• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Minaliv
    t0va skrev 2012-02-17 22:08:53 följande:
    Skog typ hårt packad jord eller joggingspår så funkar den bra, är det större rötter typ liten stig är det värre. Man måste tippa vagnen över rötterna för annars så fastnar den gärna och tippar vagnen framåt. Är det stenar så man måste låta vagnen köra på framhjulen för att få över bakdelen över stenen/roten etc. så kan framhjulen gräva ner sig också. Så grövre terräng är den inte kul att köra med, går ju att backa om man bara ska över lite sånt. Men småstenar och smårötter funkar den, typ tröskelstorlek.

löst grus så är den hopplös funkar inte alls så folks uppfarter blir det att dra baklänges så de stora hjulen är fram. Gräs funkar ok också så länge det inte är en massa hålor i gräsmattan, vattensjuk gräsmatta är inte kul att köra på men det är nog inget. Men vanlig gräsmatta funkar.

Snö funkar också helt ok, den glider gärna i sidled om vägen man kör på lutar endel, men trottoar funkar bra. Är det mjuk ny snö så går det bra men samt hårt packad, är det halvmjuk snö, sån där man sjunker ner med fötterna när man går så det blir stora spår efter fötterna och även hjulen är jobbigt att köra i. Det går men är tungt, sand är inte heller jättekul men går att släpa baklänges, men någon lång sandstrandspromenad i lössand är inte att rekomendera.

Vi har kört nitron i 1.5år nu och är nöjda, vi köpte en kronan sulky med stora lufthjul för att ha nu på vintern och även i skogen. Sonen är 1.5år men har precis lärt sig gå och väger 14kg så det är inte lika lätt att köra i snön i år som förra året när han var betydligt lättare. Men det funkar ändå för det mesta, lufthjul är generellt lättare men nitrons små hjul är ändå rätt stora och förra året kom vi fram i snön där folk med bugga och andra vagnar med små framhjul hade lite problem.
    Tack för den tokärliga bilden. Jag kan inte riktigt bestämma mig. Ska ju flytta från stan med de gula spårvagnarna ut på landet. Jag har sedan innan en Scooter- supernöjd, har haft en CityCross och äger ett gammalt härke till syskonvagn med lufthjul. Jag väljer och tvekar mellan med Phil och Ted och en Emmaljunga med syskonsits. Är nästan 2 år mellan barnen. Jag vill ha lillan mot mig och det kan jag inte ha i en Phil and Ted. Svåra val. Så svåra att min oäkta man snart får gråa hår av mitt vagnstjatande.... :)
  • Salamina
    Minaliv skrev 2012-02-17 22:22:22 följande:
    Tack för den tokärliga bilden. Jag kan inte riktigt bestämma mig. Ska ju flytta från stan med de gula spårvagnarna ut på landet. Jag har sedan innan en Scooter- supernöjd, har haft en CityCross och äger ett gammalt härke till syskonvagn med lufthjul. Jag väljer och tvekar mellan med Phil och Ted och en Emmaljunga med syskonsits. Är nästan 2 år mellan barnen. Jag vill ha lillan mot mig och det kan jag inte ha i en Phil and Ted. Svåra val. Så svåra att min oäkta man snart får gråa hår av mitt vagnstjatande.... :)
    Syskonsits rekommenderar jag starkt. Vi hade det på våran CityCross fram till slutet av sommaren/början på hösten. Ryggstödet var perfekt att hänga leksaker på till den lilla. Hon hade vant sig vid att ha sitsen framför sig, och gillade inte alls när vi tog bort den :)
    (_¸.?*♥ Mamma till Sibelle 090316 och Anabelle 110128 ♥*?.,_)
  • fridajonsson
    EhjärtarP skrev 2012-02-17 21:18:11 följande:
    Nej det är sant, tänkte inte så långt. Tänkte bara på hur jag ska få plats med vagnen :P. Men förhoppningsvis får även korgen plats i bagageutrymmet.. annars får vi väl köpa en ny bil iallafall.
    Vad bra :)
    Som någon skrev, åk och testa! JAg jobbar med att sälja vagnarna och det är många gånger som kunder vill prova om de får plats så de är vanligt att man gör så.

Sen kan man ju fälla ihop korgen så den bli plattare, kanske inget man gör om man ska åka varje dag. Men det kan funka som nödlösning om man åker ibland och inte vill/kan köpa ny bil :)
  • epione

Det blev köp av en Emmaljunga Twin City Cross -09, jättefin i skicket.

En fundering, går det att byta till lufthjul?

