• Lady Dahmer

Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!

En vännina till mig fick en sarkastisk kommentar om inköpet av Hello Kitty-prylar till sin pojke. "Jag undrar om du skulle klä din dotter i Hello Kitty? Eller är det enbart reserverat för pojkar, allt i jämställdhetens namn"  

Och jag började fundera på vad som sagts.

I "jämställdhetens namn" så är det omöjligt att göra lika så länge som omgivningen har olika förväntningar och bemötande på pojkar och flickor. En pojke i Hello Kitty uppmuntrar inte det sockersöta tjejiga och det sänder inte budskapet att "det här är en typisk pojke!" 

När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke
    . Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter".

Hade jag däremot fått en son så hade jag gjort tvärtom. Jag hade antagligen frossat i gull-gull, rosa och Hello Kityy och jag hade avstått från de mer dova färgerna (t.ex vissa av fem myror-kläderna som Ninja har)

Detta är en del av vad man kallar "kompensatorisk pedagogik" vilken innebär enkelt att man medvetet försöker kompensera där det finns brister och motverka det traditionella könsmönstret.

Hon kommer ju att få tillräckligt med uppmärksamhet utifrån sitt kön utan att jag behöver förstärka det.

Det är också därför jag uppmuntrar hennes mindre "tjejjiga" kvalitéer (om vi nu ska envisas med att sätta ett kön på mänskliga egenskaper) som t.ex att ta plats, att höras, att synas, att busa, vara fysisk osv. (Jag vet att jag gjort mitt jobb då hon vrålandes brottar ner kusinen i leken)

Men det handlar inte inte om att pojkar inte ska få leka med bilar eller flickor inte leka med dockor som många verkar tro. Och det handlar inte om att flickor inte ska tillåtas vara mjuka och tysta eller pojkar högljuda och busiga.

Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön.

Tanken med den kompensatoriska pedagogiken är att alla barn ska få träna och utveckla förmågor för ökad självständighet och samhörighet. Traditionell uppfostran ger ju i allmänhet flickor mer av samhörighet och pojkar mer av självständighet.

Hade jag haft en son så hade jag gjort tvärtom. Då hade jag dämpat det mest "pojkiga" och uppmuntrat det känsliga, det lugna osv.

Omgivningen kommer ju liksom uppmuntra det könsstereotypa tillräckligt och på så sätt skapar man en balans.

I jämställdhetens namn.

(givetvis ska man ta hänsyn till individen. Det finns ju tysta känsliga pojkar och de behöver inte tystas mer, och samma sak med flickor. Man får titta till barnets behov och det bemötande barnet får av omgivningen)
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:15
    ... eftersom att många här inte verkar fatta att det inte handlar om tvång eller om att vägra sitt barn nåt så förklarar jag för femtioelfte gången:

Ninja är två bast. Hon kan inte välja kläder själv. Nej, jag tänker inte låta na röja loss på hm för då skulle hon välja vuxentrosor och hattar.

När hon får en egen vilja så kommer jag givetvis bejaka den. INOM RIMLIGA GRÄNSER. Vill hon ha en tjejig tröja så kommer hon få det och vill hon ha klänning så är det ok också.

Men nej hon kommer inte få ha klänning varje dag till dagis/skolan , och nej hon kommer inte få bestämma och styra över klädinköpen.

Men det går att komprimissa utan att göra våld på barnets personliga utveckling och smak.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-21 12:29
    för er som är nyfikna på att läsa och förstå mer om hur man tänker när man kompenserar:

www.jamstalldskola.se/index.shtml
  • Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!
  • PeMa

Jag försöker så gott jag kan att vara "könsneutral" kring mina barn, angående kläder, lekar och vad det nu kan tänkas vara.

