• Anonym (pinsamt!)

Böld i rumpan

Det här är lite pinsamt, men jag har fått en böld i stjärten...inte precis i anushålet utan på sidan..den utgår typ från anus och sedan fortsätter den några centimeter utåt. Det är som en pingisboll där inne. Gör sjukt ont! Den kom för ett par veckor sedan. Jag tyckte den lugnade sig lite men nu är den öm och jag undrar vad det kan vara?? Jag har kollat med en spegel och den syns inte, har ingen färg, men känns som en bulle där under.

Iom att det inte är ngt rött så undrar jag om det verkligen kan vara en inflammerad hårsäck eller dyl? Har försökt att söka lite på nätet.. Man är ju livrädd att det skall vara värsta cancertumören där inne. Någon med samma erfarenhet?

Tack

• Svar på tråden Böld i rumpan
  • RMR

Hej! Jag är 25 och har i 11 år haft en knöl som känns som en tumme inne i ändtarmen. För snart en månad sen fick jag åka akut till doktorn och opereras på stört, tack och lov bra kirurgläkare som tog emot mig. Visade sig att jag hade en helt enorm abscess, första dagen tömde de ut 4 cl var och andra dagen 1 hel deciliter. Hade trott att det var en hemorrojd men så var det inte. Men jag fick bara smärtstillande intramuskulär spruta (Petidin) och 4 lokalbedövningssprutor runt abscessen, vilket såklart inte hjälpte alls. Sen var det bara räkna till tio så högg de med skalpellen. Jag har aldrig haft så ont i hela mitt liv, men jag väntade ju ungefär 3 månader för länge med att gå till doktorn. Varje dag i en vecka fick jag gå dit och göra om samma procedur och fick rådet att sitta och bada rumpan i vatten med grönsåpa tre gånger om dagen plus antibiotika i en månad. Nu har jag ätit upp dom för två dagar sen och det har läkt ihop men börjar bränna som eld igen och jag kan känna av en ny "gång" eller fistel, antagligen för att de har klämt så mycket på den. Knölen inne i ändtarmen är nästan borta, vilket betyder att det måste läcka från tarmen ut i rumpmuskeln. Antagligen både abscess och fistelgång. Själva hålet är ca 3 cm djupt så doktorn men gången jag känner från utsidan är säkert 10 cm lång. Bara att ringa doktorn imorgon, påskafton och allt. Men det räcker ju inte med att bara dränera när det kommer tillbaks gång på gång? 

vccxc
    dHejLoading...                  
  • Anonym (Anonym)

Hej och tack för att ni delar med er av era erfarenheter av detta.
    Det betyder mycket för oss andra som också drabbas att läsa och försöka få information och tips.

Igår kväll märkte jag att jag har en liten böld precis på kanten till ändtarmsöppningen. Det verkar vara liknande det som många här skrivit.

Jag läste att en person här fick feber och vart tvungen att åka in till akuten på grund av inflammerad böld i stjärten :(

Idag kände jag att jag var yr och varm och hade sån där feberfrossa.
    Det gick över på kanske 1-2 timmar.

Hade dålig matlust idag också på grund av det.

Det är som en rund liten boll som sitter fast precis på kanten till ändtarmsöppningen. Verkar vara väldigt ansträngt där och kanske spricker om det blir tryck eller vad man ska säga.
    Den har inte gjort det än för mig dock.

För er som bölden gick sönder, vad hände sen?
    Duschade ni noga och försökte tvätta eventuellt sår och fick ni mer feber efter att den gått sönder? Hur gjorde ni för att försöka hålla rent såret? Dusch efter toalettbesök och använda alsolsprit för att rengöra på bolullsboll t.ex?

Det är röd fredag idag, Annandag jul och vårdcentral är stängt och det är en bit till sjukhus med akutmottagning och om bölden inte blir större eller feber återkommer rejält så vill jag försöka vänta tills på måndag då vi får besök imorgon som redan är lite ansträngt läge :( vill försöka avklara det först så jag inte har det kvar också.

När jag läser er andra så verkar många haft dessa länge och så länge man inte blir jättedålig så är det ok att vänta nåra dagar antar jag?

Jag hoppas mitt inlägg är förståeligt och att någon med erfarenhet läser detta och kan ge lite tryggande tips eller info {#emotions_dlg.flower}

Man blir verkligen ödmjuk då något sånt här dyker upp.