• t0va
    Minaliv skrev 2012-02-17 22:22:22 följande:
    aha så det ska flyttas, även om nitron funkar ute på landet så om jag skulle få ha en vagn så skulle jag inte ha den där, utan någon med lufthjul. Jag tycker det är synd att kronans sulky inte går att vända sitsen på, de har ju sin duovagn som också är robust och går att köra överallt. När vi går till Vrinneviskogen så tar vi inte nitron nu av den orsaken att den går att köra i joggingspåret men om man vill vara lite impulsiv och hittar en fin sten in på en stig så är den inte rolig att köra alls, medan ljufthjulsvagnen med 4 stora hjul funkar kanon över stock och sten.

Bugaboo Donkey så kan bägge barnen sitta fast den är dyr. :(
    Har du facebook så finns det en grupp där för oss vagnstokiga med folk som har testat det mesta.
  • simba77

Hej undrar om det finns någon som har en bra lösning för regnskydd till en nitro city med syskonsits. Har funderat på om det går o sätta någon suflett på sitsen som liksom håller upp regnskyddet tex suflett från P&Ts syskonsits. Har även sett tex buggans regnskydd som har bågar i regnskyddet som håller upp det i en båge över vagnen undrar om det skulle kunna fästas i min vagn på något sätt . Kom gärna med förslag o egna lösningar. Tack =)

• stor grön drake

simba77 skrev 2012-02-18 11:06:24 följande:

simba77 skrev 2012-02-18 11:06:24 följande:
    Hej undrar om det finns någon som har en bra lösning för regnskydd till en nitro city med syskonsits. Har funderat på om det går o sätta någon suflett på sitsen som liksom håller upp regnskyddet tex suflett från P&Ts syskonsits. Har även sett tex buggans regnskydd som har bågar i regnskyddet som håller upp det i en båge över vagnen undrar om det skulle kunna fästas i min vagn på något sätt . Kom gärna med förslag o egna lösningar. Tack =)
    testa ett regnkydd till vagnen med "hål" för vvändbart handtag vid knäna (tex teutonia allväderskydd) så borde fästen till syskonsittsen kunna komma ut där, och till syskonsittsen ett regnskydd för barn i cykelstol.

Minaliv skrev 2012-02-17 21:52:28 följande:
    Minaliv skrev 2012-02-17 21:52:28 följande:
    kog,grus,snö,gräs, allt som är ojämnt som kan bli jäkligt för de små hjulen, helt enkelt.
    Det finns snö/terräbghjul numers, som msn ksn byta ut de rörliga framhjulen mot vid behov, de är fixerade och snurrar inte, men gör ju vagnen mycket mer terrängvänlig. Jag ställde in nitron efter 5cm snö och tog ut mitt enorma danska emmaljunga chassi istället

CrazyLady skrev 2012-02-17 14:48:24 följande:
    CrazyLady skrev 2012-02-17 14:48:24 följande:
    Någon här som vet vart man kan beställa dem där stora hjulen som dem ha på dem danska vagnarna???
    Skulle vilja ha det till mig Edge 2004:a....

Känns lite onödigt köpa ett helt stort chassi om man bara kan köpa hjulen =)
    De danska 12" hjulen kan inte köpas någon annan stanns än i danmark, de kommer vara för stora ör classic chassits  utanpåliggande broms och har inget nav som passar kugghjulsbroms.
  • CrazyLady
    stor grön drake skrev 2012-02-18 11:24:27 följande:
    X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)

testa ett regnkydd till vagnen med "hål" för vvändbart handtag vid knäna (tex teutonia allväderskydd) så borde fästen till syskonsittsen kunna komma ut där, och till syskonsittsen ett regnskydd för barn i cykelstol.

Det finns snö/terräbghjul numers, som msn ksn byta ut de rörliga framhjulen mot vid behov, de är fixerade och snurrar inte, men gör ju vagnen mycket mer terrängvänlig. Jag ställde in nitron efter 5cm snö och tog ut mitt enorma danska emmaljunga chassi istället

De danska 12" hjulen kan inte köpas någon annan stanns än i danmark, de kommer vara för stora ör classic chassits  utanpåliggande broms och har inget nav som passar kugghjulsbroms.
    aha de var synd...
    får köpa ett gammalt dansk chassi annars ;)
  • Uliise
    epione skrev 2012-02-18 08:33:57 följande:
    Det blev köp av en Emmaljunga Twin City Cross -09, jättefin i skicket.

En fundering, går det att byta till lufthjul?
    Tyvärr inte :/
    Majken 100421
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5