• Ellans

    Vi som nu i tänker försöka igen efter att fått missfall

    Hej!

    Här hoppas jag att vi kan samlas vi som fått MF/MA och nu känner oss redo att försöka igen. En tråd där vi kan prata om hur det går, hur vi mår och om våran oro.

    Själv fick jag MA i v.12 den 31/12-09 och nu ser vi fram emot att försöka igen.

    När fick du MF/MA?
    Vilken vecka var du i?
    När är nästa BIM? Och hur länge har ni försökt efter MF?

    Önskar alla lycka till och hoppas på ett plus snart igen. Oron är just nu jätte stor för att det ska hända igen, men bebis längtan är ännu större än oron. Vi måste försöka våga igen om det ska kunna gå hela vägen också :)

  • Svar på tråden Vi som nu i tänker försöka igen efter att fått missfall
  • Lallan
    vestas skrev 2010-03-17 10:32:49 följande:
    hej!vi fick missfall för ca 1½ v sedan. då var vi i vecka 13 men den hade slutat växa i v 10. Vi vill försöka igen, men jag undrar lite hur tidigt man kan börja?Jag har slutat blöda och läkaren jag hade när vi konstaterade missfallet sa att vi kunde börja så fort det slutat blöda om vi vill. Att man inte behöver vänta på nästa mens, lite som man själv känner och orkar. Barnmorskan då sa det samma. De tyckte man skulle börja så fort man orkade om man ville det...Läkaren på återbesöket tyckte däremot att man skulle vänta i ett par månader så mensen verkligen kommit tillbaks ordentligt. Men det känns som så lång väntan!!!klart man är rädd för missfall igen, men man vill ju ändå försöka igen.Hur har ni gjort? hur länge väntade ni? :)
    Vi har väntat en mens men sen har det fallit sig så att det ändå tagit några månader innan vi lyckats!
  • Linawb
    vestas skrev 2010-03-17 10:32:49 följande:
    hej!vi fick missfall för ca 1½ v sedan. då var vi i vecka 13 men den hade slutat växa i v 10. Vi vill försöka igen, men jag undrar lite hur tidigt man kan börja?Jag har slutat blöda och läkaren jag hade när vi konstaterade missfallet sa att vi kunde börja så fort det slutat blöda om vi vill. Att man inte behöver vänta på nästa mens, lite som man själv känner och orkar. Barnmorskan då sa det samma. De tyckte man skulle börja så fort man orkade om man ville det...Läkaren på återbesöket tyckte däremot att man skulle vänta i ett par månader så mensen verkligen kommit tillbaks ordentligt. Men det känns som så lång väntan!!!klart man är rädd för missfall igen, men man vill ju ändå försöka igen.Hur har ni gjort? hur länge väntade ni? :)
    Vi körde på direkt efter att jag slutat blöda, och blev gravida på en gång, hann inte ens få en mens mellan. Min gyn sa att man kan prova när man inte blöder längre, då är inf.risken över.
  • vestas

    tack för svaren! skönt att höra lite hur andra gjort. men då finns det inga risker iallefall med att börja när man slutat blöda?
    att man inte behöver vänta tills en mens om man inte vill?
    sen kan det ju så klart ta ett par månader innan det tar sig igen, men det är väl också en av anledningarna att man vill försöka så fort som möjligt. Det kanske låter lite okänsligt, men det är jag absolut inte. Då man ställt in sig på att få en liten så vill man ju fortfarande ha en, trots att det blev så här. Jag tror det är bra att fortsätta igen, när man orkar så man inte låter bli bara för rädslan att det ska hända igen. men det är ju olika för alla.

  • 123ABC

    Vet inte om jag skriver i tråden för tidigt.. har ett pågående missfall/ MA skulle gå in i vecka 11 på tisdag men envligt vul har liten varit dött sen vecka 5+6.. börja blöda i natt...

  • slapparen

    Jag fick konstaterat MA i vecka 13 (i början av mars), den lill* dött kring vecka 9. Skrapades ett par dagar efteråt.

    Eftersom jag har svårt att bli gravid (försvagad ÄL) och innan detta MA käkade Pergo, så ska jag gå på det igen. Just nu har jag börjat äta Primolut-Nor för att få igång mensen (utan Pergo har jag en cykel på allt från 45-70 dagar, inget man gör barn på direkt... ;)). Så det blir väl i början av april jag börjar knapra Pergo och beräknad ÄL i mitten av april.

    Hoppas ju såå att det ska ta sig direkt men det är väl att hoppas på för mycket.

  • Tokan

    Hej, jag hoppar gärna in här med er. Jag hade ett MF den 26 februari när vi var på Kanarieöarna av alla ställen... Detta var vårt andra mf på ett år, men vi tänker inte ge upp!! I maj ska vi börja igen men jag vill bli gravid NU!

    Jag hade en blödning redan i vecka 5-6 och var inne på ultraljud 2 ggr här hemma men de kunde inte se något. Sedan slutade det blöda och jag tänkte att det nog var ok. Men så fick jag blödning på morgonen innan vi skulle flyga och då var jag i v. 1. Jag flög ändå och nu förstår jag att det var riskfyllt. Tänk om allt kommit på planet. Som tur var gick det bra och väl där nere tog jag kontakt med ett sjukhus och där konstaterades det att fostret dött i vecka 6. Jag fick stanna där i ett dygn då de sövde mig för skrapning.

