• luckyme83

körkort för bara automat

ni som bara har körkort för automatväxlad bil...hur tänkte du ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden körkort för bara automat
  • ericlofberg
    Bevabus skrev 2010-03-03 10:34:52 följande:
    Nej det är sant. Men jag personligen skulle inte våga lägga ett sånt stort ansvar i allmänhetens händer. Jag är övertygad om att olyckorna skulle öka då. Och det säger jag utifrån att jag känner folk som skulle ge sig ut, trots att dem inte bemästrar tekniken att köra manuellt.
    Men folk får ju köra med släp utan att ha säkerställda kunskaper. Folk får köra niositsiga minibussar med dubbla takboxar. Sportbilar. Stora jeepar. Traktorer. Allt utan något annat än ett vanligt B-kort.
    Varför tror du att normala människor som av olika anledningar inte kan köra manuellt skulle ge sig ut och köra manuellt växlade bilar?
  • Bevabus
    ericlofberg skrev 2010-03-03 10:47:51 följande:
    Men folk får ju köra med släp utan att ha säkerställda kunskaper. Folk får köra niositsiga minibussar med dubbla takboxar. Sportbilar. Stora jeepar. Traktorer. Allt utan något annat än ett vanligt B-kort. Varför tror du att normala människor som av olika anledningar inte kan köra manuellt skulle ge sig ut och köra manuellt växlade bilar?
    Inte vet jag. Nu råkar det vara så att jag bara är 19 år och utgår därifrån min egen umgängeskrets. Och där är inte alla normala människor, dem har en tendens att vara omogna och vårdslösa. Så försöka kommer dem iaf att göra, sen om dem lyckas eller inte...
    Sing for the moment
  • ericlofberg
    Bevabus skrev 2010-03-03 10:59:30 följande:
    Inte vet jag. Nu råkar det vara så att jag bara är 19 år och utgår därifrån min egen umgängeskrets. Och där är inte alla normala människor, dem har en tendens att vara omogna och vårdslösa. Så försöka kommer dem iaf att göra, sen om dem lyckas eller inte...
    Nittonåringar i trafiken är per definition omogna och vårdslösa. Oavsett om de har automatkörkort eller inte. :) Men - vi kan ju knappast införa 30-årsgräns på körkort, eller hur?
    Menar du att ni är många som har automatkörkort i din umgängeskrets? Så vitt jag förstår det är det endast en försvinnande liten del av nya körkort som har automatvillkoret.
  • Bevabus
    ericlofberg skrev 2010-03-03 11:03:02 följande:
    Nittonåringar i trafiken är per definition omogna och vårdslösa. Oavsett om de har automatkörkort eller inte. :) Men - vi kan ju knappast införa 30-årsgräns på körkort, eller hur? Menar du att ni är många som har automatkörkort i din umgängeskrets? Så vitt jag förstår det är det endast en försvinnande liten del av nya körkort som har automatvillkoret.
    Jag är inte så vårdlös, vill jag påstå
    Nej jag påstår inte att att det rä många jag känner som har automatkort. Det jag menar är att, OM dem skulle ha det så vet jag hur dem skulle hantera det om de plötsligt fick tillåtelse att dra iväg med en manuell bil. Men det där beror ju helt på VARFÖR man valde att ta automatkort. Jag valde det ju för jag inte har nåt intresse att köra manuell bil. Mina vänner kanske skulle ha andra skäl.
    Sing for the moment
  • ericlofberg
    Bevabus skrev 2010-03-03 11:06:39 följande:
    Jag är inte så vårdlös, vill jag påstå Nej jag påstår inte att att det rä många jag känner som har automatkort. Det jag menar är att, OM dem skulle ha det så vet jag hur dem skulle hantera det om de plötsligt fick tillåtelse att dra iväg med en manuell bil. Men det där beror ju helt på VARFÖR man valde att ta automatkort. Jag valde det ju för jag inte har nåt intresse att köra manuell bil. Mina vänner kanske skulle ha andra skäl.
    Just det. Du är inte vårdslös, men andra är det. Det brukar låta så. :)
    Man ska nog akta sig för att utgå från att alla andra är dumma i huvudet. Visst finns det idioter (i alla åldrar) men jag tycker nog man ska utgå från att de flesta är lika vettiga som man själv tycker sig vara. :)
