Inlägg från: Lady Dahmer |Visa alla inlägg
  • Lady Dahmer
    Spartacus skrev 2010-02-20 15:50:28 följande:
    jag är helt med dig ts! du har fullkomligt rätt i det du säger och kompensatorisk pedagogik är en väg att gå... jag själv väljer INGEN väg, alltså, jag köper KLÄDER och inte pojk eller flickkläder.
    asså, det gör ju jag för det mesta också! men jag väljer kanske bort de mest stereotypa som spetsar och volanger osv. Jag handlar på både flick och pojkavdelningarna även om jag mest handlar unisex som villervalla, småfolk osv.

Många verkar ju tro att det handlar om att göra precis tvärtom; den gamla föreställningen om att "göra pojkar till flickor och flickor till pojkar".  men så är det ju inte! det handlar ju om att bredda rollerna, tillföra istället för att ta bort osv.

Ninja har kläder i ALLA färger även om jag valt bort det mest hysteriska (men gör inte alla föräldrar det? Väljer bort saker de tycker är olämpliga eller fula?) och hon har både dockor och bilar, klossar och tekoppar osv.

Jag försöker ju ge henne tillgång till alla roller, inte bara en.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 15:50:55 följande:
    med tvärtom så syftar jag till din TS. Nu tror jag att det är tredje gången jag citerar ditt inlägg."Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har) "det är alltså okej att köpa gull-gull, rosa och hello kitty till en pojke men inte till en flicka???DET kallar jag tvärtom, eftersom det är totalt tvärtemot vad det är tänkt.
    jag säger inte att nåt är ok eller fel. jag berättar hur JAG skulle göra. Jag tror det är nyttigt för pojkar att få lite mjukare bemötande och för flickor att få lite tuffare bemötande. det skapar balans. klicka gärna på länken jag postade och läs mer om hur man jobbar och hur man tänker.
  • Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 15:53:44 följande:
    därför att det finns pojk/herr respektive flick/dam avdelningar i klädaffärer.att då välja att handla till en pojke på en flickavdelning och vice versa ÄR bakvänt, eftersom det går emot vad som är tänkt.Om man nu väljer att göra det så fine, men kom inte och säg att det INTE är bakvänt eller fråga varför det är bakvänt. det bara ÄR så. vill ni ha svar på varför så får ni titta på vidare perspektiv, för det är knappast någon här på FL som har svar på den frågan
    så om man inte följer normen eller gör som andra tycker så är man bakvänd? vilket jävla trams.
  • Lady Dahmer
    sannapannapådal skrev 2010-02-20 15:57:02 följande:
    Det vet du lika bra som jag. Dessa diskussioner är så otroligtkorkade. De dyker upp med jämna mellanrum. Är det inte sonen somvill vara Lucia så är det mammor som vill klä ut sina söner i klänningaroch krusiduller. Vill dessa mammor att deras söner ska bli mobbade i skolaneller vad håller de på med?Skulle min son komma in till sin klass i rosa kjol och tofsar i håret dåskulle det bli tumult alltså...VEM vill utsätta sina barn för det?Jag fattar inte....
    nej jag vet inte. berätta för mig hur jag ska bete mig. 

jag undrar varför man som förälder vill utsätta sina barn för förtryck och diskriminering.
    jag undrar varför man som förälder vill hämma sina barns utveckling och varför man vill lära sina barn att de måste vara på ett visst sätt för att duga.
  • Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 15:57:06 följande:
    jag tycker det är löjligt att gå in för att göra tvärtemot.jag handlar också kläder som jag tycker är fina till min son. men jag håller mig till killavdelningen och har heller inga problem med det. jag tror heller inte det ligger några konspirationsteorier gällande löneskillnader och liknande bara för att det råkar finnas pojk respektive flickkläder.så bara för att inget skiljer småpojkar och flickor åt, så ska man inte få kalla de pojke/flicka och klä dem efter det? ni får gärna göra hur ni vill, men ge inte folk dåligt samvete som köper en klänning till sin flicka och spindelmannentröja till sin pojke.
    det dåliga samvetet får stå för dig. Men jag kan inte vara tyst när jag ser barn hämmas. Och när jag ser hur MITT barn påverkas av DINA val och fördomar.

man kan inte förvänta sig jämlikhet på arbetsmarknaden och i hemmet om man samtidigt envisas med att ha olika förväntningar på pojkar och flickor.
  • Lady Dahmer
    Leijne skrev 2010-02-20 15:59:03 följande:
    Men om man följer normen så begränsar man sitt barn. Det tycker jag är trams!
    inte nödvändigtsvis. Men om man ger sitt barn tillgång till en roll (flicka eller pojke) så gör man det. Om du fostrar ditt barn enligt kön och klär det därefter så begränsar du.
  • Lady Dahmer
    trädis skrev 2010-02-20 16:00:57 följande:
    dina frågor om vad som är tänkt och varför får du fördjupa dig i själv. ingen här lär ha något svar på det jag har bara accepterat at tklänning är ett tjejplagg och att rosa anses vara en flickfärg, och går inte djupare ner i det då jag aldrig har haft problem med det. ja småbarn har väl som bekant inte så mycket åsikter kring vad de har på sig, så det är väl mest för föräldrarna. likadant är det gällande barnvagnar och andra bebistillbehör. vart ville du komma med din fråga?
    tycker du att kvinnorna skulle accepterat att byxor var ett mansplagg eller tycker du att det var ganska bra att de sket i normen?
  • Lady Dahmer
    Leijne skrev 2010-02-20 16:26:20 följande:
    Nej, jag syftade mer på TS, då hon skrev att hon säkerligen skulle överröst en ev. pojk med gull gull och rysh-pysh. Det låter inte så bekvämt och lekvänligt det heller.Alla barnkläder signalerar ju inte konstiga saker. Glömmer vi bort det?
    allt som är rosa eller som har volanger är inte per automatik obekvämt. om du tittar hur min dotter är klädd så kan du snabbt konstatera att hon har lekvänliga kläder på sig. detsamma gäller en ev. pöjk.
  • Lady Dahmer
    Spartacus skrev 2010-02-20 17:42:07 följande:
    jo, syftade mer på att malin har diverse väldigt tjejiga kläder också, hon har fått sånt i present och jag väljer inte bort dom demonstrativt för att hon är tjej, men precis som du skriver så handlar det ju snarare om att öppna dörrar för barnen än att begränsa dom. det verkar folk ha svårt att förstå, dom tycker man begränsar barnen till det motsatta könets traditionella kläder men jag försöker att se till att min dotter (och i framtiden min son) har alternativ till det traditionella och inte behöver göra det som förväntas av henne...dock ahr ajg fortfarande svårt för det här med klänning. i teorin och för andra så kan jag klä pojkar i klänning, men i praktiken vettefan. man har väl några mentala spärrar att jobba emd själv också antar jag, jag jobbar med mina fördomar varje dag
    jag skulle välja bort klänning för en pojk om han inte medvetet bad om en. det är nog därför det känns fel att inte göra samma sak med ninja.

klänning är provocerande och även om jag vill klä mitt barn i överskridande plagg så behöver man inte dra det till sin yttersta spets to prove a point.

Men skulle jag ha en son och han uttryckligen visar intresse för en så bejakar jag givetvis det! han får gå i en rosaglittrig paljettklänning om han så vill. (på fest dock, inte på dagis där gäller det lekvänligt)
Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!