Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
spuniknik skrev 2010-02-20 14:19:47 följande:
Och jag kan inte låta bli att känna....och....?Ja det känns ju verkligen som det viktigaste - att ta slaget om kläderna och leksakerna, för det är ju verkligen prylarna som skapar könsidentitet. Eller vad menar TS?Kompensatorisk pedagogik låter i mina öron som att man försöker kompensera något som flickorna saknar. Genusfrälsta kör alltid med sitt snack utifrån någon form av målsättning där ett jämställt läge skulle vara det ultimata. Annars är bristen på målsättning ganska skral skulle jag vilja säga. Vaddå jämställt? På bekostnad av individualitet då, varav könstillhörigheten faktiskt är en stor del.Vanliga mönster för pojkar är att röra sig mycket i leken, att vara eller välja en ledare, att prestera, konstruera och tävla.
Flickors mönster handlar mer om att välja närhet, att samtala, att umgås med en enda kompis eller ett fåtal, att ta ansvar för relationer.
För att motverka dessa behöver flickor och pojkar få träna på och stärka de förmågor som de är sämre på. Målet med kompensatorisk pedagogik är att ge flickor och pojkar samma möjligheter att utveckla fler förmågor och inte begränsas av traditionella mönster.
och att tränga in barn i roller är väl döden för individualiteten om något?
Könsidentiteten sitter inte i vissa beteenden eller kläder, det sitter i könsorganet. Min flicka är lika mycket flicka även om hon inte beter sig eller ser ut som en typisk flicka.
och vad som är manligt resp. kvinnligt förändras hela tiden i takt med tiden och kulturen vi lever i.
sen är det ingen som sagt att kläder och leksaker är det viktigaste, men alla små saker är viktiga när man försöker skapa en helhelt. "Många bäckar små...."