• LivetMedLova

WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!

Nätterna började bli ett riktigt helvete för oss. Min lilla Lova som nu är 6 månader bökade jättemycket och vaknade 4-8 ggr per natt. Det resulterade i att hon inte var så utvilad och blev mer och mer gnällig om dagarna och sov oroligt då också. Alltid skulle man vara på alerten och bädda om henne igen, eller dra runt henne i vagnen här hemma så att hon somnade om (det var oftast det enda sättet hon somnade på under dagarna), klappa och smeka på henne och ge nappen som åkte ut ständigt!

Tänkte att nu måste vi göra något åt det här! Jag höll på gå i taket av sömnbrist!

Lova har alltid varit beroende av att somna med napp och dessutom på sidan! Så att man fått bädda henne så mot en kudde som stöd. Hon hatar att ligga på rygg och så fort hon tappade nappen var det gnäll.
    Jag orkade inte tillslut. Den här sömnbristen gjorde mig galen. Började känna mig deppig och min hy blev dålig.

Så jag tänkte att jag skulle testa på 5-minuters-metoden i förrgår. Jag var sjukt laddad och tänkte inte ge med mig hur jobbigt det än blev! Hade hört om så många som det funkat så bra för men att de första dagarna och nätterna är riktigt jobbiga. Att det kunde ta upp till 2 veckor innan det var bra. Jag tänkte, nu eller aldrig. Snart kommer den där separatinsfasen också.

Jag var jäkligt nervös över hur det skulle gå med tanke på att hon inte hade någon napp och att hon låg på rygg.

Hon låg och tjötade med sig själv i typ 25 minuter. Kom in var 5e minut och sa godnatt m.m, men gick inte nå nära henne. Sedan kom gnället och gråten. Men det tystnade efter en dryg kvart och jag undrade vad som nu hade hänt! Det kändes misstänksamt tyst..

Men då sov hon!! WOW tänkte jag. Men var osäker, detta kunde ju bara ha varit en engångsförteelse. Hade förväntat mig att hon i värsta fall skulle skrika 2 timmar!

Hon sov då i 4 timmar i sträck. Under natten vaknade hon en gång och gnällde och grät. Då tog det ca 45 minuter innan hon somnade. Jag och min sambo sa godnatt och sådär varannan gång. Den kvällen och natten var ju ingen fara alls!
    Sedan på dagen efteråt gick det bra också, gnäll i ca en kvart båda gångerna hon sov under dagen.
    Och igårkväll somnade hon utan NÅGRA som helst gnäll!!! Och sov i 7 timmar i sträck innan hon vaknade i ca 10 minuter och bara smågnällde lite lite innan hon somnade om i 5 timmar. Så mycket och länge i sträck har hon inte sovit sedan hon var nyfödd typ!!!
    Det har gått kanon idag också! Hon verkar förstå att när jag lägger henne och säger mina "godnatt-ord" och pussar på henne och går så ska hon sova..
    Man ska nog inte dalta så mkt med dom som man tror..

Alltså jag är helt lyrisk!!!
    Är det möjligt att det kan gå såhär snabbt och bra? Har någon annan varit med om samma sak?
    Jag hade förväntat mig en riktig helvetes vecka och verkligen laddat för det här!

Wow. Såhär mkt sömn har jag inte fått på lääänge. Jag mår helt fantastiskt! {#lang_emotions_laughing}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 15:38
    Skriver det här också, skrev det som ett inlägg tidigare. Att vi gick in några få ggr och gick nära, stoppade om och pussade på och nattade igen då det var som "värst". Vilket var första kvällen och natten, men hon skrek aldrig på ett sådant hjärtskärande sätt. Annars hade jag inte klarat av detta och tagit upp henne.
    Observera att vi ALDRIG ignorerade henne vilket en del får det till här tydligen.

