• Lady Dahmer

Jo, jag är en manshatare.

Jag hatar Mannen och allt han står för. Jag hatar könsrollen och allt vad den står för. Det Manliga.

Jag har blivit utsatt för sexuella kränkningar och övergrepp sen jag var liten.  Inte av en man. Inte av två. Inte av tio. Utan många många många fler. I år. I en livstid. Majoriteten av män jag träffat är svin. Majoriteten av mina vänner har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp. Majoriteten av kvinnor jag haft kontakt med har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp.

Av NORMALA män med normala liv. De är pappor, makar, vänner - . Inga monster alls. (för ett monster ser man) De är de slags män vars fruar och vänner och barn säger "inte han, han är så snäll så! Inte min man!"

Jag vet att min bild och mina känslor är färgade av min verklighet och mina erfarenheter, men den vetskapen betyder ingenting. Känslan är ändå där. Jag hatar män. Jag litar inte på dem. Jag blir nervös av dem. De skrämmer och hotar mig.

Det positiva är dock att detta gjort mig mer övertygad genusförespråkare. Könsroller och könsbunden fostran skapar offer och förövare. Män fostras att vara sexuellt aggressiva, att de ska ta för sig, ragga, inte ta ett nej, de fostras även att vara starka och kraftfulla. Kvinnor fostras att vara passiva sexuellt, att ta emot, att passa upp, att säga ja.

Och det förlorar vi alla på.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 10:03
    jag har skrivit lite mer om just hur vi fostrar pojkar till förövare och flickor till tacksamma offer här:

www.familjeliv.se/Forum-5-109/m50899574.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 19:10
    För er som är extra tröga, saknar läsförståelse eller helt enkelt inte läst ts ordentligt:

Jag hatar inte individer. Jag går inte runt och är arg hela dagarna eller blänger på och hatar varje karl jag träffar.

Jag skiljer på den enskilda mannen och Mannen/kollektivet/mansrollen.

Jag hatar inte människor pga kön. jag hatar mansrollen. Könsrollen. Män är inte sin könsroll. Det är inlärt beteende. En social konstruktion.

-----------

tips! klicka på (visa endast) bredvid mitt namn och läs mina andra inlägg om nåt är otydligt.
  • Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.
  • Semper Idem
    DrKejs skrev 2010-02-21 20:24:38 följande:
    Ja enligt törrnrosa är ju alla det ju väldigt stor chans att du råkar ut för en skofetischist
  • Mandi74
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 17:05:23 följande:
    ja jag tycker det. innan är det ingen poäng för henne att välja, då är det viktigare att hon har lekvänliga bekväma kläder.
    Fast vad har smak och bekvämlighet att göra?

Min son kan välja att bara ha jeans på sig ett tag, även om jag inte tycker det är så bekväma lekkläder så är han nöjd för att han få välja själv och han utvecklas genom att man ger honom den möjligheten.

Iblad går han runt i långkalsonger, shorts och ett visst antal tröjor på sig. Ska jag då säga till honom att nej, nu har du ingen bra smak.. det där får du inte ha på dig? Så läge kläderna fyller den funktionen de är skapta att göra så bryr jag mig inte vad han har på sig.
    Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Lady Dahmer
    Mandi74 skrev 2010-02-22 18:59:24 följande:
    Fast vad har smak och bekvämlighet att göra?Min son kan välja att bara ha jeans på sig ett tag, även om jag inte tycker det är så bekväma lekkläder så är han nöjd för att han få välja själv och han utvecklas genom att man ger honom den möjligheten.Iblad går han runt i långkalsonger, shorts och ett visst antal tröjor på sig. Ska jag då säga till honom att nej, nu har du ingen bra smak.. det där får du inte ha på dig? Så läge kläderna fyller den funktionen de är skapta att göra så bryr jag mig inte vad han har på sig.
    eh... precis, vad har smak med bekvämlighet att göra? Det undrar jag också. varför skulle jag säga att Ninja har dålig smak för att hon väljer obekväma plagg? 

snarare skulle jag säga åt henne att ta på sig kläder som passar för förskolan/skolan. Finkläder och tajta material kan hon använda när hon ska vara fin eller göra nåt som inte innebär att leka. Om jag nu skulle gå med på att köpa en massa opraktiska plagg till ett litet barn vilket jag antagligen inte skulle.