Mitt äldsta barn är 2,5 och han är superduktig på fotboll. Klart jag uppmuntrar det. Sen gillar han att ha nagellack, och han får själv välja färg. (brukar bli svart på en fot och rosa på en annan..) Han har precis slutat med blöja, och häromdagen hade han med sig extra kalsonger till dagis.. i en (fejk)gucci-handväska. (Han ville ha en handväska när hans storasyster hade en, så han fick min gamla). Han busar och skojar med killarna på dagis, och han älskar Pippi Långstrump.
    Han är liksom 2,5 och vet inte vad flickigt och pojkigt är. Och jag ska göra mitt bästa att inte skilja på just flickigt/pojkigt.

Sen tycker jag att det är svårt att hålla mig borta från rosa fina Hello Kitty-klänningar till min dotter (10 mån), men hon får oxå ärva mycket av storebrorsan. Sen får jag se hur hon blir när hon är äldre, kanske blir en riktig dockmamma, eller inte. Allt uppmuntras!

• Lady Dahmer
    Bonanza skrev 2010-02-19 22:12:57 följande:
    Gör du? Jag älskar henne. Om jag inte hade trott på mångfald och variation så hade jag lätt köpt såna kläder hela tiden. Men så tycker väl inte feminister, eller? (Bara för att förtydliga, det var ett skämt utifrån den stereotypa bild av feminister folk har)
    här har du en till som älskar hello kitty!
  • Lady Dahmer
    skunkråtta skrev 2010-02-19 21:59:25 följande:
    När jag köper kläder till Ninja så är det med omsorg och eftertanke. Allt sockersött går bort. Allt som är för könsstereotypiskt avstår jag ifrån. Inga klänningar, ingen spets, inget rysh-pysh. Inget som signalerar "Jag är en söt flicka,, behandla mig därefter". Du väljer ju bort, fortsätter du med det om hon själv vill välja dessa kläder är det enligt mig absolut att göra tvärt om. Genom att välja så begränsar du din dotter.
    nja. väljer bort och väljer bort. Det är ju knappast ett behov barn har att ha klänning eller rysh-pysh. Det finns massvis med saker jag isåfall "valt bort". Mitt barn har inte päls eller kläder som är djurmönstrade heller till exempel.

Inte heller har hon kläder i
    - polyester
    - läder
    - pvc
    - nylon
    - ull
    - genomskinligt/nät
    - jeans
    - spets

Hon har dessutom inget som är:

- neonfärgat
    - pastell
    - svart
    - grått

och ska vi gå vidare till leksaker så har hon ingen:

-barbie
    -mylittlepony
    -pippidocka
    -superhjältegubbar
    -dockhus
    -klossar
    -dockvagn

osv i all oändlighet

jag ger henne heller inget:
    -kött
    -ris
    -rödbetor

osv i alla oändlighet.

och jag kommer fortsätta bestämma över de inköps som görs eftersom att det är jag som är förälder, inte hon.
  • Lady Dahmer
    Leijne skrev 2010-02-19 23:06:40 följande:
    Jag har inte läst några kommentarer. Och är bara nyfiken på det här med kompensatorisk pedagogik. "Syftet är ju att stimulera barnet så att de överskrider de traditionella gränserna och ge dem möjlighet att utveckla samma förmågor oavsett kön."Jag bara funderar lite på om man inte hämmar möjligheterna fast tvärt om. Varför överösa en pojke med  typisk "tjejiga" kläder och prylar. Och tvärt om med tjejer.Kan man inte bara låta barnen bestämma mer. Nu blir de ju styrda åt ett annat håll bara.. Eller?Är bara nyfiken
    tvärtom. eftersom att resten av samhället styr dem åt ett håll så försöker man som pedagog eller förälder styra dem åt andra. Då blir det balans, det hamnar kanske om man har tur i mitten.
  • Lady Dahmer
    Leijne skrev 2010-02-19 23:17:45 följande:
    Nej, jag tycker det låter jättekonstigt. Jag blev aldrig nekad något istället. Jag var i sig en ganska pojkig tjej. Men jag lekte med barbie, dockor och klädde mig i prinsessklänningar. När jag inte var ute och trampade runt på min traktor vill säga. Jag fick välja själv. Ville jag vara prinsessa fick jag det, och ville jag vara pirat gick det också bra :)Valmöjlighet tycker jag är jämställt nog.
    "pojkig" tjej? bara att du säger en sån sak är ju nedslående och påvisar min poäng med de olika förväntningarna man har på könen.
  • camillimill
    Haraaz skrev 2010-02-19 23:12:53 följande:
    Precis vad jag tänkte... Om man nu ska vara jämställd så är det väl inte särskilt jämställt att neka flickor klänning medan man tillåter pojkar ha det?! Låt barnen välja själv isåfall...
    Det som man med ett sådant uttalande inte förstår är det faktum att barnen - som det ser ut idag - inte FÅR välja. Vi uppmuntrar direkt och indirekt de traditionella könsroller utan att nödvändigtvis tänka på det.

