• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Schwanna

Hej alla boende i Schweiz! 

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att hyrt bil i detta vackra land? 

Vi ska på bilsemester men bilen kan bli för liten när vi möter upp fler på destinationsplats. 

Bästa Hälsningar Anna! 

• JennieL

Hej.

Vi har hyrt bil flertalet gånger, de allra flesta gånger från Zürich flygplats - där finns de flesta bolagen representerade samt att det varit ett smidigt utgångsläge för oss. Någon gång har vi använt oss av Avis (tror jag det var) som ligger inne i Zürich. 

Vi har också använt bilen i andra länder vilket inte varit några problem så länge man meddelar det innan med tanke på försäkringar om något skulle hända.  

http://www.zurich-airport.com/desktopdefault.aspx/tabid-141/

Nu är det bara att börja jämföra  

Lycka till och trevlig semester! 

• Schwanna

Har Schweiz-tråden semester? Vad hittar ni på? :) 

• Pistou

Hej i tråden,

Efter ett underbart sommarbröllp i norra Italien i juni, bilresa på egen hand med barnen till Sverige och tillbaka (med övernattning i Tyskland) i juli är vi nu tillbaka i Schweiz ett par veckor innan vi tar en sen augustisemester hela familjen till Spanien och hälsar på vänner där.

Idag blir det ev. ett besök på Aquaparc i Le Bouveret, på onsdag tittar vi på fyrverkerierna över Sion och Rhonedalen från balkonen och till helgen blir det kanske ett besök på Guiness Irish festival i Sion.

En liten fråga till er om jobbar här i Schweiz, vad jobbar ni med ?

Själv är jag utbildad översättare (fr-sv, eng-sv, da-sv) och har arbetat på frilansbsbas de senaste 10 åren. Men eftersom barnen är små kan jag inte jobba mer än deltid och då blir det inte så mycket stora uppdrag tyvärr, vilket såklart innebär att jag inte får in så mycket varje månad. Och trots makens rätt välavlönade jobb blir det inte mycket över när alla räkningar betalts (vi bor ju trots allt i Schweiz...). Så nu är jag för första gången sedan jag tog examen (1998) på jakt efter ett jobb. Men vad kan jag göra här i Schweiz? Det kryllar liksom inte av jobb för svenska översättare här i Wallis/Valais. Det finns en språkskola i stan som enligt deras egen webbsida erbjuder språkkurser i svenska. Eftersom stan är liten och alla skandinaver här känner varandra borde jag ha vetat vem som ger kurserna, tycker jag, och det vet jag inte. Nu har jag ju ingen lärarutbildning, men kanske att jag i egenskap av lingvist har möjlighet att få jobb som svensklärare där. Vad tror ni? Men vad annars? Jag talar ju flytande franska och engelska, så kanske kunde jag hitta ett sekreterarjobb av något slag... Vad tror ni? Alla tips välkomnas.

Det skulle också vara intressant att höra vad ni som jobbar sysslar med.

Ha en fortsatt trevlig sommar!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Ain

Hejhej. Har har vi det bara bra ocksa. Vi akte pa en langresa till New Orleans i maj, sa vi tar bara ganska kort semester nu under sommaren. En vecka Sverige, som redan ar forbi, och en vecka osterrike i slutet av augusti. Men det ar skont i Geneve ocksa just nu. Vi har en pool precis bredvid jobbet, sa det blir poolen i lunchpausen, och oma och opa tar med sig barnen sa vi traffas dar

Pistou: jag jobbar faktiskt just som sekreterare. I grunden ar jag Geovetare, men nar vi flyttade hit hade jag svart att fa jobb eftersom jag kunde tyska och inte franska. Sa jag borjade med att jobba som hemsprakslarare i svenska pa en internationell skola. Sedan fick jag jobb som chefssekretarare (PA) pa Microsoft - tack vare mina sprakkunskaper. Nu jobbar jag pa CERN. Min erfarenhet ar att om man kan engelska och franska flytande ar det inte sa svart att fa jobb som assistent. Det hade varit annu battre om du kunnat tyska iof. Engelska, tyska och franska i kombi ar valdigt efterfragat och det ar inte sa himla manga som har den faktiskt. Som chefssekreterare kan du tjana runt 7000chf eller mer i manaden, men tyvarr ar det inte sa jattemanga sadana jobb som ar deltid. Daremot som "vanlig" sekreterare tror jag det ar ganska ok latt att hitta deltidsjobb. Men da ar lonen lite lagre saklart.

