• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Issan8

tyst i tråden är det. Jag har fullt upp med bebisinköp för om 8 veckor beräknas vi bli föräldrar. Finns det möjligtvis någon med erfarenhet från Zollikerbergs förlossning i Zürich?

Sjutton vad det har regnat sista dygnen, bara vräkt ner. Förra våren/försommaren var mycket bättre än i år. Jag är iof glad om det inte är så varmt då det är ganska påfrestande när man e preggo. Badade dock förra lördagen i Zürichsjön och det var riktigt skönt så rekommenderar alla att ta sig ett dopp så fort det blir varmt igen.

• kaj04

issan: 
    jag har fött bàda mina söner pà zollikerbergs sjukhus o kan bara rekommendera dom!!!

första killen var en "normal" förlossning pà självaste julafton o när det blev krisigt (han kom ut blà) fylldes rummet av läkare fràn deras egen neonatologie inom loppet av bara nàgon minut. självaste överläkaren hämtades hemifràn julmiddagen (bodde nàgra minuter bort). allt gick bra o sen fick vi vara kvar 6 dagar o dom har en superfin frukostbuffet där man kan gà ut o hämta maten själv plus alla rum har egen dusch o toalett

kille nummer 2 är född där oxà men med kejsarsnitt (ville inte ta nàgra risker eftersom han var över 4 kg o satt...). allt gick bra, underbart team o var kvar 5 dagar igen o lyxade med frukost o promenader i parken (april o sol) med lànad barnvagn. dom har flera ljusrum där man kan ta emot besök o slipper sà ha alla personer inne pà rummet.

tror inte att du kommer att àngra dig, har du fràgor sà skriv!
    lycka till! 

those who mind don't matter and those who matter don't mind
  • Malarklippan

Hej alla!

Vi ska ju snart flytta till Schweiz (efter sommaren) och jag är bara lite allmänt nyfiken på era upplevelser när ni flyttade från Sverige till Schweiz. Är det stora skillnader mellan länderna? Eller är länderna ganska lika? Vad tycker ni är bra resp sämre med att bo i Schweiz  jämfört med Sverige? Hur trivs ni? Längtar ni tillbaka till Sverige?  NI ser, 1000 frågor :- Nej men skämt å sido - alla svar välkomnas! Är så sugen på att höra mer om hur livet är i Schweiz.

• Schwanna

Min sambo hoppade i sjön i helgen efter en svettig promenad med hunden men han var uppe illa kvickt igen. Kallt som attans tydligen;) Behövs nog sol ett par dagar sen så. Men om man jämför detta året md förra..jisses. Min svärmor sa att vid denna tidpunkten förra året var du så brun...haha PANIK och ångest. Jag känner mig ganska blek alltså... 

Malarklippan: I schweiz är allt ordning och reda. Så vill jag sammanfatta min upplevelse att komma hit... Jag har haft polisen på besök för att jag glömt lämna in papper till kommunen...men lugn, dom är trevliga:D Det är väldigt rent och fint här:)  Som hundägare är detta paradiset på jorden, både för hund och ägare. Gratis bajspåsar!!! Sen är ju naturen helt underbar och dom är verkligen bäst på vandringsleder... Man kan gå i timmar och bara promenera! Folk är mer öppna mot hundar här också... :) 
    Jag längtar till sverige nu! Framförallt såklart till familj och vänner men även till matvaror , bra tv osv:) Jag kommer sakna naturen här, trevliga folket och våra nyfunna vänner:) Vi har trivts jättebra, vilken erfarenhet och upplevelse det har varit att bo i världens vackraste land! 
    Du kommer trivas superbra!!! Man kan bara få det bästa av det bästa här:) Kvaliten är topnotch!!! 

Ikväll är det Sverige mot Ukraina i EM! Ni missar väl inte? ;) 

• Malarklippan

Tack snälla Schwanna! Vi ser fram emot flytten, även om det samtidigt känns att lämna familj och vännerna i Sverige. Men, vi tror det kommer bli bra.

Ha en fin dag!

• Mamba

Hej Malarklippan!

Vi flyttade ju hit med 2 barn för 5 år sen. Har nu hunnit med att gå igenom de flesta stegen av livet med barn här, skola, kindergarten, lekgrupper, sjukvård osv.
    Sverige och Schweiz är ju två st västerländska välfungerade länder. Maten är inte SÅ stor skillnad, kulturerna är ju hyffsat lika. Schweizare och svenskar funkar bra i hop och som svensk är man mycket välkommen och omtyckt här.
    För oss har allt funkat bra! Det gäller bara att man har ordning och reda på sina papper när det kommer till myndigheter tex, för där ligger de lite "efter" Sverige. Det räcker ju inte att rada upp sitt personr här direkt ;) Men jag tror det är meningen faktiskt, de är mycket mer måna om människors integritet här.
    Som sagt, som svensk är man ganska smidig i sättet och då funkar det bra. Vi har tex aldrig haft problem att hitta bostad, har bott på 3 ställen sen vi kom hit och det har alltid gått bra.Nu är det ju så klart ännu enklare än för 5 år sen, nu när jag pratar hyffsat flytande schweizertyska ;) men även annars, speciellt i storstäderna så pratar ju folk bra engelska.

