• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • eec82
    FruMii skrev 2012-02-25 21:02:02 följande:
    Har ni koll på emmaljungas syskonvagnar? Ja tittar runt lite och hitta en begagnad som jag är intresserad av, men säljaren har i sin tur köpt vagnen begagnad så dom är osäkra på vilken årsmodell det är. Tycker det är rätt viktigt då priset sjunker en del ju äldre den är.. Dom tror det kan vara en 09-10 och modellen tror dom är en cerox. Den har 4 stora fasta hjul. Någon som vet om man kan känna igen en årsmodell på den här vagnen?? Den kan ju vara äldre också, eftersom dom inte har så stor koll.. Har ni några tips?
    sitter en klisterlapp på sidan av chassit de första två nummrerna är året! =)
  • älskarlivet81
    Alorna skrev 2012-02-25 17:42:06 följande:
    Måste inflika lite här.
    Babyproffsen är en kedja men alla butiker är privatägda. Så dra inte alla över en kam bara för att vissa ger dålig service. Solig
    Väldigt många som ger dålig service i så fall.. Det är bara i den här tråden som jag hört nöjda kunder faktiskt! I övrigt är det många som jag hört som undviker dem om de kan!
  • FruMii
    eec82 skrev 2012-02-25 21:54:04 följande:
    sitter en klisterlapp på sidan av chassit de första två nummrerna är året! =)

Menar du där det står serial nummer? :) Om det är det nummret så stämmer det på den vagnen jag har sen innan :) Tack för din hjälp!
  • t0va
    FruMii skrev 2012-02-25 23:29:28 följande:
    Menar du där det står serial nummer? :) Om det är det nummret så stämmer det på den vagnen jag har sen innan :) Tack för din hjälp!
    Precis, det är vagnens "personnummer" så år, månad och dag.
  • stor grön drake
    älskarlivet81 skrev 2012-02-25 22:03:18 följande:
    Väldigt många som ger dålig service i så fall.. Det är bara i den här tråden som jag hört nöjda kunder faktiskt! I övrigt är det många som jag hört som undviker dem om de kan!
    Men så är det alltid, folk kommer inte fram till dig på stan och berätar vilket fantastiskt bemötande de fått i den och den butiken, men känner de sig illa behandlade på något vis berättar de gärna om det för alla de ser. Det är ju därför de flesta butiker är så (alt. borde vara) måna om att behandla sina kunder väl.
  • älskarlivet81
    stor grön drake skrev 2012-02-26 08:23:12 följande:
    Men så är det alltid, folk kommer inte fram till dig på stan och berätar vilket fantastiskt bemötande de fått i den och den butiken, men känner de sig illa behandlade på något vis berättar de gärna om det för alla de ser. Det är ju därför de flesta butiker är så (alt. borde vara) måna om att behandla sina kunder väl.
    Jo det är klart, och butiken som vi haft kontakt med är under all kritik.. Personen i kassan ansåg att jag "hotade" henne för att jag sa att jag skulle kontakta huvudkontoret om jag inte fick någon form av kompensation som plåster på såren.
  • Javisst

Tack för era svar!

Jag har en till fråga som ni, trogna Emmaljunga-fans, kanske kan hjälpa mig med. Denna quadrolift för 2200 spänn, är den verkligen så bra? Jag är beräknad att få en juni-bebis (mitt första barn) och från början tänkte jag absolut ha en sådan då den lät så bra att man kan använda den sedan som åkpåse. Men nu har jag tittat på den och den känns så himla trång?! Framförallt som mjuklift, kommer inte ungen svettas ihjäl? Och till vintern får man då plats med tjockare kläder på barnet eller blir barnet ihopklämd? 

Och som åkpåse - vill man inte hellre ha en "mjuk" påse som inte är så trång? Och är den inte lite kort som åkpåse, eller är det bara som man tänker sig?

Åhå, är så himla delad var tyckte den var så himla bra till en början men nu känner jag mig väääldigt osäker. Känner ingen som haft en sådan innan heller så har ingen att rådfråga.

Vad har ni för erfarenhet av denna quadrolift - både som lift och även senare som åkpåse? För och nackdelar tager tacksamt emot!          