Skriver ni här för att bara kasta skit på mig kan ni väl försöka hitta någon roligare hobby... Det här har funkat kanon för oss så varför ska vi sluta med det här? Har ALDRIG sett min älskade dotter såhär glad och pigg om dagarna efter detta!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-02 21:59
    Och för att förtydliga "bökade" så menar jag att hon i princip vaknade till. Inte klarvaken men låg och bökade, vred på sig/ vred på huvudet massor, gnydde/gnällde och främst ville ha nappen. Så var det var 20-30 min dygnet runt!! Så Lova sov typ aldrig ens en hel timme i sträck. När hon var vaken var hon gnällig, lättirriterad, grät, var allmänt nedstämd, inte så nyfiken av sig och inte så nyfiken på att äta, med mera.
    Hon led av sömnbrist!

För er som tycker att jag är en hemsk morsa som gjorde något åt min dotters sömn, som gör att hon mår superbra nu, kan väl bara knipa ihop och fundera över varför ni känner er så bittra och måste hacka på andra! Det är ytterst märkligt att man vill hugga på någon och ifrågasätta när något gått alldeles superbra...

En del hävdar att det skulle vara normalt att bete sig såhär dygnet runt för en 6 månaders bebis. Det är det tammefan INTE. Hon kunde aldrig komma till ro, knappt med vår hjälp men definitivt inte utan. Det är en annan sak ifall hon hade vaknat 1-3 ggr per natt, det hade jag klarat av men det här gick för långt. Varken HON eller jag eller min sambo mådde bra av att det var såhär så jag förstår inte varför det inte skulle vara Bra att vi tog tag i det och gjorde något åt det? Vi gjorde något som resulterade i något helt fantastiskt!?

Min dotter är numera en riktig solstråle heela tiden när hon är vaken! Hon har tagit ett stort språng i utvecklingen sedan hon börjat sova gott om nätterna och även dagarna. Hon har börjat KRYPA, kan SITTA SJÄLV, babblar på som aldrig förr och älskar att äta! Och hon utforskar omgivningen med glatt humör dagarna långa och vill Så mycket. SÅ var hon inte innan!!! Detta har hänt på bara 1,5 vecka!! Det säger mig ganska mycket om att hon mår bra och att det här gjorde henne gott!

Varför ska man liksom bara bita ihop och låt sig själv gå in i väggen när min dotter Tydligt inte mådde bra av att ha det såhär? Förstår inte hur en del av er resonerar. Lägg ner pekpinnen och att säga åt mig vad jag ska göra och inte göra och vad som är rätt och fel här i världen. Alla bebisar är olika och alla föräldrar är också olika!
    Det här funkar bra för min dotter, min och min sambo och alla mår fantastiskt bra.

• Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!
  • CarolinW
    konkelbär skrev 2010-02-28 11:22:08 följande:
    Ja, 5mm fungerar jättebra tills barnet blir så stort så att det klarar av att gå ur sin  säng. Då fungerar inte längre skrikmetoder vid sömnstrul och då önskar man att man valt en annan, mer hållbar strategi för att få barnet att sova.
    Vi använde 5 mm bara en kort period, tills han somna av sig själv. Men jag vet vad du menar, vår son har testat på vanlig säng och det var ingen höjdare.
  • konkelbär
    CarolinW skrev 2010-02-28 11:44:00 följande:
    Vi använde 5 mm bara en kort period, tills han somna av sig själv. Men jag vet vad du menar, vår son har testat på vanlig säng och det var ingen höjdare.
    Jag använde mig av 5 mm när dottern var 10 månader. Då blev jag ensamstående och var desperat efter sömn. Det fungerade, även om det tog många timmars skrik i över en veckas tid. Men sedan sov hon, blev pigg och var glad.

....Tills hon fyllde 2 år och fick en juniorsäng.  Nu fungerar inte längre skrikmetoder och det krävs samma ansträngning att få ner henne i varv som innan jag använde 5mm. Hon kommer upp på nätterna, och krånglar otroligt mycket just nu.