Än en gång tack för att ni delat med er tidigare av era erfarenheter Hjärta

• Ann Cistrus
    Anonym (fet) skrev 2013-01-25 22:38:33 följande:

När jag var riktigt fet brukade jag få som bölder mellan skinkorna och i ljumskarna. Dom var som stora ömmande finnar och ibland gick dom att spräcka, andra gånger stack jag ett hål med en liten tunn desinfekterad synål och tryckte ut MASSOR av var blandat med blod, det gjorde för ont att låta dom vara svullna. Det var som en krater i mitten och mjukt av varet. Alltid undrat vad det var. Mot slutet och under min graviditet när jag var riktigt fet kunde jag även få såna under armarna, antar att det vart för varmt och inflammerade svettkörtlar eller nått...

Googla Hidroadeniter. Det låter nämligen som sådana. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Crohn

Abcesser uppstår oftast via en gång från kötlar vi har i ändtarmen. Det blir en liten inflamation som inte får utlopp i ändtarmen o sedan skapar en gång, en sk. fistelgång o söker sig ut mot huden för tömmning.

Ofta så når gången en mynning o kan tömma sig själv som tex genom huden (blir som en finne eller röd öm knöl) som spricker, men det händer även att inflamationen kapslas in o blir som en knöl inne i kroppen o inte dränerar sig självt. Enkelt förklarat.

Symptom är smärta o ganska hög feber.

Normalt förfarande att läka en abcess som sitter i närheten av ändtarmen eller eg läka fistelgången (som är det största problemet) är att man via narkos (har aldrig hört ngn som tvingats gå igenom denna typ av op via lokalbedövning, det är rent ohumant) letar efter den gång (fistelgång) som leder till abcessen o som fyller på denna med bakteriellt innehåll.

Kirurgen gör sedan ett litet snitt i huden (ofta ngn centimeter brevid anus) o drar en liten "gummitråd" genom ändtarmen o fistelgångens ingång o ut genom utgången i snittet som gjorts o knyter ihop till en ögla. På så vis kan abcessen dräneras i lugn o ro o förhoppningsvis läka (fistelgångar är svårläkta).

Jag har själv gått igenom detta då min abcess är inkapslad utan ngn naturlig tömning. Operationen är ingen stor sak o smärtan efter inte så farlig. Man blir lite öm i rumpan ngra dagar.

Det lilla såret hålls öppet eftersom det sitter en gummitråd där men läker väl lite runt om kan man säga. Om abcessen är aktiv så fylls innehållet på med var o töms via det lilla hålet i huden.

Gummitråden i sig är irriterande att ha, men gör inte ont. Kan skava lite i början, men det går över. Sen tänker man inte på den.

Lättaste sättet att känna sig fräsch när man gjort en sån här op (som är allt annat än man önskar, både jobbigt o genant) tycker jag är att använda barnvåtservetter efter toabesök. Det är snällare mot huden o känns renare. För att skydda kläder, använd trosskydd. Och om huden blir irriterad o öm smörj in med Kroppsvassillin mot fukten.

Men tyvärr finns ingen snabb lösning på detta, utan räkna med flera månader (3-12) med en dräneringssnodd o förhoppningsvis en bra läkning. Tyvärr går det inte att försköna men bättre att ni vet vad som väntar, ärligt o rakt.

• Didi

Mm... Jag har haft problem med hidroadeniter - abscesser under ena armhålan i flera år. Gått på antibiotika och fick efter flera år remiss till operation.

Nu idag upptäckte jag samma problem i andra armhålan, som hittills varit problemfri. Så nu är det dags för en ny antibiotikakur som kan ta månader.

Så drygt när man visar sina fula armhålor med stora ärr som aldrig försvinner.

Behandla så fort minsta lilla problem uppstår,

• Didi

Sen kan jag inte ha bh:ar på mig då det skaver så det gör ont/blir värre i armhålan. Alltså bara gamla bh:ar typ som inte sitter åt.

Får också skrota alla åtsittande tröjor... . Vilket är större delen av de tröjor jag har, inköpta innan dessa problem dök upp.

Vet inte varför det uppstod egentligen. Jag väger normalt. Får lite lättare finnar och så på kroppen generellt än andra... Men, men...