Nagot annat som kanske kunde vara nagot ar proof reader? Jag har sett endel sadana tjanster. Nu vill de val iof oftast ha modersmalstalande da. Aven oversattare finns det endel har, men da nastan alltid mellan engelska/fra/ty, som du val redan vet antar jag och du har ju svenska som malsprak. Hade du talat nog bra engelska for att ha det som malsprak, och velat flytta till Geneve sa finns det ett jattebra jobb ute just nu pa CERN for oversattare. Man tjanar typ over 9000chf i manaden, skattefritt... (men, jo, jag vet att oversattare bara har sitt modersmal som malsprak - jag forsokte redan overtyga min kusin som ar oversattare att hon sakert har engelska som malsprak och kunde komma hit   )

Du kan soka pa jobup.ch efter jobb. Det verkar inte finnas sa jattemanga jobb tyvarr i Wallis just nu, men efter sommaren blir det kanske battre. Lycka till med jobbsoket!

• Schwanna

Gah, när det väl gäller är skallen tom! 

Tänkte köpa lite småpresenter från sverige till våra vänner i schweiz nästa gång jag är i vårt nordiska land. Kan ni inte komma med lite ideer? Riktigt svenska saker ska det vara. Tokiga, roliga, söta... :) 

BRAINSTORMA!  

• Ain

Det finns nagon skal i vitt porslin som ser ut som Sverige. Den ar ganska fin faktiskt. Jag kommer inte ihag vad den heter bara.

• BPF

Ni som bor i Schweiz, har ni några svenska TV-kanaler? Vi har en herrans massa kanaler från Schweiz, Tyskland, Österrike, Italien, Frankrike, Storbritannien, Portugal, etc. men inte en enda svensk. Denna tråd till trots, bor det väl tyvärr inte tillräckligt många svenskar här för att det skulle vara ekonomiskt gynnsamt för operatörerna att erbjuda svenska kanaler. Hur är det med parabolantenn, någon som använder det? Mest av allt skulle jag vilja ha C Mores (f.d. Canal+) sportpaket för att kunna se samtliga matcher i Allsvenskan i fotboll och Elitserien i hockey men det känns tyvärr som en utopi.

Det går förvisso att ha abonnemang på Csports (C Mores motsvarighet till SVT Play i princip) om man har en VPN-anslutning som lurar tjänsten att tro att jag befinner mig i Sverige. Det blir dock inte samma sak som att titta på TV eftersom det är litet bökigt att dra igång det hela och bildkvaliteten är inte i närheten av det man får som TV-abonnent. Dessutom är tjänsten litet instabil understundom. Tar gärna emot tips på diverse kryphål och kreativa lösningar för att få saker och ting att fungera i Schweiz. 

Hur är det med SVT och TV4?

Tack på förhand! 

• Ain

Nej, jag har inte hittat nagot annat an att ev anvanda sig av en tjanst som du namner.  Men dar har jag hort manga som fatt problem, att det inte funkar, att datorn strular osv sa det ar nog inte idealt tyvarr.

Jatteirriterande att det numer knappt finns nagra program man kan se fran utlandet mer via online tv.

Vi diskuterade just detta pa en fest forra helgen, och vi kom fram till att det nog ar bast om nagon kan ha en egen server i Sverige som man kan ga via.  Men da ska man ju ha en snall van som har en egen server saklart.

Jag vet endel engelsman som har vanner i UK som har en typ kabelbox som de har ett engelskt tv abonnemang via. men det vet jag inte hur det fungerar och om man kan gora pa samma satt fran Sverige.

• slma

jag har en svensk ip adress som jag betalar för (inte mycket) som gör att jag kan titta pa mer svensk tv. nu tittar jag aldrig pa fotboll och hockey sa hur det är med det utbudet vet jag ju dock inte... men svensk barn-tv bla funkar ju utmärkt nu!

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.