• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • JwJw
    AleLB skrev 2012-05-29 21:27:01 följande:
    Hej! Nu har jag en fråga; Vad e skillnaden mellan classic sport och typ edge o mondial? Vilken är lättast o smidigast osv? :)
    det är mer eller mindre samma vagn. edge har flera olika chassin att välja mellan och ett av dessa är de chassit som classic har. classic säljs som sittvagn och så får man köpa till liggdel/mjuklift medans edge och mondial kommer komplett med ligg och sittdel.ända skillnaden på mondial och edge ska väl vara att mondialen har ett dyrare tyg/fejkskinn. alla dessa väger i princip lika mycket så länge du inte väljer sport cryptonit chassit för det är både bredare och tyngre, samt uniq alu chassit är samma där de är också bredare och tyngre.
  • AleLB

Ok, vill isåfall ha de smalaste o lättqaste då jag kommer åka en del buss!

• Uliise

JLD1979

Håller helt med JwJw!
    En sittvagn med lift i blir inte bara tyngre utan även större än en vagn med enbart liggdel. Liggdelen väger i sig mindre än sittdelen. Så en sittdel plus några kg lift i blir en del hel. Sittdelen är också större och sitter lägre ner på chassit, vilket ger en större vagn och så behöver man böja sig ner mer för att nå bebisen. Liggdelen har dessutom mer plats för bebisen att ligga och sprattla på, mer plats för filtar och kläder osv. Dessutom slipper du slita på sittdelen eftersom det är två olika delar du använder separat. Liggdel är dessutom snyggare... Ja jag kan hålla på i oändlighet, jag älskar liggdel och skulle bara överväga lift om jag bodde på 5 våningen utan hiss ;)

Angående modell så har jag själv kört City Crossen och vill passa på att avråda lite från den pga. dess punkteringsfria hjul. De är breda och inte jättestora vilket gör den lite trög jämfört med motsvarande vagnar med lufthjul. Dessutom fastnar smågrus i de punkteringsfria hjulen som man måste plocka bort både under och efterpromenad om man inte vill ha inbyggda broddar i däcken. Här ser du en länk ang. de här däcken: www.familjeliv.se/Forum-19-88/m42453339.html

Nu gäller det dock alla punkteringsfria däck från alla tillverkare!

Jag har även haft en vagn med luftdäck och där fastnar det inte grus eller sten alls, möjligen någon gång ibland i däckets mönster men det är bar att peta bort. Gruset borrar sig dock inte in i själva däcken alls som de gör med punkteringsfria. Dessutom är luftdäck smalare och rullar fantastiskt! Skär genom snön och fungerar på i princip alla underlag.

Ang. modell så skulle du ju om du vill ha en nättare Edge  kunna köpa en Classic sport med city korg. City korgen är en liggdel som inte är lika stor som Edgens liggdel, men ändå fullt tillräcklig. Vi hade den i 6 mån till vår dotter. Classic sport har samma sittdel som City Crossen och Edgen, det enda som skiljer är tygdesignen.
    Classic sport kommer på samma classic chassi som man kan välja till Edgen, vilket är det i mina ögon absolut bästa Emmaljunga-chassit. Bra däck, fint gung och relativt smidig i storleken. Sport chassit är betydligt större och tyngre och UniQAlu-chassit förstår jag mig inte alls på: Noll fjädring, stort och så har den de där punkteringsfria däcken.

En annan fördel om du väljer Classic sport med city korg är ju att du får välja en färg till själva sittvagnen och en annan till city korgen! Köper du Edge blir allt i samma färg och vagnen har bara en sufflett som du byter mellan sitt- och liggdel (risk för att den blir solblekt...)

Men ut och prova vagnar, det är det bästa!

Majken 100421
  • JwJw
    AleLB skrev 2012-05-29 22:33:03 följande:
    Ok, vill isåfall ha de smalaste o lättqaste då jag kommer åka en del buss!
    av dom vagnar du nämnt så kan du ta vilken som helst för de väger och har samma mått, tänk då bara på att inte ta uniq alu chassi eller sport cryptonit. Välj antingen classic chrome chassi eller classic cryptonit på mondial eller edge, På classic sport är det classic cryptonit chassi. Just en classic sport kan bli lite lättare än edge eller mondial med en citykorg men då är också liggdelen mindre! Se uliises svar ovan =) besvarar mycket mer ingående
  • JonnaElla0311

Hej! Har nån en åkpåse eller vindskydd att sälja till en EL scooter i färgen pink check,hör av er isfGlad

• lyckligamamman84

Hur får man lös liggdelen på en city cross?

• mlu0914

Precis i kanten på liggdelen på sidan finns en plast "grej"/list under där finns en stor "knapp". Tryck på den och lyft uppåt. Förstår du eller ska jag förklara bättre?

• Uliise
    mlu0914 skrev 2012-05-31 18:17:56 följande:
    Precis i kanten på liggdelen på sidan finns en plast "grej"/list under där finns en stor "knapp". Tryck på den och lyft uppåt. Förstår du eller ska jag förklara bättre?
    Man trycket in både de svarta knapparna på var sida om liggdelen!
    Majken 100421
  • LitenIsa

Vad säger ni om vagnen jag visade bild på här ovan. 1000kr borde väl vara ett bra köp? Enligt säljaren en 2008 och i välbevarat skick, använd av ett barn.

Ska åka och kolla/köpa den ikväll. Hoppas att vi blir nöjda och att det inte skiljer allt för mycket mellan denna vagn och edgen. 

• MammaTillFelicia
    LitenIsa skrev 2012-06-01 08:46:34 följande:
    Vad säger ni om vagnen jag visade bild på här ovan. 1000kr borde väl vara ett bra köp? Enligt säljaren en 2008 och i välbevarat skick, använd av ett barn.

Ska åka och kolla/köpa den ikväll. Hoppas att vi blir nöjda och att det inte skiljer allt för mycket mellan denna vagn och edgen. 
    det låter superbilligt om den är i bra skick! även om den är lite tex solblekt tycker jag det är ett superpris!
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5