mrsSoffi skrev 2010-03-10 22:39:45 följande:
Har en liten fråga om nån känner igen sig eller vet nåt om det. Filip har den senaste tiden haft en massa torra fläckar på kroppen som vi smörjer och smörjer och smörjer med både Repair, Miniderm och nu senast Minison (hette den så nu igen...med kortison i fast icke receptbelagd) Det blir bättre fläckvis, men kommer tillbaka på andra ställen. Nu idag har han också fått som små röd/rosa prickar på hela ryggen och endel på magen.  På BVC har dom hela tiden sagt att det är för att det är torr luft ute typ...??!! Har frågat och varit på dom de senaste 3 gångerna vi varit där nu.  För några månader sen hade Filip 3 dagars feber och det är i princip samma prickar nu som då, men ingen feber.   Jag fattar ingenting och börjar undra om det är nåt han inte tål...men det verkar inte heller som att det kliar på honom. Nån som har nån idé om det hela?
Lukas har precis likadant. Hann har alltid haft torr hur. Jag tror det stämmer som dom sagt på BVC. Nu på vintern är luften väldigt torr. Och det är då inte alls ovanligt att man får torra fläckar.
Jag måste säga att Miniderm (Som dom oftast rekomenderar på bvc) är inge bra. Det finns en som heter Locobase repair som är kanon. Men den är väldigt fet och svår att smörja in. Den vi använder nu heter Decubal. Mycket bättre än miniderm.
Vi har precis börjat ge Lukas Omega-3 vilket jag hört skall vara bra mot torr hy. Det är ju även bra för massa andra grejer. Det finns en Omega-3 som är anpassad speciellt för barn. Den heter Eskimo kids.