• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Issan8

Hej alla, Annie jag är också föräldraledig med en 2-månaders men vi flyttar tillbaka till Sverige tills årsskiftet. Vi skulle egentligen inte flytta förrän till våren men mannen fick ett bra jobberbjudande i Stockholm så nu återvänder vi efter 2.5 år i detta vackra land.

Schwanna jag upplever att folk här följer regler och respekterar sånt som första och andra klass på tåget osv. Upplever också att folk är väldigt artiga överhuvudtaget, inte supertrevliga men artiga. Till och med tonåringar hälsar artigt på mig när jag är ute å går med barnvagnen i vårt lilla område, skulle inte hända i Sverige.  

Min favvostad är numera Luzern, så himla vackert men bergen så nära. Lugano har jag bara kört igenom så inte upplevt staden på riktigt. Har inte varit i så jättemånga skidorter men de som ligger nära från Zürich (bara 1 timmes bilresa) som jag tyckt varit bra är Pizol och hoch ybrig.

Schwanna när skulle ni flytta tillbaka till Sverige och vilket flyttbolag anlitar ni? Vår flytt kom lite plötsligt så måste nu på 3-månaders tid boka flyttbolag vaccinera katter osv....lite stressad blir jag eftersom jag har en liten bebis att ta hand om men ska nog ordna sig med allt till slut.

• Issan8

Förresten hade jag inte haft något emot att bo i Geneve, även det en fin å härlig stad. Lite mera laid back än Zürich och ligger så nära till Frankrike. En annan bra sak med att bo i Geneve är att dit kan man flyga med två olika budgetflygbolag för jättebilligt jämfört med till Zürich där man ev kan hitta ganska billigt m Swiss el SAS.

• Schwanna
    Issan8 skrev 2012-10-01 15:00:31 följande:
    Hej alla, Annie jag är också föräldraledig med en 2-månaders men vi flyttar tillbaka till Sverige tills årsskiftet. Vi skulle egentligen inte flytta förrän till våren men mannen fick ett bra jobberbjudande i Stockholm så nu återvänder vi efter 2.5 år i detta vackra land.

Schwanna jag upplever att folk här följer regler och respekterar sånt som första och andra klass på tåget osv. Upplever också att folk är väldigt artiga överhuvudtaget, inte supertrevliga men artiga. Till och med tonåringar hälsar artigt på mig när jag är ute å går med barnvagnen i vårt lilla område, skulle inte hända i Sverige.  

Min favvostad är numera Luzern, så himla vackert men bergen så nära. Lugano har jag bara kört igenom så inte upplevt staden på riktigt. Har inte varit i så jättemånga skidorter men de som ligger nära från Zürich (bara 1 timmes bilresa) som jag tyckt varit bra är Pizol och hoch ybrig.

Schwanna när skulle ni flytta tillbaka till Sverige och vilket flyttbolag anlitar ni? Vår flytt kom lite plötsligt så måste nu på 3-månaders tid boka flyttbolag vaccinera katter osv....lite stressad blir jag eftersom jag har en liten bebis att ta hand om men ska nog ordna sig med allt till slut.
    Kul med dina svar:) 

Vi flyttar några dagar innan jul är det tänkt:) Vi säljer dock allt här. Möbler och tjohejsan! Vi laddar bilen med våra kläder och småsaker sen bilar vi upp.
    Har ni anlitat något annat bolag ännu? Vad är priset. Vi har inte möbler som vi känner att vi vill ha med oss till Sverige igen. Mest IKEA som funkat så länge vi bott här...  
    Åh det kommer gå bra!!! Det intalar jag mig själv iaf;) 

PS. så hör upp alla: möbler till försäljning! Kommer lägga upp på riccardo.ch (stav?)  och meddelar er då. Billigt billigt!!!! ;)
  • JennieL
    Annie77 skrev 2012-09-30 10:44:31 följande:
    Hej,
    Jag kommer att flytta till Schaffhausen nu i oktober med min man och glada 10 månadersbebis.
    Det vore jätteroligt att träffa andra föräldrarlediga i området, är det någon som bor i närheten?  Är även tacksam för tips på vad man kan hitta på med sin bebis och om det finns öppna förskolor mm i Schweiz.
    //Annika 
    Hej och välkommen!