Naturen och människors sätt att vara i naturen är underbar. Vi är ofta ute minst 1 gång/helg och vandrar, promenrar eller bara grillar och låter barnen leka. Jag älskar bergen på sommaren!

Om jag saknar något är det i så fall känslan av tillhörighet snarare än något specifikt från Sverige. Efter 5 år lär man sig hitta vad som funkar bra när det kommer till mat, man köper med sig saker från Sverige som man saknar osv.
    Men känslan av att vara en "helt vanlig Svensson" kan jag konstigt nog sakna ibland. För vi har ju numera 4 barn och det är väl inte supervanligt i Schweiz ;)
    Vi har ju visserligen ett radhus men vi hyr och visst vore det härligt ibland att köpa JÄTTE huset i Sverige med en trädgård större än hela vårt radhusområde ;)
    Men, det positiva överväger det negativa och vi älskar att bo här!

Saker som är klart bättre här är: Maten och kvaliten på den, Tex grönsaker, så mycket godare och frächare.
    Sjukvården, helt otroligt bra! Man får läkartid för kramp i tån inom 1 dag om man så vill :)!!! Inga månadslånga köer här inte ;)

Vart i Schweiz var det ni skulle flytta igen?

kramar från ett otroligt regnigt Uster :)

vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • Schwanna

Måste bara tillägga hur underbart det är att gå till närbutiken och köpa en yoghurt som är gjord på en gård någon kilometer här ifrån, eller köpa ägg från grannhönsen...Dom kör stenhårt på lokalt producerat. Inom regionen... det kommer jag sakna. I Sverige körs det kors och tvärs och smakar pecka. :( 

• Pistou

Hej Malarklippan,

Nu har jag inte borr här så länge (bara 2,5 år), så jag kan inte komma med en massa info, men rent allmännt tycker jag att skillanderna märks i barnomsorgen, sjukvården och inställningen till kvinnan (eller kanske mamman) när det gäller arbete.

Här bekostar föräldrarna en betydligt större del av en förskoleplats än i Sverige, och i och med detta förekommer inte samma kontroll från förskolan. Man har liksom rätt att gå och handla mat (eller t.o.m. gå på spa elleråka skidor) en eftermiddag i lugn och ro trots att ens barn är på förskolan, utan att personalen drar på munnen. Det som retar mig lite är inställningen till godis och sötsaker i förskolan. Redan när dottern var 2 år kom hon ofta hem med godispåsar efter att något barn fyllt år, och till mellanmål är det inte ovanligt att det serveras brödskivor med chokladbitar. Samtidigt får man kaske komma ihåg att choklad nästan ses som ett nödvändigt livsmedel här i Schweiz snarare än som godis .

Sjukvården är superbra. Förra veckan fick jag nageltrång på en fingernagel och fick tid hos en jourläkare samma eftermiddag. Frågan är om jag överhuvudtaget hade fått komma in för nageltrång i Sverige.

Många mammor är hemma med sina barn här, och här i Valais i alla fall, är det inte alls ovanligt med riktigt många barn. I min sons skola är är det två familjer med fem barn (den ena mamman väntar visst sitt sjätte), och två familjer har fyra barn. Tre barn verkar vara standard. Samtidigt är det väldigt traditionsbundet här i Valais, så det är kanske därför antalet barn ligger så högt. Om kvinnorna här arbetar, så är det ofta deltid (20-50 %) och ingen ifrågasätter hennes val. Snarare är väl inställningen att det är lite synd om de kvinnor som måste arbeta.

Folk talär väldigt diskreta när det gäller ekonomi och privata pengar i detta landet, har jag förstått.Folk pratar inte om vad de tjänar och man ska vara försiktig med att fälla kommentarer om att saker är dyra eller klaga  på höga utgifter i allmänhet.  Sådana komentarer tas oftast emot av pinsam tystnad eller generade undvikande svar. Folk som har mycket pengar gör inte gärna en stor affär av det. Visst, de kör sina stora bilar, men de skryter inte om sitt välstånd, vilket kanske ofta är fallet bland rika i andra länder.

Ja, det var lite. Återkommer om jag kommer på  mer.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Malarklippan

1000-tack för era ord om Schweiz! Jag är så tacksam för er input, den betyder mycket och det känns bra att höra från er som faktiskt bor i landet. Har ju läst på en del om Schweiz, men det blir ju liksom inte riktigt samma sak när man läser om Schweiz i en turistguide:-

Vi ska flytta till Basel i slutet på augusti eftersom min man fått jobb där. Känns som en otrolig chans att få se ett nytt land och att få ge vår son 2-språkighet "på riktigt" (min man är från Tyskland, så han pratar tyska med vår son, men i Sverige blir ju förstås "huvudspråket" svenska). Vi bor i Stockholm, men har en bit till familj o släkt även härifrån (då vi inte kommer från Stockholm ursprungligen). Men man kommer förstås sakna dem liksom våra vänner här. Min syrra bor i Stockholm så ett besök tillbaks då o då kommer det bli:-

Det blir bra, känns väldigt spännande, och som sagt, som en otrolig chans att få se o uppleva ett nytt land för ett par år!

Ha det gott alla!

• Mamba

Låter som att jag ska flytta till Valais (är det Wallis på tyska) då, här är det inte lika vanligt med 4 barn som jag har!

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.