    Visst är det fruktansvärt tråkigt när det händer men jag känner mig helt rutten innuti när jag vet att något dött finns där inne. Då är det skönt att få ut det. Men jag kommer gå och oroa mig som fasen nästa gång jag blir gravid. Men det är sånt man får genomlida.

    Hade vi inte haft vår son så hade nog allt varit värre. Jag tänker på och lider med er som vill ha erat första barn och får genomlida detta. Det måste vara hemskt.


    ~:hoppfull:~
  • Tokan
    Tokan skrev 2010-04-08 18:42:19 följande:
    Hej, jag hoppar gärna in här med er. Jag hade ett MF den 26 februari när vi var på Kanarieöarna av alla ställen... Detta var vårt andra mf på ett år, men vi tänker inte ge upp!! I maj ska vi börja igen men jag vill bli gravid NU!Jag hade en blödning redan i vecka 5-6 och var inne på ultraljud 2 ggr här hemma men de kunde inte se något. Sedan slutade det blöda och jag tänkte att det nog var ok. Men så fick jag blödning på morgonen innan vi skulle flyga och då var jag i v. 1. Jag flög ändå och nu förstår jag att det var riskfyllt. Tänk om allt kommit på planet. Som tur var gick det bra och väl där nere tog jag kontakt med ett sjukhus och där konstaterades det att fostret dött i vecka 6. Jag fick stanna där i ett dygn då de sövde mig för skrapning. Visst är det fruktansvärt tråkigt när det händer men jag känner mig helt rutten innuti när jag vet att något dött finns där inne. Då är det skönt att få ut det. Men jag kommer gå och oroa mig som fasen nästa gång jag blir gravid. Men det är sånt man får genomlida.Hade vi inte haft vår son så hade nog allt varit värre. Jag tänker på och lider med er som vill ha erat första barn och får genomlida detta. Det måste vara hemskt.
    Jag var såklart inte i v.1 när MF var utan i v.11.
  • Retsina

    Hej, här vill jag också vara med!
    Jag måste börja med att beklaga allas missfall..usch och fy alltså!!!{#lang_emotions_cry}

    Vårt första (och förhoppningsvis sista!) MA upptäcktes i v 11 vid ett ultraljud, då hade fostret varit dött sedan v 8-9.
    Jag skrapades den 23 feb och går nu och väntar på att ÄL ska sätta igång igen.
    Allt verkar va lite upp o ner i kroppen, för när jag slutade att spotta för ett par dagar sedan så tog jag ett gravtest som fortf. visade plus - bläää, vad besvikna vi blev!!!
    Vi som hade tänkt köra på direkt innan mens!

    Jag som alltid är som en klocka i vanliga fall, får försöka ha tålamod och vänta..INTE min grej alls...{#lang_emotions_yell}... men det var väl lite för bra att ÄL skulle vara 14 dagar efter skrapning.

    Jag vill ju bli gravid igen NUUU!!!

  • Mamma Malin
    Retsina skrev 2010-04-09 16:08:38 följande:
    Hej, här vill jag också vara med!Jag måste börja med att beklaga allas missfall..usch och fy alltså!!!Vårt första (och förhoppningsvis sista!) MA upptäcktes i v 11 vid ett ultraljud, då hade fostret varit dött sedan v 8-9.Jag skrapades den 23 feb och går nu och väntar på att ÄL ska sätta igång igen. Allt verkar va lite upp o ner i kroppen, för när jag slutade att spotta för ett par dagar sedan så tog jag ett gravtest som fortf. visade plus - bläää, vad besvikna vi blev!!!Vi som hade tänkt köra på direkt innan mens!Jag som alltid är som en klocka i vanliga fall, får försöka ha tålamod och vänta..INTE min grej alls...... men det var väl lite för bra att ÄL skulle vara 14 dagar efter skrapning.Jag vill ju bli gravid igen NUUU!!!
    Hej! Beklagar ditt mf. Det är något man önskar att ingen skulle behöva gå igenom. Jag har sj gått igenom tre mf. Ett innan jag fick min son 07. Men efter en mens så blev jag gravid direkt och fick min underbara son!! 

    De andra två kom direkt efter varandra ( sept-09 och januari-10) och det var tuuuuuungt. MEN det är bara att keep on! Jag har haft tre menser sen senaste mf och börjar misströsta rejält men har börjat äta bidrottningsgelekapslar och hoppas att de ska hjälpa mig! :) Jag hoppas att du snart får din mens och ÄL som vanligt och snart ska du se att ni är gravida igen och får ett underbart litet barn! Bara fortsätt att kämpa. :) Sj hoppas jag att vårat sexande dessa veckor har gett resultat för sexlust som attan fick jag av dessa kapslar!! Ha det bra och jag ska hålla mina tummar för att du snart ska få din lilla bebis! kram
Svar på tråden Vi som nu i tänker försöka igen efter att fått missfall