• susye

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram

• Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
  • susye
    Anonym (erfaren bipolär) skrev 2010-10-20 18:55:29 följande:
    Jag är inne i en sån period nu när jag inte kan somna. Jättejobbigt. Jag har både propavan och stilnoct hemma. Brukar ta propavan, och i nödfall, stilnoct. Propavan får man ju äta under en graviditet men de får man inte med stilnoct. Känner mig utvilad ändå, trots sömnmedicin. Och jag mår mycket bättre när jag får sova, för att orka med allt som hör min vardag till.
    jobbigt att du inte kan sova. sömn är ju så viktigt för att orka. o sömnlöshet kan ju trigga igång en hypomani/mani också. kan du slappa av o vila då eller går du på högvarv? sova är ett helvete här också men det beror mycket på ångest, smärta o saknad
  • Anonym (erfaren bipolär)
    susye skrev 2010-10-20 23:19:59 följande:
    jobbigt att du inte kan sova. sömn är ju så viktigt för att orka. o sömnlöshet kan ju trigga igång en hypomani/mani också. kan du slappa av o vila då eller går du på högvarv? sova är ett helvete här också men det beror mycket på ångest, smärta o saknad
    Alltså ser nu att jag skrivit oklart. Jag sover alltså bra med propavan. Men jag önskar såklart att den här perioden går över så jag kan börja sova utan igen. Men tack för din omtanke! Förstår att din situation gör de svårt att sova, jobbigt! Har du släkt o vänner som stöd?
  • susye
    Anonym (erfaren bipolär) skrev 2010-10-20 23:37:01 följande:
    Alltså ser nu att jag skrivit oklart. Jag sover alltså bra med propavan. Men jag önskar såklart att den här perioden går över så jag kan börja sova utan igen. Men tack för din omtanke! Förstår att din situation gör de svårt att sova, jobbigt! Har du släkt o vänner som stöd?
    jo visst har jag släkt o vänner runt mig som stöd om jag vill men nånstans inom mig så knyter det sig omedvetet (har jag o terapeuten kommit fram till) så även om jag vill be om hjälp o få gråta ut hos mina nära o kära så går det inte. skyddar dem då de också sörjer. en impuls om bara blir o jag inte kan styra över men vi tränar på det
  • Maia

Idag när jag var på psyk för att hämta mediciner så satt vi och pratade som vanligt. Jag kom på att fråga om vi inte kunde gå ner till att jag hämtar medicin 1 ggn/vecka istället som nu, 2 ggr. Hon tyckte också det men skulle prata med min menlösa läkare för ett ok. Jag har kommit ur den djupa depressionen jag hamnade i när vi minskade antideppen och sen höjde tillbaka. Så, nu är jag tillbaka på upp och ner turerna men de är väl att föredra framför en så djup depp.

Skulle vara skönt att slippa ränna där hela tiden fast ssk som jag är hos är mitt största stöd igenom allt och hela tiden från början..(?) eller kanske sen jag blev utskriven förra året. Iaf, henne är jag inte beredd att släppa kontakten med men, 1 ggn i veckan räcker ju.

Långt inlägg om medicin hämtning.  

susye skrev 2010-10-21 17:44:12 följande:
    jo visst har jag släkt o vänner runt mig som stöd om jag vill men nånstans inom mig så knyter det sig omedvetet (har jag o terapeuten kommit fram till) så även om jag vill be om hjälp o få gråta ut hos mina nära o kära så går det inte. skyddar dem då de också sörjer. en impuls om bara blir o jag inte kan styra över men vi tränar på det
    Ja de är olika hur man är som person. Lite intressant är det att se hur de skiljer sig mellan introverta och extroverta människor. När jag var yngre sökte jag ofta råd och stöd hos många, men nu..är fortfarande extrovert, men väljer med omsorg vem jag skall tala med. Bara öppna, varma människor lättar jag mitt hjärta för. Inte värt att prata om problem med någon som inte förstår en eller som man måste vända ut och in på sig för att få personen att begripa.

puffar tråden..... va gör alla? Varför skriver ingen?

• Maia

Fredag kvällar brukar vara lugna.

Säger godmorgon nu iaf.

Har planer för dagen som jag inte vet hur jag ska planera och jag kan ju inte börja ringa folk än.  Kan ju skicka sms och att de ringer när de vaknar.

Hej så länge. 

• Kaxelina

Äntligen börjar det vända uppåt igen.  Det var länge sen jag kände mig så glad och harmonisk. Men det med lite fusk. Jag slutade ta Risperidon för att se om det hjälpte mot en sak men den är ju till för maniska toppar och det har hållt nere mina hypomana perioder och mina tvångshandlingar. Äter även antideprissiva mediciner. Har inget stämningsstabiliserande men jag har frågat om andra för att få bort dom två jag har nu.

Slappardag i dag, har tränat varje dag denna veckan. Idag blir de max en promenad!

• psyko II

Hemma igen från gbg turen, har haft det kanonbra, såå skönt att bara komma i väg.
    God mat, biljard hela kvällarna å massa gott att dricka
    är ganska seg nu men skönt att komma hem i allafall.

Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2