När jag tänker tillbaka önskar jag att jag fortsatt använda den "snällare" strategin, att mysa, kramas, killa i håret. Det hade säkerligen varit mer hållbart.
  • Jonna79
    konkelbär skrev 2010-02-28 11:48:23 följande:
    Jag använde mig av 5 mm när dottern var 10 månader. Då blev jag ensamstående och var desperat efter sömn. Det fungerade, även om det tog många timmars skrik i över en veckas tid. Men sedan sov hon, blev pigg och var glad. ....Tills hon fyllde 2 år och fick en juniorsäng.  Nu fungerar inte längre skrikmetoder och det krävs samma ansträngning att få ner henne i varv som innan jag använde 5mm. Hon kommer upp på nätterna, och krånglar otroligt mycket just nu. När jag tänker tillbaka önskar jag att jag fortsatt använda den "snällare" strategin, att mysa, kramas, killa i håret. Det hade säkerligen varit mer hållbart.
    Ja det där har du en poäng i.
  • Glitter2
    Jag använde mig av 5 mm när dottern var 10 månader. Då blev jag ensamstående och var desperat efter sömn. Det fungerade, även om det tog många timmars skrik i över en veckas tid. Men sedan sov hon, blev pigg och var glad.....Tills hon fyllde 2 år och fick en juniorsäng.  Nu fungerar inte längre skrikmetoder och det krävs samma ansträngning att få ner henne i varv som innan jag använde 5mm. Hon kommer upp på nätterna, och krånglar otroligt mycket just nu.När jag tänker tillbaka önskar jag att jag fortsatt använda den "snällare" strategin, att mysa, kramas, killa i håret. Det hade säkerligen varit mer hållbart.
  • southernbelle

Malineddie och Frösöblomster, grejen är att jag har nästan en hel fil kand i psy så jag har läst mycket om sömn och tagit flertal kurser i barnpsy och även om man har kunskapen att ens barn inte kommer sova timmar i sträck och att det är normalt att dom inte gör det (jag hade förberett mig på det värsta i allt ) så funkar det inte så i praktiken.
    Jag var inte ett dugg chockad över att mitt barn ville amma 12 gr per dag och inte sov längre än några timmar i stöten, men månad efter månad (10 mån) av högst 5 timmar osammanhängande sömn var rena tortyren.
    Jag tycker oxå det är synd att BVC inte informerar bättre, men jag tycker absolut inte att mammor skall behöva stå ut och må dåligt under dom månaderna som skall vara dom bästa i ens liv.
    Mår man dåligt pga av sömnbrist (vilket med all sannolikhet går ut över barnet) så ser jag inget fel i att man försöker göra något åt det. Sen får man väl testa sig fram till vad som är bäst och det är då böckerna kan komma väl till hands så man börjar i rätt ordning (i många fall kan det nog bara vara så att vissa rutiner behöver ändras).
    Jag förstår faktiskt inte alls mentaliteten att man skall stå ut när man faktiskt kan göra förändringar som inte påverkar barnet negativt (kanske tom så enkelt som samsovning).

