Anonym (trötta frugan) skrev 2010-10-13 00:27:41 följande:
Hej! Hoppas det är okej att jag hoppar in i den här tråden, som anhörig. Min man har nyligen fått diagnosen bipolär typ 2, och jag funderar oxå mycket över det där med självkänslan. Min man har sjukt dålig självkänsla och extrem prestationsångest. Ibland undrar jag om inte det i sig (värdelöshetskänslan) räcker för att må och fungera så dåligt som han gör.
Allt beröm, all kärlek, bara rinner av honom. Han får bara energi av det precis medan det sägs. Det stannar liksom inte kvar. Så fort han är själv med sina egna tankar börjar han hacka på sig själv.
Periodvis (jag antar att det är när han har hypomani) kan han bli "babblig" och nästan skrytsam, men det känns heller inte riktigt äkta, för det är för mycket åt andra hållet.
Jag är så oändligt sorgsen över att han inte bara kan vara sig själv och sluta jämföra sig med andra och hela tiden värdera allt han gör. Hans prestationsångest får honom att undvika allt som är trevligt, i rädsla för att misslyckas. Det gör tyvärr att jag inte har tillgång till min man, som jag längtar efter, för han är helt ockuperad av självhat. Just nu är han väldigt låg, men även i bättre perioder är prestationsångesten ett problem.
Kan man verkligen medicinera bort sånt här? Hittills har inga mediciner hjälpt. Sedan några veckor prövar han Lithium, men ingen märkbar effekt än.
Terapeuter har han haft, men även inför dem är han inriktad på att prestera. Så det är bara här hemma som han öppnar sig helt ärligt.
I vad jag tror så hänger det kanske ihop till en viss del men mycket ligger nog i hur man är som person.
Jag är, som det låter, precis som din man. Extrema krav på mig själv, söker ständigt bekräftelse (även här ibland) och får jag beröm eller så på jobb så blir det en slags stressfaktor. Jag vill då prestera mer för att uppehålla berömmet. Förstår du hur jag menar där?
Är jag hypoman så är jag bäst och ingen annan klarar jobb som jag gör. Följt av mycket irritation om folk säger emot och försöker lugna mig. Hur ska jag kunna lugna mig när det är jag som ser till att företaget, eller annat, håller sig flytande pga mig.

Även detta blir ju en stressfaktor men jag tror allt går ut på att jag som personlighet har dessa känsligheter och krav på mig själv. Har gått hos många psykologer men de är ju så lätt manipulerande. Tycker inte om dem då jag anser att de är som papegojor. (har gått hos för många) Så, efter ett tag blir jag uttråkad och vill lägga tiden på annat, vad vet jag inte, så jag ser till att de tror jag mår bra och det räcker med medicinsk hjälp.
Jag vet att jag är ett psykfall, varför försöka få mig att tro att allt beror på att jag inte fick en speciell leksak som liten. De griper verkligen efter minsta halmstrå.
Förlåt, nu blev det om mig istället. :-/
Man kan medicinera så att det blir bra eller att dalar och toppar inte blir så markanta. Personligheten gör sitt men blir kanske inte bättre av att vara bipolär.
Förlåt för rörigt svar men jag hoppas du förstår grund tanken. Annars säg till.
Kramar!