• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • LindaJohansson81
    Mad as snow skrev 2010-02-21 13:21:02 följande:
    Stackars mina söner då. De blir sönderpussade, igår räknade jag till 45 pussar efter varandra på direkten, men då bröt Love ihop så jag fick lägga ner. *attans*.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 13:51:24 följande:
    testosteron gör inte män okontrollerade och våldsamma. det är en myt. Kvinnor som kommit i klimakteriet får mer testosteron, blir de mer våldsbenägna då?
    nej det är ingen myt. Män har mer testoreson än kvinnor, oavsätt om kvinnor får mer då de kommer i klimakteriet. Män är starkare fysiskt, och behöver få utlopp för sina aggressioner som är naturliga.
  • Lady Dahmer
    Apmor2 skrev 2010-02-21 14:11:28 följande:
     jag pratar om att man inte behöver byta ut rollerna helt, att det är ok att en man är man och manlig och en tjej tjejig
    jag tycker snarare att man ska ta bort rollerna helt så att män kan få vara traditionellt kvinnliga och kvinnor traditionellt manliga om de så vill. Och givetvis tvärtom.

Könsrollerna begränsar bara de människor som inte passar in i rollen, och det är tyvärr en majoritet.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-02-21 14:16:00 följande:
    nej det är ingen myt. Män har mer testoreson än kvinnor, oavsätt om kvinnor får mer då de kommer i klimakteriet. Män är starkare fysiskt, och behöver få utlopp för sina aggressioner som är naturliga.
    ja män har mer testosteron, men testosteron gör inte män våldsamma och nej, män behöver inte få utlopp för sina aggressioner mer än vad kvinnor behöver eller på annat sätt. Vilket trams. Vad har du fått det ifrån?
  • Mad as snow
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-21 14:15:36 följande:
    Stackars mina söner då. De blir sönderpussade, igår räknade jag till 45 pussar efter varandra på direkten, men då bröt Love ihop så jag fick lägga ner. *attans*.
    Det är jättebra! Men väldigt många andra gör ju inte så, och ibland tror man att man gör något som man i själva verket inte gör. Jag tror att det är få människor idag som medvetet inte pussar sina pojkar för att "härda dem", men vad sådana här studier visar på är ju att det är något som sker omedvetet hos många. Men det betyder inte att alla föräldrar låter bli att pussa och trösta sina söner. 
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 14:51:26 följande:
    ja män har mer testosteron, men testosteron gör inte män våldsamma och nej, män behöver inte få utlopp för sina aggressioner mer än vad kvinnor behöver eller på annat sätt. Vilket trams. Vad har du fått det ifrån?
    Ingen har motbevisat mig-. Tror inte ett dyft på att det ENBART har med samhället och uppfostran att göra iallafall. Det är genetiskt och det har alltid varit så, jag har läst en del böcker (minns EJ vad det hette) samt har 3 egna barn och arbetat i förskola och skola. Så jag är inte helt obekant med ämnet.
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-02-21 15:06:56 följande:
    läs en bok så blir du motbevisad. Det finns massvis som behandlar just barns utveckling, det sociala arvet, kulturella skillnader och dess påverkan på oss, miljö och arv och genus.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 15:38:46 följande:
    läs en bok så blir du motbevisad. Det finns massvis som behandlar just barns utveckling, det sociala arvet, kulturella skillnader och dess påverkan på oss, miljö och arv och genus.
    Det tror jag inte, har läst en del olika typer av böcker, men inte alla har tilltalat mig såklart. Men jag bygger min uppfattning även på egna erfarenheter och upplevelser, det tror jag vi alla gör. Har själv 2 pojkar och en flicka, så jag har sett mycket ifrån dem oxå, (tror jag skulle tänka helt annorlunda om jag inte haft mina pojkar) samt andra barn på skola och förskola. Men om alla tyckte lika..slulle det kanske inte vara så kul. Då skulle vi inte ha nått att diskutera här på familjeliv!
  • Mandi74
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 00:23:33 följande:
    jo hon brukar få gå runt och peta när vi är i affärer. hon väljer oftast ut vuxentrosor och hattar. Alt. sånt som ser roligt ut typ morgonrock eller vuxensandaler. när hon var ett så valde hon ut det hon nådde. i hastig takt. nej, jag tror jag agerar förälder istället och bestämmer åt henne tills hon är gammal nog att faktiskt ha en egen smak.
    Egen smak? Måste hon ha smak för att få välja kläder själv eller vad menar du?
    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Lady Dahmer
    Mandi74 skrev 2010-02-21 16:56:44 följande:
    Egen smak? Måste hon ha smak för att få välja kläder själv eller vad menar du?
    ja jag tycker det. innan är det ingen poäng för henne att välja, då är det viktigare att hon har lekvänliga bekväma kläder.
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.