Jag bor i Zürich och är hemma med min tvåmånadersbebis. Schweiz är ett fantastiskt land att vara hemma med barn i så du lär trivas! Jag har tyvärr inte mycket att säga om Schaffhausen, har aldrig varit där. Har en kompis som jobbar på groupon där  dock, och han trivs mycket bra i iaf! 

Har du vägarna förbi Zürich tar jag dig gärna på en guidad tur  
  • JennieL
    Schwanna skrev 2012-09-28 08:39:53 följande:
    Jag kör på med andra frågor: 

Vilken är bästa skidorten i Schweiz ni varit på?  
    Ska ni göra några roliga resor i höst inom Schweiz?
    Bästa, mysigaste stad ni besökt? 
    Var bor du nu? Var skulle du vilja flytta inom Schweiz om det blir så?  

Bästa skidorten? Ingen aning, åker bara pulka och då spelar backarna ingen roll
    Resor i höst? Tyvärr inte inom Schweiz. (Nästa höstlov ska vi dock åka och vandra någonstans i södra Schweiz, inte bestämt vart än, tips mottages gärna)
    Bästa, mysigaste stad ni besökt (inom Schweiz?)? Zürich! (alla kategorier)
    Var bor du nu? Zürich (Kreis 5)

Jag fullkomligt älskar Zürich. Här finns allt. Rika ryssar, fattiga östeuropeér, framgångsrika tyskar, uppradade schweizare osv. Här finns något för alla. Beroende på vart man bor, hänger, umgås m.m. Jag bor nu i Kreis 5 nära ökända Langstrasse. Här finns horor, langare, bankirer och barnfamiljer alla blandade i en underbar mix. Ett Kreis bort i nummer 6 bor några av stadens rikaste människor. Nere i Seefeld bor fler unga, i Kreis 1 bor bara de som har råd och i Zollikon bor de som tjänar så mycket att de vill undvika stadens höga skatt.

Jag tycker det är helt fantastiskt att ha valmöjligheten att promenera ner till HB på 10 minuter, en mysig park på 3 minuter och på lördagen hänga på Q-Club till åtta på morgonen (kanske inte nu längre med tanke på bebis, men möjligheten finns)

Jag upplever inte Geneve som mer laid back, alla skumma banker tar bort den känslan Lausanne är en personlig favorit på den franska sidan. Lugano är favoriten på den italienska sidan - där var jag och mannen på vår första weekend-resa tillsammans. Kärt minne!

Vad gäller skidort vet jag att många (svenskar) uppskattar Engelberg. Speciellt de två helgerna då Ski Lodge Engelberg invaderas av svenskar.

Nästa flytt kommer ske inom Kanton Zürich och absolut inte längre bort än så
    Mitt första år i Schweiz bodde jag i byn Mönchaltorf i Uster och det var underbart. 30 minuter från staden men perfekt för barn. Härliga grönområden, billigare hus, nära till sjön och lägre skatt. Men så länge min tös inte börjat förskolan håller vi oss till staden av själviska anledningar.   

(Här är fungerande länk till http://www.ricardo.ch/

Tack och hej  
  • Annie77
    JennieL skrev 2012-10-05 12:52:14 följande:
    Hej och välkommen!

Jag bor i Zürich och är hemma med min tvåmånadersbebis. Schweiz är ett fantastiskt land att vara hemma med barn i så du lär trivas! Jag har tyvärr inte mycket att säga om Schaffhausen, har aldrig varit där. Har en kompis som jobbar på groupon där  dock, och han trivs mycket bra i iaf! 