• southernbelle
    Jag använde mig av 5 mm när dottern var 10 månader. Då blev jag ensamstående och var desperat efter sömn. Det fungerade, även om det tog många timmars skrik i över en veckas tid. Men sedan sov hon, blev pigg och var glad. ....Tills hon fyllde 2 år och fick en juniorsäng.  Nu fungerar inte längre skrikmetoder och det krävs samma ansträngning att få ner henne i varv som innan jag använde 5mm. Hon kommer upp på nätterna, och krånglar otroligt mycket just nu. När jag tänker tillbaka önskar jag att jag fortsatt använda den "snällare" strategin, att mysa, kramas, killa i håret. Det hade säkerligen varit mer hållbart.
    Fast om barnet skrek i timmar så är nog så att 5 mm inte passade ditt barn och det är därför barnet gör som hon gör nu.
    Du har nog helt rätt i att en annan metod hade passat er bättre. Grejen med 5 mm är inte att barnet skall skrika tills den ger upp utan barnet skall lära sig att känna igen trötthet och lära sig att somna själv och vägen dit kan innehålla gråt vilket man som förälder får avgöra vad som är bra för barnet. Själv hade jag aldrig lämnat min lilla till att somna i ensamhet om jag kände att han var upprörd, men så var det ine för oss när vi gjorde våran metod.
  • Catti41
    southernbelle skrev 2010-02-28 16:03:44 följande:
    Mår man dåligt pga av sömnbrist (vilket med all sannolikhet går ut över barnet) så ser jag inget fel i att man försöker göra något åt det. Sen får man väl testa sig fram till vad som är bäst och det är då böckerna kan komma väl till hands så man börjar i rätt ordning (i många fall kan det nog bara vara så att vissa rutiner behöver ändras).Jag förstår faktiskt inte alls mentaliteten att man skall stå ut när man faktiskt kan göra förändringar som inte påverkar barnet negativt (kanske tom så enkelt som samsovning).
    Det här tycker jag inte heller är konstigt. Det jag tycker konstigt det är att man "drar till" med 5MM som första åtgärd. Istället för att titta på en massa andra saker som kan påverka sömnen och åtgärda dem först. Som samsovning så att föräldrarna inte behöver gå upp, eller testa eget rum om man tror att man väcker barnet, eller göra förändringar i kosten, eller förändringar i vad man gör på dagen (mycket färre intryck kan behövas, eller mycket mer action i livet) eller att man testar små, mindre invasiva, metoder osv osv.

Och om allt det här inte funkar, efter tillräckligt lång utvärderingstid, så ska man ju ha en psykologisk och en medicinsk utredning INNAN man gör något så drastiskt som 5MM. För jag kan se tillfällen när 5MM kanske kan vara en bra åtgärd, men då är det ju den absolut sista åtgärden man gör efter en lång rad av åtgärder under lång tid. Och frågan är ju om inte sömnmedicin är en bättre åtgärd i de fallen, det är iallafall skonsammare för barnets psyke.

För det är just det här som du säger att man ska börja i rätt ordning. Jag tycker från FL-trådar att väldigt många börjar med det mest drastiska. Kanske har de prövat en massa andra åtgärder först, det framgår kanske inte, men om barnet som utsätts för 5MM bara är 5 månader så tvivlar jag ju på det. Och dessutom verkar många pröva 5MM som inte är ett dugg pålästa om vad metoden innebär, och som inte verkar veta något om vad en sådan metod kan göra med ett spädbarns psyke.

Och jag är inte förvånad över att BVC kan rekommendera 5MM för de verkar ju inte heller särskilt pålästa om spädbarnens utvecklingspsykologi och den senaste forskningen. Det är ju väldigt synd för det är ju BVC som borde vara den verkliga auktoriteten på det här området, så det är svårt för föräldrar att veta att BVC kommer med gammal, ovetenskaplig information.
  • MalinEddie
     Jag tycker oxå det är synd att BVC inte informerar bättre, men jag tycker absolut inte att mammor skall behöva stå ut och må dåligt under dom månaderna som skall vara dom bästa i ens liv. Mår man dåligt pga av sömnbrist (vilket med all sannolikhet går ut över barnet) så ser jag inget fel i att man försöker göra något åt det. Sen får man väl testa sig fram till vad som är bäst och det är då böckerna kan komma väl till hands så man börjar i rätt ordning (i många fall kan det nog bara vara så att vissa rutiner behöver ändras). Jag förstår faktiskt inte alls mentaliteten att man skall stå ut när man faktiskt kan göra förändringar som inte påverkar barnet negativt (kanske tom så enkelt som samsovning).
    Jag håller med dig helt om detta. Jag menade alltså inte bara att BVC ska informera om hur barn sover utan också ge konkreta råd som kan underlätta och förändra situationen om man upplever den som ett problem.
  • MalinEddie
    Malineddie och Frösöblomster, grejen är att jag har nästan en hel fil kand i psy så jag har läst mycket om sömn och tagit flertal kurser i barnpsy och även om man har kunskapen att ens barn inte kommer sova timmar i sträck och att det är normalt att dom inte gör det (jag hade förberett mig på det värsta i allt ) så funkar det inte så i praktiken. Jag var inte ett dugg chockad över att mitt barn ville amma 12 gr per dag och inte sov längre än några timmar i stöten, men månad efter månad (10 mån) av högst 5 timmar osammanhängande sömn var rena tortyren.
    Jag förstår verkligen. Ni verkar ha haft tur med ert BVC eller den amerikanska motsvarigheten. Jag gläds åt att ni får sova gott nu. Jag minns ju hur tufft ni hade det och ni tog ju knappast till 5mm som första grej, precis som det borde vara. Att använda BW var det bästa vi gjort så jag förstår som sagt hur skönt det måste kännas nu.
  • southernbelle

