Boende i Schweiz del 11.
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!
Hej hopp, har varit lite off internet ett tag jag bor ju i Geneve... Forst, var ska din man praktisera sa att jag vet lite at vilket hall ni borde bo. Kommer ni ha bil? Hur mycket vill du ha affarer nara, restauranger... Eller ar det viktigare med natur, billigt boende? Jag bor sjalv precis over gransen i frankrike och det ar bra mycket billigare, men det ar ju langre in till Geneve saklart. Fran mig tar det kanske en halvtimme. Men vi har ett shoppingcenter naraoch ar precis vid foten pa jura. Annars har ju pistou gett utmarkta rad.
m.anibis.ch/fr/immobilier--16/studio%20à%20sous-louer%20du%201er%20juillet%20au%2031%20décembre%20--4577661.aspx?sct
Försökte lägga in en länk till en annons på Anibis.ch - en studio i Lausanne att hyra i andra hand. Om länken inte funkar, gå in och gör en sökning på "Recherche avancée" (under rubriken Immobilier).
Om du är rädd för att vara uttråkad hade jag bott i Champel - mitt i Geneve nära Parc Bertrand där hänger ALLA expats och leker med sina barn och lätt att gå överallt och nära till en massa musikklasser och annat sånt som man kan sysselsätta sig med när man e hemma med en tvååring ;)
Vi bor i Chene-Bourg i hus! Nyon är trevligt Lausanne kommer vara alldeles för långt bort!
Du kan alltid gå med i SWEA när du kommer hit! Och i American Women's Club så träffar du andra som går hemma med barn!
Lycka till!
Bukaka: ja, champel ar jattefint, fast sedan beror det kanske lite pa vad du har for budget ocksa. Eller hur stor lagenhet du vill ha, eftersom Champel kanske inte ar det allra billigaste omradet. Fordelen med Champel ar att du kan aka motorvag till norra Geneve (om det ar pa vastra sidan av sjon), nackdelen ar att det alltid ar mycket trafik vid tunneln som ligger mellan Champel och flygplatsen.
Som sagt var, har du budgeten till det, tror jag det ar jattefint i Champel, det finns ju aven manga andra fina omraden, som de runt FN dar det ocksa ar mycket internationellt folk.
Jo, Lausanne kan nog bli pa gransen till langt, men jag kanner nagon som pendlat darifran, och Lausanne ska vara mysigt har jag hort. Det finns ju aven en barngrupp pa svenska kyrkan dar. Montreux kommer nog kannas jobbigt att resa fran tror jag, det ar anda en bit bort. Jag hade kanske heller inte bott i Lausanne, men det beror ju pa hur man tycker om att pendla.
Om ni garna vill bo i Schweiz ar saklart byarna mellan Geneve och Lausanne fina, det finns ju tag in till Geneve, men det finns inte sa jattemycket mer att gora dar an i tex Ferney eller andra storre byar pa franska delen. Men fran Versoix tex ar man snabbt inne i Geneve. Det ar ju fint med sjon ocksa. Men aven Versoix ar inte jattebilligt, och som sagt var finns det inte jattemycket att gora. Kanske Apple Pie har battre asikt om det, som har bott dar?
I byarna i Frankrike ar fordelen att det ar billigare. Du kan fa fina hus/lagenheter for lagre kostnad an inne i Schweiz. Det finns manga internationella mammor dar med, och man tar sig relativt latt in till stan, Atminstone fran Ferney och St. Genis/Thoiry. Nackdelen ar att det ar liite samre kvalitet pa husen i Frankrike, gatorna lite skrapigare, och aven har finns det inte supermanga kafeer osv Maten ar billigare, och aven restaurangerna, men det finns i praktiken inga kafeer och de allra flesta aktiviteter for hemmamammor ar inne i Geneve.
Vi har valt att bo i Frankrike, dels for att det ar nara till vart jobb som ligger precis pa gransen till Frankrike, men ocksa for att vi annars aldrig skulle haft rad att kopa tomt och bygga som vi gjort. Da hade vi fatt hyra eller bygga ett mindre nyckelfardigt hus. Vi trivs valdigt bra i Thoiry, det finns manga barnfamiljer och det ar ocksa ett mysigt omrade med manga villor osv
Men helt arligt, hade jag vetat att jag bara skulle stanna en kortare tid och dessutom haft ett ganska litet barn hade jag kanske hellre valt att bo centralare, men det ar for att jag tycker om stader
Det kan nog vara lattare att komma ivag pa aktiviteter da, speciellt om du inte har bil.