• Didi

Jo, kan tillägga att min hidroadeniter var riktigt stor och att jag var som en vampyr efter blod när det gäller antibiotikan. På några dagar växte den enormt, jag ville inte spräcka eländet så åkte in akut till vårdmottagning som var för akuta besök på en helg.

• Ann Cistrus
    Didi skrev 2015-01-05 22:24:09 följande:

Jo, kan tillägga att min hidroadeniter var riktigt stor och att jag var som en vampyr efter blod när det gäller antibiotikan. På några dagar växte den enormt, jag ville inte spräcka eländet så åkte in akut till vårdmottagning som var för akuta besök på en helg.

Röker du? Var har du för typ ar arbete? Vad har du för bmi?

Jag är nyfiken eftersom många av de patienter jag träffade under mina år på plastikkirurgen hade en del gemensamma nämnare just när det kom till hidradeniter. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Vinkelhög

Den här tråden har hjälpt mig att söka vård för min böld som började växa en bit från analöppningen (ej fistel). Den växte lavinartat och på tre dagar var den stor som en golfboll, kändes mer som fotboll. Jag fick feber och Eftersom det var helg sökte jag akut! Tack vare alla inlägg här var jag förberedd på operation. Ryggbedövning var smidigt och så skar de upp bölden. De har lämnat ett öppet sår storlek en guldtia. Är hemma nu och duschar såret morgon och kväll o efter toabesök (de första tre dagarna! ) Idag är dock en jobbig dag då det gör mycket ont med sköljningar. Fick givetvis mens efter operationen:(. De flesta har bara skrivit hit o att allt är bra efter operationen. Jag undrar om någon mer har haft ont efteråt o hur länge? Det är givetvis individuellt men jag längtar tills smärtan avtar.

• elmadumle

Dottern fick en pilonidal cysta för ett par år sedan strax ovanför där skinkorna delar sig, är det något liknande ni har haft? Den skars bort under narkos och såret lämnades öppet för att läkas inifrån och ut, jag gjorde rent och bytte aquacel en gång om dagen. Såret var långt och ganska djupt. Läkte bra ändå.

• Reload

Hej! Det låter som att många av er blivit opererad utan att läkare ifrågasätter det. Jag har en böld just vid svanskotan. Philadus cysta (medveten om felstavning). Jag har haft detta sex gånger totalt och fyra gånger på drygt ett halvår. Första gången spräckte jag den själv. Andra gången fick jag bara lokalbedövnings gel, gav inget, hos en läkare som sprätta och klämde. I somras var jag i Norge, fick morfin innan en läkare stack in en lokalbedövningsnål i den inflammerade Bölden. Oktober fick jag fel antibiotika antibiotika, provat den tidigare och har inte fungerat och sa det åt dem men de lyssnade inte. Fick även en gel för myggbett för att lindra, vilket skämt. Åkte till en annan vårdcentral där valde de att ge mig en remiss till operation. På besök hos kirurg blev svaret att det var läkt och de kunde inget göra. Fick detta svar Vid två tillfällen. Andra gången lovade kirurgen att jag skulle ringa direkt till kirurg när jag fick nästa böld Och jag skulle få hjälp innan Bölden läkt, bullshit. Samma sak tredje gången hos kirurgen. Ingen hjälp. Just innan jul fick jag en till och blev snittade med lokalbedövning denna gång utan morfin, så svår smärta är det ju inte tydligen. Har just fått en till, åkte in på jourvårdcentralen och fick utskrivet Alvedon...ska ringa imorgon och hoppas att de spräcker den, kommer än en gång få problem med kirurgen. Är det fler som har stött på samma problem eller som är i samma situation nu? Vad gör jag när kirurgen vägrar operera trots att jag får det så ofta. Faller genom stolarna här.

• elmadumle
    Reload skrev 2015-05-04 02:39:32 följande:

Hej! Det låter som att många av er blivit opererad utan att läkare ifrågasätter det. Jag har en böld just vid svanskotan. Philadus cysta (medveten om felstavning). Jag har haft detta sex gånger totalt och fyra gånger på drygt ett halvår. Första gången spräckte jag den själv. Andra gången fick jag bara lokalbedövnings gel, gav inget, hos en läkare som sprätta och klämde. I somras var jag i Norge, fick morfin innan en läkare stack in en lokalbedövningsnål i den inflammerade Bölden. Oktober fick jag fel antibiotika antibiotika, provat den tidigare och har inte fungerat och sa det åt dem men de lyssnade inte. Fick även en gel för myggbett för att lindra, vilket skämt. Åkte till en annan vårdcentral där valde de att ge mig en remiss till operation. På besök hos kirurg blev svaret att det var läkt och de kunde inget göra. Fick detta svar Vid två tillfällen. Andra gången lovade kirurgen att jag skulle ringa direkt till kirurg när jag fick nästa böld Och jag skulle få hjälp innan Bölden läkt, bullshit. Samma sak tredje gången hos kirurgen. Ingen hjälp. Just innan jul fick jag en till och blev snittade med lokalbedövning denna gång utan morfin, så svår smärta är det ju inte tydligen. Har just fått en till, åkte in på jourvårdcentralen och fick utskrivet Alvedon...ska ringa imorgon och hoppas att de spräcker den, kommer än en gång få problem med kirurgen. Är det fler som har stött på samma problem eller som är i samma situation nu? Vad gör jag när kirurgen vägrar operera trots att jag får det så ofta. Faller genom stolarna här.

En pilonidal cysta måste man ta bort under narkos, kirurgen måste få bort alla gångar så den inte kommer tillbaka. Såret lämnas sedan öppet då det ska läkas inifrån och ut. Dotterns sår la jag om varje dag, spolade med koksaltlösning och stoppade in Aquacel och la om med mepilex border.
  • elmadumle
    Reload skrev 2015-05-04 02:39:32 följande:

En pilonidal cysta måste man ta bort under narkos, kirurgen måste få bort alla gångar så den inte kommer tillbaka. Såret lämnas sedan öppet då det ska läkas inifrån och ut. Dotterns sår la jag om varje dag, spolade med koksaltlösning och stoppade in Aquacel och la om med mepilex border.
  • atravs

Har haft samma problem,sist jag hade en så fick jag gott åka till akuten efter att jag först varit på besök hon HC där läkaren skickade iväg mig.
    Inne på akuten blev jag slussad direkt av läkaren som kikade på den,in på kirurgen och sen akut operation under natten.

Ska tillägga att det va gryyyyyyymt skönt när jag vaknade och fanskapet var väck.
    Har i skrivande stund en ny på samma ställe :(

Råder dig till att uppsöka HC och be en läkare kolla på den alternativt åka till akuten på en gång,den kommer förmodligen kunna bli större om den inte försvunnit eller spruckit av sig själv efter några dagar.

• Samebtdifferent

Samma här! Men min är i armhålan, den ena just nu, den andra tidigare. Det heter hidroadenit.

Jag blir skickad hit och dit och får ingen egentlig hjälp. Min läkare ville inte skriva ut antibiotika. Så jag går och lider. Fick remiss till operation. Hudkliniken ger viss antibiotika, inte tillräckligt stark då bölden fortsätter växa. Kontaktar hud igen och vill inte ge starkare antibiotika trots att de inte alls vet något om tidigare kurer. Får inte hjälp med att spräcka den så tog en nål hemma och stack hål. Detta minskade smärtan och storleken på den. Tömde den men tydligen inte helt, nu växer den igen och tillbaka på ruta ett. Ingen antibiotika, ingen läkarhjälp, ingen operation förrän i sen höst.

Detta är ett sattyg och jag kan inte sova på ena sidan, kan inte ha bh eller åtsittande kläder och när den är stor kan jag knappt röra armen utan konstant ont. Kan inte göra normala saker i livet men ingen läkare verkar bry sig.

• Samebtdifferent

Ps

Jag röker inte och har normalt bmi, väger 65 och är 174 cm lång. Mycket hälsosam person som motionerar, inte stressar och är vegetarian. Noggrann med min hygien såklart.

Så irriterad på alla som vid varje undersökning frågar om jag röker etcetera när jag aldrig skulle ta i en giftpinne så länge jag lever och gör allt för att min kropp ska må bra.

Känns hånande i synnerhet som jag heller inte får någon hjälp när jag har så ont, jag gör allt rätt för att må bra och inte belasta vårdsystemet, men så fort jag behöver hjälp så finns ingen att få.

Ändå är alla inom sjukvården så generaliserande när man har denna typ av problem och utgår från att man röker och är överviktig, vilket inte alls behöver stämma.

Jag jobbar som lärare.

Svar på tråden Böld i rumpan