Har du vägarna förbi Zürich tar jag dig gärna på en guidad tur  
    Tack Jennie,
    Har nu äntligen fått igång internet. Vi flyttade faktiskt direkt till Zürich medan vi väntar på lägenhet i Schaffhausen. Vi blir  troligtvis kvar här tills månadsskiftet. Jag träffas gärna om du har tid, vi bor centralt i närheten av  Universitetet :) /Annika
  • HeleneLingvall

Hej! Jag är precis medlem och jag blev det pga de intressanta som stod i tråden om Schweiz! Jag är 21 år och pluggar till sjuksköterska här i sverige och blir klar våren 14. Jag ska sedan flytta till Schweiz tillsammans med min kille som är därifrån och bor där nu. Men jag har så lite erfarenheter i hur det är att bo utomlands och framför allt i schweiz där jag vill leva resten av mitt liv (om allt går enligt planerna) men hur funkar det egentligen att bo och leva där (jag kommer att bo i BASEL) jämförelse med Sverige, där det är en dröm att vara mammaledig, med tanke på alla bidrag man får, tiden man får vara mammaledig osv. Och sen en fråga till. Hur lärde ni er språket bra? Finns det intensivkurser osv? Om jag ska jobba som sjuksköterska så MÅSTE jag kunna språket superb...

Är lite nojjig över allt detta. Vore tacksam för alla typer av svar/erfarenheter från Schweiz! :)

KRAM

• Ain

Basta skidorten - tja, vi ar mest i Frankrike eftersom vi bor nara Chamonix och i Osterrike da min man kommer darifran. Men nu i hostas var vi i Crans Montana och det var jattefint. Jag kanner en som varit skidlarare dar, visserligen for ett par ar sedan, men det verkar jattebra och mysigt.

Mysigaste stad. Jag tycker om Bern. Jattefin innanstad. Och pa sommaren kan man promenera upstroms fran Aare och sedan flyta ner igen till stan. Harligt! Mycket mysigare an Geneve. Skulle jag kunna valja fritt skulle jag nog flytta dit.

Geneve ar ju fin som stad, med sjon, alla bergen runtomkring, nara till skidakning och vandring i berg. Svensk skola for svenskundervisning. Men a andra sidan valdigt dyr och lite snobbig. Jobbigt att ta sig in till centrala stan for det ar alltid trafikstockning. Men det finns ju sparvagn som byggs ut efterhand.

Mammaledig i Schweiz. Inte idealt precis, och det finns viss risk att du inte har ett jobb att komma tillbaka till sedan. Hande mig och andra jag kanner. A andra sidan sa ar det ganska normalt att stanna hemma med smabarn, sa det ses inte som en katastrof i CV om du har ett par ar da du varit hemma med barn. Pappaledigt ar nagot valdigt suspekt och det ar inte manga pappor som tar pappaledigt.

Sprak. Ja, bast ar val att redan nu borja plugga tyska. Se om du kan hitta nagon utbytesstudent att ha sprakutbyte med. Du pratar svenska han/hon tyska. Halsa pa ofta i CH och prata bara tyska da Det finns ju aven tyskakurser pa svenska universitet - aven nyborjarkurser - som du kan ta via natet. Jag har sjalv pluggat bade tyska och nu franska via dalarna. Sedan i Schweiz finns det ju en massa kurser du kan ta. Jag skulle forst lara mig bra hogtyska och sedan kora pa att aven forsta dialekten. Det ar nog dialekten som ar viktigast egentligen, men bra att ha grunden forst och sedan ta overkursen med "mundart" Jag kunde ganska bra tyska nar jag flyttade till Bern forsta gangen, men det tog anda ett par manader innan jag forstod dialekten. Men jag markte att det inte ar forran da man verkligen passar in i samhallet. Pa det sattet ar det lattare i Geneve, for det ar inte lika stor skillnad pa schweizerfranskan och vanliga franskan...

• JennieL
    Annie77 skrev 2012-10-11 20:12:23 följande:
    Tack Jennie,
    Har nu äntligen fått igång internet. Vi flyttade faktiskt direkt till Zürich medan vi väntar på lägenhet i Schaffhausen. Vi blir  troligtvis kvar här tills månadsskiftet. Jag träffas gärna om du har tid, vi bor centralt i närheten av  Universitetet :) /Annika
    Skickat PM till dig! 
    HeleneLingvall skrev 2012-10-21 13:49:50 följande:

Hej! Jag är precis medlem och jag blev det pga de intressanta som stod i tråden om Schweiz! Jag är 21 år och pluggar till sjuksköterska här i sverige och blir klar våren 14. Jag ska sedan flytta till Schweiz tillsammans med min kille som är därifrån och bor där nu. Men jag har så lite erfarenheter i hur det är att bo utomlands och framför allt i schweiz där jag vill leva resten av mitt liv (om allt går enligt planerna) men hur funkar det egentligen att bo och leva där (jag kommer att bo i BASEL) jämförelse med Sverige, där det är en dröm att vara mammaledig, med tanke på alla bidrag man får, tiden man får vara mammaledig osv. Och sen en fråga till. Hur lärde ni er språket bra? Finns det intensivkurser osv? Om jag ska jobba som sjuksköterska så MÅSTE jag kunna språket superb...