  • Bevabus
    ericlofberg skrev 2010-03-03 11:14:00 följande:
    Just det. Du är inte vårdslös, men andra är det. Det brukar låta så. :) Man ska nog akta sig för att utgå från att alla andra är dumma i huvudet. Visst finns det idioter (i alla åldrar) men jag tycker nog man ska utgå från att de flesta är lika vettiga som man själv tycker sig vara. :)
    Nu sa du just det som jag INTE sa. Jag sa inte att alla andra är idioter. Jag säger bara att medan jag håller mig till fartbegränsningen och flödet i trafiken så kör VISSA av mina vänner i 110 på 70-vägar och slirar i 80 km/h på stengrus. Men nu lägger vi ner den här diskussionen. Du ar uppenbarligen en annan åsikt än mig och du känner inte mina vänner, så dem kan du inte riktigti uttala dig om.
    Sing for the moment
  • ericlofberg
    Bevabus skrev 2010-03-03 11:23:58 följande:
    Nu sa du just det som jag INTE sa. Jag sa inte att alla andra är idioter. Jag säger bara att medan jag håller mig till fartbegränsningen och flödet i trafiken så kör VISSA av mina vänner i 110 på 70-vägar och slirar i 80 km/h på stengrus. Men nu lägger vi ner den här diskussionen. Du ar uppenbarligen en annan åsikt än mig och du känner inte mina vänner, så dem kan du inte riktigti uttala dig om.
    Men du. Det är ju ett diskussionsforum. Inte en forum för dig att basunera ut dina felaktigheter.
  • Bevabus
    ericlofberg skrev 2010-03-03 13:28:48 följande:
    Men du. Det är ju ett diskussionsforum. Inte en forum för dig att basunera ut dina felaktigheter.
    Jag har redan diskuterat med dig. Jag avslutar såna här diskussioner när den andra personen börjar påstå saker om mitt privatliv som han/hon inte har en aning om. Jag är INTE en vårdslös förare bara för att jag är 19 år. Det har inte du en aning om och att du pratar som att du VET det får mig bara att se rött. Och därför så lämnnar jag den diskussionen. Jag vet att det är fler människor i min ålderskategori som kör som galningar, jag har ju vänner som gör det. Men dra inte alla över en kam.
    Sing for the moment
  • ericlofberg
    Bevabus skrev 2010-03-03 13:42:46 följande:
    Jag har redan diskuterat med dig. Jag avslutar såna här diskussioner när den andra personen börjar påstå saker om mitt privatliv som han/hon inte har en aning om. Jag är INTE en vårdslös förare bara för att jag är 19 år. Det har inte du en aning om och att du pratar som att du VET det får mig bara att se rött. Och därför så lämnnar jag den diskussionen. Jag vet att det är fler människor i min ålderskategori som kör som galningar, jag har ju vänner som gör det. Men dra inte alla över en kam.
    Hihi. Nej, jag drar inte alla över en kam. Det var DU som utgick från att många skulle ge sig ut och köra manuellt växlade bilar om de fick.
  • Bevabus
    ericlofberg skrev 2010-03-03 13:46:37 följande:
    Hihi. Nej, jag drar inte alla över en kam. Det var DU som utgick från att många skulle ge sig ut och köra manuellt växlade bilar om de fick.
    "Just det. Du är inte vårdslös, men andra är det. Det brukar låta så. :)"

Det var så du sa. Och med dem orden så lämnar jag denna tråd. Vi är rätt så OT nu och jag ber om ursäkt till TS för det. Jag vet när jag ska dra gränsen för hur mycket energi jag ska lägga på en människa som du. Jag önskar dig ett bra liv, hej då!
    Sing for the moment
  • ericlofberg
    Bevabus skrev 2010-03-03 14:03:30 följande:
    "Just det. Du är inte vårdslös, men andra är det. Det brukar låta så. :)" Det var så du sa. Och med dem orden så lämnar jag denna tråd. Vi är rätt så OT nu och jag ber om ursäkt till TS för det. Jag vet när jag ska dra gränsen för hur mycket energi jag ska lägga på en människa som du. Jag önskar dig ett bra liv, hej då!
    Som nittonåring borde du väl ha koll på smileys?
    Jag sätter dock ingen smiley efter meningen: "Du överreagerar."
Svar på tråden körkort för bara automat