Det finns massvis med andra alternativ utan att för dens skull göra våld på barnets personliga smak och utveckling.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Mandi74
    Lady Dahmer skrev 2010-02-22 19:19:13 följande:
    eh... precis, vad har smak med bekvämlighet att göra? Det undrar jag också. varför skulle jag säga att Ninja har dålig smak för att hon väljer obekväma plagg?  snarare skulle jag säga åt henne att ta på sig kläder som passar för förskolan/skolan. Finkläder och tajta material kan hon använda när hon ska vara fin eller göra nåt som inte innebär att leka. Om jag nu skulle gå med på att köpa en massa opraktiska plagg till ett litet barn vilket jag antagligen inte skulle. Det finns massvis med andra alternativ utan att för dens skull göra våld på barnets personliga smak och utveckling.
    Men nu säger du mot dig själv, hon får välja själv.. så länge hon väljer bekväma kläder.. {#lang_emotions_dreamer}

Det var du som sa från början.. citerar: jag tror jag agerar förälder istället och bestämmer åt henne tills hon är gammal nog att faktiskt ha en egen smak.
  • Mandi74
    Lady Dahmer skrev 2010-02-21 18:50:21 följande:
    fast jag tycker inte att barn ska vara med och välja kläder. de ska inte med i affären alls. Det bidrar till att de påverkas av de rådande könsnormerna (eftersom att det är tydligt i affären vilka kläder som gäller för vilket kön)De kan uttrycka sina önskemål (hemma) och så tar man hänsyn till det (inom rimliga gränser). Och nu har inte Ninja uttryckt några önskemål annat än att hon är väldigt förtjust i hattar och mössor och vuxenkläder. Så därför handlar jag. Eget ansvar kan vara att välja mellan de gröna byxorna och de gula, eller att gå till lådan och hämta en egen tröja.
    barn vet inte vilka kläder som är till för de olika könen, det är vi vuxna som lär dom sånt. Hur skulle dom kunna veta det?
  • TigerLily
    Mandi74 skrev 2010-02-24 00:31:26 följande:
    barn vet inte vilka kläder som är till för de olika könen, det är vi vuxna som lär dom sånt. Hur skulle dom kunna veta det?
    aa precis... det blir ju vad man gör det till. Samhället är lite fel att skylla på-- min son på 4 år väljer gladeligen från de glittriga tighta käderna på kappAhls tjejavdelning. Så egentligen borde barnen få handla själv om det gick. ja inom rimliga gränser så de inte klär sig för tjockt eller tunt för årstiden då såklart!
  • LyckligtSlut

Jag har också blivit utsatt för våldtäkter och våldsbrott och har fått en ganska cynisk världsbild men känner verkligen inte att jag hatar det mannen står för ändå. Det mannen står för för mig är fortfarande trygghet, ansvar, styrka och kärlek. Har aldrig någonsin fått känslan att mannen som sådan skulle stå för att våld mot kvinnor eller barn är okej.

• Lady Dahmer
    Mandi74 skrev 2010-02-24 00:28:52 följande:
    Men nu säger du mot dig själv, hon får välja själv.. så länge hon väljer bekväma kläder.. Det var du som sa från början.. citerar: jag tror jag agerar förälder istället och bestämmer åt henne tills hon är gammal nog att faktiskt ha en egen smak.
    nej nu är det du som inte förstår.

jag har aldrig sagt att barn ska få bestämma allt själv. och detta gäller inte bara kläder utan huruvida hon ska gå till skolan eller om hon ska gå till sängs efter en viss tid eller vilka leksaker som hon får eller vad det nu må vara.

man kan bejaka ett barns personliga stil och smak UTAN att låta dem välja fritt. Man kan kompromissa och uppmuntra barnets val utan att låta dem bestämma allt själv. Man anpassar sig till barnets ålder och mognadsnivå. Ett barn på fem har mindre valfrihet än ett barn på 12.

Vill ungen ha ett par jeans så kan jag välja ett par som jag tycker är lämpliga för lek och lämpliga i pris istället för att välja just det par hon valt ut. (tex om det gäller märkesjeans eller extremt tajta)

Genus handlar om att bredda rollerna. Inte om att släppa allt ansvar som förälder.

Och vem ska välja kläder åt mitt barn innan hon har intresse själv menar du?
  • Lady Dahmer
    Mandi74 skrev 2010-02-24 00:31:26 följande:
    de lär sig genom att iaktta andra barn. Av affärernas uppdelning. TV. Media. Och ja, genom oss vuxna. Redan när barn är två år gammla så har de lärt sig vilka kläder och vilka beteenden som förväntas av respektive kön.
  • TigerLily
    Lady Dahmer skrev 2010-02-24 06:01:33 följande:
    de lär sig genom att iaktta andra barn. Av affärernas uppdelning. TV. Media. Och ja, genom oss vuxna. Redan när barn är två år gammla så har de lärt sig vilka kläder och vilka beteenden som förväntas av respektive kön.
    har min son missat det då med tanke på att han väljer kläder som HAN tycker är snygga.. oavsett om de hänger på "tjej"sidan eller ej?
Svar på tråden Jo, jag är en manshatare.