Är lite nojjig över allt detta. Vore tacksam för alla typer av svar/erfarenheter från Schweiz! :)

KRAM

Hej!
    Det går egentligen inte att säga att man är föräldraledig eller mammaledig i Schweiz. I alla fall inte om du jämför orden med hur de används i Sverige. Jag känner bara en kvinna som faktiskt har haft ett jobb att komma tillbaka till och då var hon hemma i 6 månader. Något jag själv inte skulle kunna tänka mig, men alla är olika. Det beror ju såklart på vilken bransch man är i dessutom. Sjuksköterskeyrket är inte så karriärsfokuserat, de flesta arbetsgivare skulle acceptera om du var hemma några år. Snarare skulle de reagera på om du kom tillbaka för tidigt. Det är en främst en diskussion du får ta med din man om hur ni ska göra.

Jag upplever att Schweizarna är konservativa vad gäller familjestrukturer och att det många gånger kan förväntas att man som mamma ska vara hemma ett antal år med barnen. Om kvinnan jobbar deltid äts ändå en stor del av lönen upp av den höga sambeskattningen, barnomsorg och ytterligare kostnader. Jämfört med den lägre skatten man betalar om du är gift plus om partnern (frun) är hemma barnen. En schweizare jag pratade med om det här berättade att han tyckte det var onödigt för hans fru att jobba eftersom de då måste ta in en städerska vilket skulle kosta så mycket, då hon ändå tjänade så pass mycket mindre än honom var det hela onödigt. (en anledning av flera, stackars fru...)

Pappaledigt kan du glömma. "Obetald semester" kan dock accepteras i någon vecka Men eftersom din kille kommer härifrån så är han troligtvis inte inställd på att vara pappaledig heller. Min man som är svensk tycker dock att det är supertrist att inte kunna vara hemma i ett halvår med vår dotter. 

Hela systemet kan upplevas som negativt för många men för mig som vill vara hemma med mina barn under flera år ser jag det som positivt att man i detta landet kan vara det! Man får välja helt enkelt och det är en annan livsstil än i Sverige. 

Språket? Börja prata högtyska så snart du kan! Du kan ta dig fram på engelska men Schweizarna är inte alltid så pigga på att prata det, perfektionister som de är. Vill du också kunna jobba, prata med grannar, lärare osv så är det klart man behöver kunna språket där man bor! Din pojkvän är väl tysktalande? Säg till honom att bara prata tyska med dig och börja så tidigt ni kan! Tyskan går hyfsat snabbt att lära sig det är Schweizertyskan som tar tid! Lååång tid... 

Lycka till! 
  • Kladdkaka

Hejsan!

Jag har aldrig skrivit här tidigare men nu äre dags! Brukar egentligen inte skriva så mycket på internet forum överhuvudtaget men hoppas jag kan bli bättre på den punkten!

Det skulle vara roligt att komma i kontakt med andra svenskar i samma eller likande situation som jag själv!
    Jag är gravid med mitt första barn i vecka 28 och kommer få en liten i januari. Min man (som är schweizare) och jag bor i Fribourg och jag är sedan två veckor tillbaka sjukskriven pga foglossning samt att jag hade ett krävande fysiskt arbete tidigare.

Nu till min fråga finns det någon tjej som känner för att ta en fika eller lunch i Bern eller Fribourg (eller i närheten) dagtid med mig? Vore kul att lära känna någon svenska i samma situation som jag själv. Nästan alla av mina kompisar jobbar ju dagtid..., det är lite nytt för mig med alla denna fritid! Och vill aktivera mig själv och hitta på saker, det är ju mkt roligare att gå på promenader eller museum eller likande när man är två!

Haha... detta låter ju som en kontaktannons men men... :)

Om du är intresserad skicka ett meddelande till mig eller skriv här!

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.