Gravid vecka 26, bf 4 juni.
  • momster

Nu har inte jag haft quadroliften men har haft en tidigare modell av emmaljungas mjukliftar som oxå gick att göra om till åkpåse och jag tyckte bättre om att ha tjejen i en riktig ligg del. Sålde den när dottern var ca 3 mån då jag inte tyckte om den. Köpte sedan en mjukare och större åkpåse. Nu när vi väntar nr 3 och är behov av en lift till tvilling vagnen så blev det en begagnad av äldre modell då jag knappast tycker de är värda 2200 kr. Tillockmed han inne på baby proffsen sa att man lika gjärna kunde köpa en billigare modell.
    Vet inte om du blev så mycket klokare av mej men lycka till och grattis till liten i magen.

• elilin

Hej! har en fråga till er som verkar veta lite mera än en annan på detta område :)

Har tittat runt på vagnar och bestämt oss för en emmaljunga men min fråga är, Är city cross med citykorgen på är den lägre än en edge duo combi? förstår ni vad ja menar om man lär böja sig "längre" ner till barnet i city än på en edge?
    Tacksamför svar :)

• t0va
    Javisst skrev 2012-02-26 11:05:56 följande:
    Tack för era svar!

Jag har en till fråga som ni, trogna Emmaljunga-fans, kanske kan hjälpa mig med. Denna quadrolift för 2200 spänn, är den verkligen så bra? Jag är beräknad att få en juni-bebis (mitt första barn) och från början tänkte jag absolut ha en sådan då den lät så bra att man kan använda den sedan som åkpåse. Men nu har jag tittat på den och den känns så himla trång?! Framförallt som mjuklift, kommer inte ungen svettas ihjäl? Och till vintern får man då plats med tjockare kläder på barnet eller blir barnet ihopklämd? 

Och som åkpåse - vill man inte hellre ha en "mjuk" påse som inte är så trång? Och är den inte lite kort som åkpåse, eller är det bara som man tänker sig?

Åhå, är så himla delad var tyckte den var så himla bra till en början men nu känner jag mig väääldigt osäker. Känner ingen som haft en sådan innan heller så har ingen att rådfråga.

Vad har ni för erfarenhet av denna quadrolift - både som lift och även senare som åkpåse? För och nackdelar tager tacksamt emot!          
    Nej är det enkla svaret. Tror det finns EN här i tråden som gillar quadron vi andra tycker den är dyr, onödig och klumpig. Vi fick kotte i augusti 2010 och valde länge mellan hårdlift, quadron eller korg, men säljarna pratade sig varma för quadron så det blev den. Var helt ok första månaderna men vid 3månader så blev den trång, då hade sonen bara fleeceoverallt och filt på sig så inte en massa tjocka kläder. Han kunde inte ligga och vifta med armarna utan blev arg när han låg i den. Vi hade tur som hittade en citykorg på blocket för 300kr så den köpte vi och använde lite, men vi köpte också en begagnad ergonomisk sittdel så vi växlade mellan den och korgen. Är mycket mer plats i korgen och den sålde jag sen för 800kr, quadron sålde jag också för 800kr, använd 3 månader och "gick back" 1000kr, korgen gjorde vi 500kr vinst på.

Så mitt råd är att kolla efter en begagnad, finns många fina för 800kr och omkring som man sen kan sälja till samma pris. Gott om plats, vagnen blir lättare och du kan lägga de andra pengarna på en mjuk och skön åkpåse sen. Till vintern köpte vi en liten i fleece och nu i år när sonen är 1.5å så har vi sytt en större.

Testade att göra åkpåse av liften men den var hård och otymplig.

Vill du ha mjuklift så köp en från ett annat märke, finns för några hundralappar, passar lika bra och är bättre köp.

I mitt galleri finns bilder på sonen i liften och korgen, man behöver inte ha fårskinn i men det är trångt som du ser även utan, sonen är 3månader på bilden och följer normalkurvan i längd och vikt exakt. På sida 2 syns det när han ligger i citykorgen med fårskinn, gott om plats ändå. http://www.familjeliv.se/Hem/t0va/galleri.php?cur_album=Vagn&page=1
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5