Ni och några till här på tråden kanske skulle starta en www.sovhjälpen.se (jag är allvarlig nu) precis som det finns nåt som heter ammningshjälpen (visst finns det något sådant?).
    Jag tror precis som jag och Malin har pratat om förrut att här i USA så har man ett helt annat stöd när det kommer till att få hjälp med sömn och det är nog därför folk har en helt annan syn på sömnmetoder.
    Jag frågade min barnläkare om medicinering och dom stödjer inte alls det här (ivarjefall inte min läkagrupp) utan tycker att det är bättre att man får rätsida på barnens rutiner och hjälper barnen till att känna igen sina egna trötthets känslor och att man guidar barnet till kunskapen att somna själv. Här andvänder man främst somna utan gråt och ferbers. Finns en väldigt käck bok som heter Healthy Sleep habits, Happy baby som jag följde och den passade oss väldigt bra. Den pratar väldigt mycket om CIO metoder så det är det negativa, men det jag gillade med den är att man pratar väldigt mycket om rutiner och dess innebörd på våra barn.

MalinEddie skrev 2010-02-28 16:18:48 följande:
    Jag håller med dig helt om detta. Jag menade alltså inte bara att BVC ska informera om hur barn sover utan också ge konkreta råd som kan underlätta och förändra situationen om man upplever den som ett problem.
    Catti41 skrev 2010-02-28 16:14:32 följande:
    Det här tycker jag inte heller är konstigt. Det jag tycker konstigt det är att man "drar till" med 5MM som första åtgärd. Istället för att titta på en massa andra saker som kan påverka sömnen och åtgärda dem först. Som samsovning så att föräldrarna inte behöver gå upp, eller testa eget rum om man tror att man väcker barnet, eller göra förändringar i kosten, eller förändringar i vad man gör på dagen (mycket färre intryck kan behövas, eller mycket mer action i livet) eller att man testar små, mindre invasiva, metoder osv osv. Och om allt det här inte funkar, efter tillräckligt lång utvärderingstid, så ska man ju ha en psykologisk och en medicinsk utredning INNAN man gör något så drastiskt som 5MM. För jag kan se tillfällen när 5MM kanske kan vara en bra åtgärd, men då är det ju den absolut sista åtgärden man gör efter en lång rad av åtgärder under lång tid. Och frågan är ju om inte sömnmedicin är en bättre åtgärd i de fallen, det är iallafall skonsammare för barnets psyke. För det är just det här som du säger att man ska börja i rätt ordning. Jag tycker från FL-trådar att väldigt många börjar med det mest drastiska. Kanske har de prövat en massa andra åtgärder först, det framgår kanske inte, men om barnet som utsätts för 5MM bara är 5 månader så tvivlar jag ju på det. Och dessutom verkar många pröva 5MM som inte är ett dugg pålästa om vad metoden innebär, och som inte verkar veta något om vad en sådan metod kan göra med ett spädbarns psyke. Och jag är inte förvånad över att BVC kan rekommendera 5MM för de verkar ju inte heller särskilt pålästa om spädbarnens utvecklingspsykologi och den senaste forskningen. Det är ju väldigt synd för det är ju BVC som borde vara den verkliga auktoriteten på det här området, så det är svårt för föräldrar att veta att BVC kommer med gammal, ovetenskaplig information.
Svar på tråden WOW! 5-minuters-metoden funkar SÅ BRA!