Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

trädis skrev 2010-02-20 11:54:48 följande:
    det finns ingen större anledning i att klä vuxna människor i annat är praktiska, bekväma och estetiskt tilltalande kläder heller. och det är väl så vuxna klär sig? varför itne göra samma sak med barn? själv gillar jag att klä mig kvinligt, ska jag neka min dotter det då?självklart ska väl barn få reda på vilka konsekvenser deras val och handlande kan få? eller menar du att man bara ska sätta på sin pojke klänning en dag och låta honom uppleva verkligheten utan förvarning?för hur gärna ni än vill få det till att det är helt okej att sätta klänningar på pojkar så ÄR det inte vanligt och det tillhör det onormala.
    vuxna klär sig på ett visst sätt för att framhäva och attrahera. vad finns det för anledning att klä sitt barn kvinnligt?

och bara för att nåt inte är vanligt eller norm, betyder det att man ska anpassa sig? Varför? jag vill inte lära mitt barn att vara ett får som följer flocken. Jag vill lära henne att vara sig själv och gå sina egna vägar. Jag vill inte att hon ska växa upp med tron att hon bara duger om hon är som alla andra.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Krätchen skrev 2010-02-20 11:56:16 följande:
    Jättefina kläder TS.På vilket sätt menar du att du protesterar genom att klä Ninja i alla färger som finns?
    hur menar du "protesterar"?
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 11:58:13 följande:
    Jo vi har sett dina kläder som är färgglada men inte speciellt snygga, utom vissa plagg. Så jag måste klä ungarna i fula plagg då? Eller din poäng är?
    du förstår verkligen inte alls menar du?

mitt inlägg var att påvisa mångfald. Att det inte är tråkigt och enformigt att klä sina barn i unisexkläder. Och jag gjorde en jämförelse med traditionella flick och pojkkläder för att påvisa hur fånigt det är att påstå att det är mer mångfald och varierat att klä sina barn efter könet.
  • Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 11:57:03 följande:
    det var fina unisexkläder måste jag säga men du har ju ett väldigt begränsat utbud om du rakt av ratar tjej/killkläder. jag tycker det är roligt att det finns tjejkläder, pojkkläder och unisexkläder.dock tycker jag nog att DU har en snävare bild av det här en vad jag har eftersom du rakt av ratar typiska pojk/flickkläder. jag har en hel del unisex kläder till min pojke som jag kan ha till en eventuellt kommande tjej någon gång. men jag har även typiska pojk kläder också.
    hahah, säger du att mitt barn hade ett begränsat utbud av kläder?! herrejisses. hur begränsad är man inte då om man bara klär sina barn stereotypt?
  • Lady Dahmer
    muffin skrev 2010-02-20 12:00:08 följande:
     Detta börjar ju att bli tjatigt. Självklart så ska man inte behandla sina barn efter vad de har för kön men att vägra köpa en klänning till en flicka, keps till pojke etc. tycker jag är fånigt. Du gör ju en större grej av det än vad det är. varför inte låta ditt barn välja själv vad hon vill ha för kläder? Skulle du vägra köpa en tröja som är tjejig om hon själv vill ha den?
    min unge är två bast. hon kan inte välja själv.
  • Lady Dahmer
    NiXxI skrev 2010-02-20 12:08:37 följande:
    Men det är ju upp till samhället då.Inte upp till dig, oavsett hur du väljer att sätta din flicka i för fack genom kläderna.På vilket sätt får din flicka hunrda möjligheter och vilka är de andra två som du kontrar med?
    100 möjligheter = få vara den hon är utan förväntningar och krav utifrån sitt kön
    2 möjligheter = flicka eller pojke. De två könsrollerna.

Och det ÄR ju upp till mig eftersom att kläderna jag väljer åt min unge påverkar hur andra bemöter henne. Jag KAN styra det till viss del.
  • Lady Dahmer
    LindaJohansson81 skrev 2010-02-20 12:09:08 följande:
    Men så du menar att en kille inte KAN vara sig själv om han inte VILL ha klänning.?Alla killar *tada* vill inte bära klänning! Vilken chock va? Alla killar är inte fascinerade över det plagget, så min kille har klart för sig vad han vill bära, och klänning är inte ett sådant plagg.
    herregud... nej, nu får du läsa om alla mina inlägg och begrunda dem. För jag tror att du kommer fortsätta att misstolka vad jag än säger.
  • Lady Dahmer
    Krätchen skrev 2010-02-20 12:10:46 följande:
    Men relax...De flesta barn blir hyggliga vuxna. Oavsett klädsel.
    ja det blir de. Men hur FRIA är de? Får alla barn utveckla sin fulla potential eller trycks de in i mallar?
  • Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 12:13:38 följande:
    jag menar självklart inte att klä en liten 5 årig tjej i BH, strumpeband, kortkort och högklackat. om inte det var självklart så vet du det nu!vem bestämmer? ja du, vad vet jag... Men jag vet såpass som att det räcker att gå ner till HM, KappAhl etc för att se pojk/flick avdelningar och vad dessa innefattar. de allra flesta verkar bara acceptera att det är uppbyggt på detta viset och lägger ingen större tanke bakom det utan handlar på respektive avdelning. jag själv tex. jag ser heller inga problem med att det är dessa uppdelningar. jag har aldrig hört någon man klaga över att inte bikinis/klänningar/BH är "normalt" för män, lika lite som jag klarar mig utan kalsonger, slips och annat som är mer för män.om man nu känner ett stort behov av att bryta dessa avdelningar så har man att göra om man ska klara av att förändra världen. jag tänker då inte klä min son avigt bara för att markera min åsikt kring att det är felaktiga klädavdelningar. det är det jag anser vara löjligt med trådstarten, där det framgår att hennes son gärna får hello kitty grejer, men en dotter skulle aldrig få det. såna resonemang tycker jag är tramsiga!
    jag försöker inte förändra världen. jag försöker ge mitt barn de möjligheter jag inte fick och som många barn inte får. Jag försöker ge mitt barn chansen att utveckla sin personlighet utan en massa förväntningar och krav utifrån sin snippa. Jag försöker bredda hennes roller istället för att ge henne en; flickans.
  • Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 12:15:49 följande:
    men ser du inte vad jag skriver?jag klär inte BARA min son stereotypt! han har en hel del unisexkläder också. men jag undviker klänningar och kjolar för det är för tjejer. det är inte konstigare än så.jag tycker däremot att DU är mer begränsad i dina klädval än vad jAG är, eftersom du rakt av ratar alla typiska tjejgrejer och ENBART klär din dotter i unisexkläder.
    ALLA typiska tjejkläder? klänning, kjol och spets alltså. tre saker.

låter DU din son ha klänning och kjol och spets?

och låter du ditt barn ha päls, läder, blommigt, leopardmönstrat, hello kitty, pvc?
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!