Genom att erbjuda "mer" av det som inte är så traditionellt typiskt för könet, så jämnar man ut skillnaden, och optimerar förutsättningarna för barnet att inte hämmas av sitt sociala kön.

Gävleprojektet är ett exempel på en lyckat försök att sudda ut ojämlikheterna. Där fick förskolepersonalen frågan om de tyckte att de behandlade pojkarna och flickorna lika oavsett kön, varpå de (likt övriga oupplysta Sverige) svarade "självklart". För att bevisa detta filmade de sig själva i sitt arbete med barnen, och upptäckte att det absolut inte var som de trodde. Tvärtom! De bemötte barnen olika utifrån kön.

De komplimerade flickorna för andra saker än pojkarna, och flickorna fick hjälpa till i större utsträckning än pojkarna.
    När flickorna tappade bort - låt säga en sko - så fick de fundera och klura på var den kunde vara och var de hade haft den sist, osv.
    Men när pojkarna tappade bort samma sak så blev flickorna i större utsträckning tillfrågade om de sett skon, och flickorna blev med ens involverade i pojkarnas letande. de fostrades således redan i unga år till att hålla ordning och reda, inte bara på sina egna saker, utan på pojkarnas också.

För att ändra detta så bestämde personalen sig (tillsammans med genuspedagoger) att bemöta barnen på andra sätt, och "öva" på det som var typiskt för det andra könet. Som vår kloka TS redan nämnt så handlade det såklart inte om att tvinga pojkar att leka med dockor och flickor att leka med bilar!
    Flickorna uppmuntrades till att ta för sig mer, stå på sig, och de fick heller inte lika mycket komplimanger för sitt "söta" hårspänne, "fina" skor eller "gulliga" tröja.  Pojkarna å sin sida, fick öva på att bli mer fysiska, de tvingades uttrycka sig bättre (mindre gap och skrik för att få igenom sin vilja) och de fick lära sig att vänta på sin tur.

Resultatet lät inte vänta på sig, och eftersom detta projekt inleddes på mitten av 90 talet så har man haft förmånen att följa dessa barn upp i åldrarna. Gymnasiet rapporterade att det gick väldigt bra för pojkarna. De beskrevs som sociala, lyhörda och kommunikativa. Alltigenom positivt.
    Flickorna beskrevs på annat sätt. De var generellt sätt mer bökiga och högljudda än sina "icke-gävleprojekt" klasskamrater.

Detta beror i sin tur på att vi har en annan toleransnivå för flickor än för pojkar. Jag pluggar till socionom och har läst en del om det här med omhändertagande av tonåringar, och hur det skiljer sig när man resonerar kring vilka kriterier som ska uppfyllas för att någon ska anses "på fel spår". En flicka kan ex omhändertagas för att hon lever promiskuöst! En pojke skulle man aldrig omhänderta av en sådan anledning. Överlag har man en lägre toleransnivå för flickor än för pojkar, vilket är intressant när man tittar på resultatet av gävleprojektet.

