Reload skrev 2015-05-04 02:39:32 följande:
Hej! Det låter som att många av er blivit opererad utan att läkare ifrågasätter det. Jag har en böld just vid svanskotan. Philadus cysta (medveten om felstavning). Jag har haft detta sex gånger totalt och fyra gånger på drygt ett halvår. Första gången spräckte jag den själv. Andra gången fick jag bara lokalbedövnings gel, gav inget, hos en läkare som sprätta och klämde. I somras var jag i Norge, fick morfin innan en läkare stack in en lokalbedövningsnål i den inflammerade Bölden. Oktober fick jag fel antibiotika antibiotika, provat den tidigare och har inte fungerat och sa det åt dem men de lyssnade inte. Fick även en gel för myggbett för att lindra, vilket skämt. Åkte till en annan vårdcentral där valde de att ge mig en remiss till operation. På besök hos kirurg blev svaret att det var läkt och de kunde inget göra. Fick detta svar Vid två tillfällen. Andra gången lovade kirurgen att jag skulle ringa direkt till kirurg när jag fick nästa böld Och jag skulle få hjälp innan Bölden läkt, bullshit. Samma sak tredje gången hos kirurgen. Ingen hjälp. Just innan jul fick jag en till och blev snittade med lokalbedövning denna gång utan morfin, så svår smärta är det ju inte tydligen. Har just fått en till, åkte in på jourvårdcentralen och fick utskrivet Alvedon...ska ringa imorgon och hoppas att de spräcker den, kommer än en gång få problem med kirurgen. Är det fler som har stött på samma problem eller som är i samma situation nu? Vad gör jag när kirurgen vägrar operera trots att jag får det så ofta. Faller genom stolarna här.
En pilonidal cysta måste man ta bort under narkos, kirurgen måste få bort alla gångar så den inte kommer tillbaka. Såret lämnas sedan öppet då det ska läkas inifrån och ut. Dotterns sår la jag om varje dag, spolade med koksaltlösning och stoppade in Aquacel och la om med mepilex border.