• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Snuttan

Hej alla!

Hoppas att allt är bra med er! Vi ska flytta tillbaka till Sverige igen nu i sommar och jag tänkte därför höra om någon kan rekommendera en bra flyttfirma. Om möjligt vill jag gärna packa själv, men det får man kanske inte? Alla tips är välkomna!

• emeli1987

Hej allesammans!
    Nu verkar det ju tyvärr vara lite torka i denna tråd för tillfället, men jag tänkte ändå att jag skulle "lägga till" mig själv. Blev nyss medlem på hemsidan, har BF om precis en vecka (6:e mars) och är sedan juni 2011 boende i Schweiz (kanton St. Gallen, väldigt nära gränsen till Liechtenstein/Österrike). Vore himla kul med lite kontakt med andra svenskar boendes i detta vackra alpland! Glad

• Ain

Hej emeli Bor du typ i Buchs? Min man kommer fran feldkirch sa vi ar ganska ofta dar. Fast vi bor i geneve.

• emeli1987

Right on :) Min man jobbar för Hilti här så det är därför vi hamnat just där vi hamnat!
    Geneve är superfint, har bara varit där en gång men förmodligen blir det en tripp dit i sommar igen. För språkets skull är jag dock tacksam över att vi inte bor i fransktalande delen :P

• Ain

Haha, jo, jag hade tyska i skolan, och pratar flytande tyska (och min man saklart med.) och sa bestammer vi oss for att flytta till Geneve. Smart. Men nu efter 11 ar kan man iaf bade tyska och franska, vilket ar en fordel i Schweiz.

Hur trivs du i Buchs da? Var ska bebisen fodas? Jag ar inte saker pa var narmsta sjukhus finns... Fast bebisen kanske redan ar fodd Hoppas det gar bra!

• bukaka

Hej! 
    Jag, min man och vår dotter (2 år) kommer att bo i Geneve från september 2013 till januari 2014. Min man kommer att ha praktik i staden. Hur hittar vi bostad? Alla tips välkomnas! För oss räcker det med ett blygt litet boende. Är det någon som kan ge oss råd? Vi är rätt så vilsna nu! Tack så himla mycket!!!

• Pistou
    bukaka skrev 2013-05-15 10:07:19 följande:
    Hej! 
    Jag, min man och vår dotter (2 år) kommer att bo i Geneve från september 2013 till januari 2014. Min man kommer att ha praktik i staden. Hur hittar vi bostad? Alla tips välkomnas! För oss räcker det med ett blygt litet boende. Är det någon som kan ge oss råd? Vi är rätt så vilsna nu! Tack så himla mycket!!!
    Hej bukaka,
    Jag bor själv inte i Genève, men vad jag förstår är boende i Genève både dyrt och svårfunnet. Kommer ni inte få någon hjälp från företaget som din man ska praktisera på?

En första "piste" är annars att kolla www.homegate.ch. Annars finns även privatannonser på webbplatser som www.petitesannonces.ch och www.anibis.ch (under "Immobilier").

Om ni är beredda att söka er utanför Genève blir det nog lättare att hitta något.
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • bukaka
    Pistou skrev 2013-05-15 13:14:35 följande:
    Hej bukaka,
    Jag bor själv inte i Genève, men vad jag förstår är boende i Genève både dyrt och svårfunnet. Kommer ni inte få någon hjälp från företaget som din man ska praktisera på?

En första "piste" är annars att kolla www.homegate.ch. Annars finns även privatannonser på webbplatser som www.petitesannonces.ch och www.anibis.ch (under "Immobilier").

Om ni är beredda att söka er utanför Genève blir det nog lättare att hitta något.
    Hej!

Tack för ditt svar. Nej, min man kommer tyvärr inte att få någon hjälp.
    Kan du rekommendera några platser vid Geneve där man kan få lägenhet? Någon "rolig" plats liksom, med natur och så, så att jag och dottern kan ha något att göra kanske?
  • Pistou

Tyvärr vet jag inte så mycket om bostadssituationen i just Nyon, men jag har en väninna som bor i Coppet och som trivs bra där. Vacker natur behöver ni inte leta så mycket efter - det finns överallt i Schweiz.

Annars kan du kanske höra med Svenska Klubben i Genève/Lausanne http://www.svenska-klubben.ch/sida10.html eller Svenska Kyrkan https://www.svenskakyrkan.se/schweiz. Där kan ni kanske få fler tips eller kontakt med någon som ska flytta och söker ny hyresgäst.

People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.