• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 17:05:23 följande:
    ja jag tycker det. innan är det ingen poäng för henne att välja, då är det viktigare att hon har lekvänliga bekväma kläder.
    men det där med lekvänliga bekväma kläder.. det är ju vad DU tycker/tror är bekvämt att leka i? Har varit med om barn som velat leka i sådant som jag själv inte alls tycker ser bekvämt ut.
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-02-21 17:10:49 följande:
    men det där med lekvänliga bekväma kläder.. det är ju vad DU tycker/tror är bekvämt att leka i? Har varit med om barn som velat leka i sådant som jag själv inte alls tycker ser bekvämt ut.
    ja, det finns mpnga anledningar till varför barn väljer obekväma kläder. det har sällan med lekvänligt eller bekvämt att göra utan snarare för att ungarna tycker det är fint.

jag kan nog garantera att mjukiskläder ÄR bekväma. Och hursomhelts så är min unge lite för liten för att ta ansvar för sina egna klädinköp. Det finns inget behov och ingen anledning att låta henne styra. Hon kan välja mellan det som finns hemma.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 18:33:26 följande:
    ja, det finns mpnga anledningar till varför barn väljer obekväma kläder. det har sällan med lekvänligt eller bekvämt att göra utan snarare för att ungarna tycker det är fint. jag kan nog garantera att mjukiskläder ÄR bekväma. Och hursomhelts så är min unge lite för liten för att ta ansvar för sina egna klädinköp. Det finns inget behov och ingen anledning att låta henne styra. Hon kan välja mellan det som finns hemma.
    men det är inte alltid det är så som man tror. Barn kan vara ganska oförutsägbara ibland. Bara för att man låter sina barn vara med och välja kläder betyder inte det att man låter dem styra. SJälvklart bestämmer föräldern, men jag försöker att låta dem ta eget ansvar så långt det går så länge de visar vilja och intresse.
    Och så länge det inte är HELT galet då såklart..
  • Lady Dahmer
    TigerLily skrev 2010-02-21 18:44:50 följande:
    men det är inte alltid det är så som man tror. Barn kan vara ganska oförutsägbara ibland. Bara för att man låter sina barn vara med och välja kläder betyder inte det att man låter dem styra. SJälvklart bestämmer föräldern, men jag försöker att låta dem ta eget ansvar så långt det går så länge de visar vilja och intresse.Och så länge det inte är HELT galet då såklart..
    fast jag tycker inte att barn ska vara med och välja kläder. de ska inte med i affären alls. Det bidrar till att de påverkas av de rådande könsnormerna (eftersom att det är tydligt i affären vilka kläder som gäller för vilket kön)

De kan uttrycka sina önskemål (hemma) och så tar man hänsyn till det (inom rimliga gränser). Och nu har inte Ninja uttryckt några önskemål annat än att hon är väldigt förtjust i hattar och mössor och vuxenkläder.

Så därför handlar jag. Eget ansvar kan vara att välja mellan de gröna byxorna och de gula, eller att gå till lådan och hämta en egen tröja.
  • Apmor2
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 14:50:20 följande:
    jag tycker snarare att man ska ta bort rollerna helt så att män kan få vara traditionellt kvinnliga och kvinnor traditionellt manliga om de så vill. Och givetvis tvärtom. Könsrollerna begränsar bara de människor som inte passar in i rollen, och det är tyvärr en majoritet.
     jag tycker att man ska "flow with the go" , att uppfostra barn inte genom könsroller utan individuellt genom att se vad (vilka drag) som behövs förstärkas osv men det gör inget om pojken gillar bilar o tjejen gillar rosa kjolar
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 12:52:36 följande:
    80% av våldet i hemmet gäller män som slår kvinnor. 98% av alla sexualbrott begås av män. 1 av 4 kvinnor har nån gång utsatts för sexuell kränkningar. det är ganska nedslående siffror,
    Vad spännande! Var har du fått dina siffror från?
  • Lady Dahmer
    DrKejs skrev 2010-02-21 19:21:29 följande:
    Vad spännande! Var har du fått dina siffror från?
    de siffrorna hittar du om du läser lite böcker.
  • DrKejs
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 20:17:32 följande:
    de siffrorna hittar du om du läser lite böcker.
    Ok, ska jag börja med Törnrosa eller Slagen Dam? Det borde inte vara någon större skillnad, bägge är ju sagor.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 18:50:21 följande:
    fast jag tycker inte att barn ska vara med och välja kläder. de ska inte med i affären alls. Det bidrar till att de påverkas av de rådande könsnormerna (eftersom att det är tydligt i affären vilka kläder som gäller för vilket kön)De kan uttrycka sina önskemål (hemma) och så tar man hänsyn till det (inom rimliga gränser). Och nu har inte Ninja uttryckt några önskemål annat än att hon är väldigt förtjust i hattar och mössor och vuxenkläder. Så därför handlar jag. Eget ansvar kan vara att välja mellan de gröna byxorna och de gula, eller att gå till lådan och hämta en egen tröja.
    mina barn får vara med och handla i butiken. Och de har inte påverkats ett dugg utav könsfördelningen, Min 4-åring väljer gärna kläder från tjejavdelningen om han gillar dem, han har bl a ett par supertighta svarta jeans med strass på och en tröja med glitter som han valt på "tjejsidan". Mig stör inte könsindelningen på kläderna, man får ju välja fritt endå. Det är ju upp till MIG som förälder, ingen annan. Det blir vad man gör det till, man kan inte skylla allt på samhället. Det som kan störa mig lite är väl om det står just "girl" på ett plagg som jag tänkt köpa till sonen... men det är oxå det enda.
  • Midka
    TigerLily skrev 2010-02-21 21:00:13 följande:
    mina barn får vara med och handla i butiken. Och de har inte påverkats ett dugg utav könsfördelningen, Min 4-åring väljer gärna kläder från tjejavdelningen om han gillar dem, han har bl a ett par supertighta svarta jeans med strass på och en tröja med glitter som han valt på "tjejsidan". Mig stör inte könsindelningen på kläderna, man får ju välja fritt endå. Det är ju upp till MIG som förälder, ingen annan. Det blir vad man gör det till, man kan inte skylla allt på samhället. Det som kan störa mig lite är väl om det står just "girl" på ett plagg som jag tänkt köpa till sonen... men det är oxå det enda.
    Intressant!
    Jag har vid något enstaka tillfälle valt bort ett par tjejbyxor pga att jag varit orolig över att han skulle bli retad. Jag kanske får tänka om...
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.