• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • älskarlivet81

Vi gillade quadroliften första året! Fick barn juni 2010 och hela första vintern hade vi den som åkpåse! Vi sålde den sen pga att vi bytte tyg till vagnen och den färgen vi hade på liften passade inte till nya vagnen. Vi har inte heller känt behov av åkpåse denna vintern, utan vi köpte en footsack istället.

• MIC

Javisst; Min son föddes i juli, en dunder-varm sommar, och vi hade lift som kunde bli åkpåse (inte Emmaljunga men ändå...) och det var varmt framför allt på sommaren och inte speciellt smidigt. Sen hade vi aldrig extra åkpåse utan gjorde om den till åkpåse på vintern som följde. Idag om jag fått barn igen mitt på sommaren hade jag helt klart valt citykorg eller en vagn med både ligg och separat sittdel. Är det en varm sommar blir det varmt i en mjuklift!

Isak - min solstråle - 080701
  • älskarlivet81
    MIC skrev 2012-02-26 15:46:34 följande:
    Javisst; Min son föddes i juli, en dunder-varm sommar, och vi hade lift som kunde bli åkpåse (inte Emmaljunga men ändå...) och det var varmt framför allt på sommaren och inte speciellt smidigt. Sen hade vi aldrig extra åkpåse utan gjorde om den till åkpåse på vintern som följde. Idag om jag fått barn igen mitt på sommaren hade jag helt klart valt citykorg eller en vagn med både ligg och separat sittdel. Är det en varm sommar blir det varmt i en mjuklift!
    Vår dotter föddes sommaren 2010 och det var ruskigt varmt men det gick bra med liften ändå! Blir väl troligen en sådan till nästa barn också så att vi ev kan ha en syskonsits som tillbehör!
  • Uliise
    Javisst Här är mina anlednignar till varför man ska köpa liggdel istället för lift:

* Vagnen blir mindre och smidigare (jag tyckte vagnen blev så stor när jag bytte från city korg till sittdel)
    * Vagnen blir lättare (det blir några kilo tyngre med sittdel + lift)
    * Barnet får mycket mer plats
    * Man nöter inte på sittdelen i onödan
    * Barnet kommer högre upp = lättare att nå barnet
    * Mysigare och mer ombonad sufflett än sittdelens stora.
    * Det är så mycket snyggare!
    Majken 100421
  • Varvet

Hej!

har bara en liten fundering...

Vi har bestämt att vi ska köpa en scooter s till dottern som snart är 1½, men nu när vi va på semester för några veckor sedan lånade vi en scooter (årsmodell 12) och upptäckte något negativt. Tyckte "bågen över benen" (hoppas ni fattar vad jag menar men vet inte vad den heter) va väldigt låg? Någon mer som reagerat på detta? Lr är det inget problem? Vi hade åkpåse i vagnen och upplevde det då lite svårt att få ner benen i vagnen.

Någon med erfarenhet av vagnen, spelar ju ingen roll om scooter lr scooter s för är ju samma sittdel... 

• hufo
    elilin skrev 2012-02-26 11:36:49 följande:

Hej! har en fråga till er som verkar veta lite mera än en annan på detta område :)

Har tittat runt på vagnar och bestämt oss för en emmaljunga men min fråga är, Är city cross med citykorgen på är den lägre än en edge duo combi? förstår ni vad ja menar om man lär böja sig "längre" ner till barnet i city än på en edge?
    Tacksamför svar :)

Jag är inte så insatt men vi valde mellan city cross och edgen. Vi ställde dem bredvid varandra i butiken och då är cityn något lägre. På bredden är edgen bara ett hjul bredare, men vi tyckte den kändes mycket stabilare. Åk ut och kolla på dem brevid varandra! Lycka till! 
  • t0va
    Varvet skrev 2012-02-26 21:17:45 följande:
    Hej!

Vi har bestämt att vi ska köpa en scooter s till dottern som snart är 1½, men nu när vi va på semester för några veckor sedan lånade vi en scooter (årsmodell 12) och upptäckte något negativt. Tyckte "bågen över benen" (hoppas ni fattar vad jag menar men vet inte vad den heter) va väldigt låg? Någon mer som reagerat på detta? Lr är det inget problem? Vi hade åkpåse i vagnen och upplevde det då lite svårt att få ner benen i vagnen.

Någon med erfarenhet av vagnen, spelar ju ingen roll om scooter lr scooter s för är ju samma sittdel... 
    mmm... det är ett problem för endel och andra tycker det är helt ok. Vi har en kronan sulky och där kan sonen krypa upp och ner i vagnen under bågen. Provsatte honom i en scooter S och jag fick hjälpa honom med fötterna för han fastnade på bågen. Då är han också 1.5år, har visserliegn stora fötter men jag gillar det inte alls. Så vi har valt bort den vagnen bla. av den orsaken. Förstår inte riktigt varför man gör en sådan låg bygel.

Men som sagt endel tycker inte det är ett problem men jag gör det
  • elilin
    hufo skrev 2012-02-27 08:52:50 följande:
    Jag är inte så insatt men vi valde mellan city cross och edgen. Vi ställde dem bredvid varandra i butiken och då är cityn något lägre. På bredden är edgen bara ett hjul bredare, men vi tyckte den kändes mycket stabilare. Åk ut och kolla på dem brevid varandra! Lycka till! 

tack :) det ska vi göra!
  • mammassnosa
    Lina1 skrev 2012-02-23 19:25:49 följande:
    Det låter jätte bra,dit måste jag försöka åka i morgon hoppas vi hinner bara,annars har vi ju en andledning att åka snart igen:)
    Hejj! Åkte ni till Stockholm? Och var ni förbi Babyexperten? *nyfiken* Skrattande
  • mammatill2härligavildar
    Varvet skrev 2012-02-26 21:17:45 följande:
    Hej!

Hej!

Har en scooter och håller med dig till viss del. Dottern på 1,5 år har åkpåse när hon åker under vintern och då kan det va lite bökigt och man får hjälpa till med fötterna när hon har skor. Men så va det med våra förra (teutonia Timmy) oxå just när man har åkpåse. Utan åkpåsen kan min son på 3,5 år och storlek 27 på skor hoppa i själv utan problem. Jag tycker inte att det gör nåt för vagnen är sååååå bra i övrigt=)
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5