Pojkarna - som ju egentligen hade mer "flickiga" egenskaper - beskrevs positivt, medan flickorna - som betedde sig som vilken pojke som helst - stack ut från den typiska föreställningen om hur en flicka ska te sig.

Det kan vara värt att fundera över!
  • camillimill
    AnnaT skrev 2010-02-19 23:18:15 följande:
    Min dotter har bara rosa vita eller röda kläder, nu är hon bara tre månader så leka och sånt gör hon ju inte men när hon kommer börja så kommer jag köpa "tjej" saker till henne, men om hon vill leka med bilar så får hon det.Min son får absolut inte ha några rosa kläder! Skulle han få det av någon skulle jag inte låta honom använda det, Han får leka med nästan vad han vill förutom barbie dockor.Men rosa kläder som sagt går för långt, och så klart klänningar och kjolar och sånna tjej kläder
    Varför får din son inte ha rosa kläder om han vill?

Skulle du inte tillåta din dotter att ha en spindelmannentröja från killavdelningen?

Blir svaret på min andra fråga Ja, så gör du ju en värdering, där pojken (indirekt) står högre i rang än flickan. Helt i enlighet med principen att "byta upp sig" eller "byta ner sig"..
  • AnnaT
    camillimill skrev 2010-02-19 23:54:46 följande:
    Varför får din son inte ha rosa kläder om han vill?Skulle du inte tillåta din dotter att ha en spindelmannentröja från killavdelningen?Blir svaret på min andra fråga Ja, så gör du ju en värdering, där pojken (indirekt) står högre i rang än flickan. Helt i enlighet med principen att "byta upp sig" eller "byta ner sig"..
    För att jag inte tycker att killar ska ha det, för att rent ut sagt bögigt.
    Nej det skulle min dotter inte heller får ha.

Mina barn är precis lika mycket värda bara för att jag vill att min dotter ska ha tjej kläder och min son kill kläder betyder verkligen inte att någon är högre rank!!!!
  • camillimill
    AnnaT skrev 2010-02-20 00:02:33 följande:
    För att jag inte tycker att killar ska ha det, för att rent ut sagt bögigt.Nej det skulle min dotter inte heller får ha.Mina barn är precis lika mycket värda bara för att jag vill att min dotter ska ha tjej kläder och min son kill kläder betyder verkligen inte att någon är högre rank!!!!
    Bögigt? Du menar att en färg skulle göra din son homosexuell? Eller att andra människor skulle tänka att "nämen titta, här kommer en liten bög på 4 år"?

Eller hur tänker du egentligen?
  • Mamasita

Ha ha ha!! som om det skulle spela nån roll - om man har en kraftfull tjej som älskar rosa men som styr å ställer "killaktigt" så är det lika mycket som en kille i rosa.. En mespropp till tjej med bruna kläder är lika mesig som en kille i bruna kläder.. Man blir det man blir!

Jag är strängeligen uppfostrad EXAKT enligt Lady Dahmer's stackars Ninja.. Jag hoppas, hoppas, hoppas att Ninja kommer att tvinga sin stränga mamma att köpa rosa tyllkjol och glittrande Hello Kitty och ställa till med ett jäkla helvete för att få det.. Annars, kan jag säga, har Lady Dearest fullkomligt misslyckats med sitt sociala experiment hon utsätter sin dotter för. Vågar hon inte säga emot och vågar hon inte gilla det som mamma inte gillar så är hon underkuvad och DET vore psykisk misshandel..

Länge leve barns egna viljor!!
    Länge leve barns egna färgkombinationer!!
    Länge leve ALLA färger och former och attiraljer!!

Vi kan vara lyckligt lottade att vi bor i Sverige där vi har möjligheten att låta våra barn klä sig som de vill.. Tänk på det.

Svar på tråden Låt flickor få vara flickor, och pojkar få vara pojkar!