dag blev jag ändå ombedd att ta tjänstebilen och sticka iväg på ett ärende. Sånt händer lite då och då.
Jag skulle nog tycka det var lite smått pinsamt att förklara att trots att jag kommer körande till jobbet varje morgon kan jag inte köra nu för att jag inte har körkort för sådana bilar, när det är en helt vanlig personbil det rör sig om. Har man inte körkort alls, så okej, men om man har det (och inte är funktionshindrad) tar ju folk för givet att man kan köra "standardbilen". Tycker helt enkelt det verkar mycket jobbigare att ha den begränsningen, än att växla ett tag på körskolan och få körkort för manuell med en gång.
Var och en gör så klart som de vill, men jag kan inte säga att jag förstår Beverlys val riktigt...