nize skrev 2011-01-25 21:44:32 följande:
Vilket märke är bäst på skalkläder tycker ni? Tappar det inte sin vattentäthet efter ett tag? Så som regnöverdrag till vagnen gör när dom blir lite gamla... Inte riktigt samma sak kanske?
Jag har haft olika varianter, Pop, Gneis, FIX, Olika billiga Finetex från Gekås.... och lite andra märken.
Faktiskt så tycker jag nog inte alltid att priset säger så mycket om kvaliten. Mina barn har inte blivit blötare i de billiga varianterna. Visst, de tappar sin vattentäthet när de slits, men även fast barnen oftast använder sina kläder mer än en säsong och jag också ha låtit de ärva så håller alla fortfarande, så så snabbt går det nog inte.
Går inte att jämföra med regnöverdrag till vagnen tycker jag, helt andra tyger.... vet inte heller vilken vattentäthet sådana överdrag har... och med 8 barn och många överdrag så kan jag ju säga att jag aldrig har upplevd att de inte håller tätt?
Ett alternativ är ju skaljacka och galonbyxor, men tja... jag ser inte vitsen varför man måste ha galon överhuvudtaget.

Men... på andra sidan, det gör säkert inget för barnet med galon heller, de är ju rätt tunna och mjuka nuför tiden, inte så stela som de var förut. På vintern är det dock skönare med vattentäta kläder, då slipper barnen att man kränger på en galonbyxa utanpå överallen när det är slaskigt och blött....för det kan väl knappast vara så skönt på...