Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram
3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram
Har ni några planer inför helgen? Själv blir det lungt, sambon jobbar och jag skall inte göra nåt speciellt. Träna massor hade jag tänkt göra dock ;))
Coolt med snowbord! Har inte vågat mig på sånt, har dock åkt slalom (störtlopp) en gång. Hua...lika med dödsfara! Spännande de där med exet, som kanske snart inteär ett ex.
Tack för välkomnandet och alla svar!
susye, han har bara ätit Lithium i knappt två veckor, och de tar regelbundet blodprov för att se att han får tillräcklig dos. De höjde i början av veckan, och då hade han mycket kräkningar och diaré. Men nu verkar det faktiskt som att medicinen har börjat verka. Han är mycket lugnare och klarare. Han verkar vara en och samma person hela tiden nu igen. Fast fortfarande låg och ledsen. Men ändå ärlig, klar och sansad. Nu är det mest jag som "krånglar". Jag har så svårt för att lita på att han verkligen är tillbaka, på riktigt. Och jag är så oerhört sorgsen, besviken och arg för allt han har utsatt mig för det senaste halvåret, då han mått så dåligt och varit så kall och egocentrisk.
Jag längtar efter honom...efter att börja leva på riktigt, med närhet, tillit och kärlek. Men jag brottas med tanken/känslan av att jag låter mig behandlas som en dörrmatta, om jag går honom till mötes nu, bara för att det plötsligt "passar honom" att vara snäll igen. Visst, om det handlar om sjukdom, så kan han ju inte styra att han emellanåt är elak. Men samtidigt är det så himla svårt att begripa och acceptera.
Maia, jag känner igen det du skriver. Min mans hypomana perioder liknar det du beskriver om att känna att företaget är beroende av en, samtidigt som man är stressig och irriterad. Den där upprymdheten och smittande inspirationen, som man ofta läser om i samband med bipolär, har han sällan. Han kan vara ett riktigt energiknippe, men oftast på ett stressigt, otåligt sätt. Han utreds även för adhd.
erfaren bipolär: Kritik suger han åt sig som en svamp. Det finns ingen gradskillnad. Han känner lika stor skuld för att jag påpekar att han glömt ställa sin kaffekopp i diskmaskinen, som när han inser att han just skällt ut mig för något helt orimligt som egentligen bara var en projektion av något som han är missnöjd med hos sig själv. Han blev väldigt hårt kritiserad som barn, och bestraffad med brutalt våld eller utebliven mat, och tyvärr har han fortsatt att straffa sig på samma sätt som vuxen.
Mår skit. Jäkla depressioner som man ändå inte kan tillåta sig då jag har en son att tänka på.