• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Bräckehäxan
    UllTussen skrev 2012-10-17 17:40:01 följande:
    Tack för alla tankar, råd och åsikter!

Helst skulle jag, precis som Bräckehäxan köpt en Edge med duo s chassi, men har fått en superfräsch och fin citykorg av min vän och vad jag vet kan jag inte köpa Edge utan att både köpa liggdel och sittdel va??

Skulle såååå gärna vilja ha Duo s då den är så underbar att köra i butiken och hjulen är större.. Men men

Dock verkar det som gubben min är mer sugen på en Nitro och vi är ju två som ska använda den faktiskt. Lutar just nu åt Nitro Black carbon.

Om jag inte får köpa Edge med duo s och enbart sittdel :P 
    å vllket dilemma.. :-/ förstår att det känns dumt att tacka nej till en city korg om man får den.. samtidigt som det är ganska viktigt att man är nöjd med sin vagn, känner jag iaf,... 

edge säljs som du skriver endast i paket med både liggkorg och sittdel, eftersom det är en och samma suflett till de båda, man kan alltså inte heller välja olika färg på dem. Det är väl den enda nackdelen jag kan komma på... när vi hade nitron med sonen så hade vi vit läder korg och sen en knallröd sittdel, och dte var lite extra kul då det kändes som en helt ny vagn när man bytte från city korg till sittdelen,...

men får jag fråga hur långa ni är UllTussen? jag är medel, 168, men mannen är 198 och han är för lång för nitron, det såg jätte konstigt ut verkligen... det kommer kännas mycket bättre med edgen som är ganska stor skillnad såg vi igår när vi ställde nitro med city korg och edge duo s brevid varandra....

edge på duo s chassi är exakt lika hög som övriga edge vilket jag blev riktigt glad för... samtidigt som den är lika smal som nitro..

jag är helt frälst i edge, det kanske hörs?  
  • Bräckehäxan

ett argument till som jag känner kommer vara väldigt bra med edgen istället för en city korg är att när min son var ca 3 mpnader började han vara missnöjd med att bara ligga... så efter lite velande bytte vi till sittdelen ganska tidigt, för tidigt känner jag i efterhand... 

i edgens liggkorg så finns det en liten ryggplatta som man kan fälla upp så att det lilla barnet också kan sitta lite granna upp. Det känner jag är en riktigt bra funktion då jag inte vill byta bort liggdelen lika tidigt denna gången...

denna funktionen finns nu också på den nya city korgen, supreme.. men eftersom du fått korgen antar jag den är begagnad och då finns ingen av de extra funktionerna som jag tycker är sååå bra på supreme korgen samt på edge och mondial. 

vår knodd är beräknad till maj och kommer alltså ligga i liggkorg hela sommaren. tycker det är perfekt med myggnät, solsegel samt vädringslucka i sufletten... också ryggstödet då förstås.. genialiskt!  

• UllTussen

Ja det är verkligen ett dilemma..
    Mannen min är 196 och jag 166, vi måste nog åka och känna och klämma på vagnarna känner jag :(

Men vore så trist att behöva lägga ut 9000+ istället för ca 5.700 som det blir med en Nitro (eftersom vi har liggdelen redan)
     Gahhhh dessa val ;) 

• Bräckehäxan
    UllTussen skrev 2012-10-17 17:58:11 följande:
    Ja det är verkligen ett dilemma..
    Mannen min är 196 och jag 166, vi måste nog åka och känna och klämma på vagnarna känner jag :(

Men vore så trist att behöva lägga ut 9000+ istället för ca 5.700 som det blir med en Nitro (eftersom vi har liggdelen redan)
     Gahhhh dessa val ;) 
    men kolla med väninnan om hon vill ha tillbaka korgen och sälja den, annars gör ni det då ni har ångrat er i valet av vagn... 

jag är kanske kräsen, men för mej är det viktigt att jag är nöjd med vagnen... har haft x antal till sonen och kommit fram till att ingen slår nitron, tills nu när edge duo s finns...

ni är ju i princip lika långa som oss, skiljer ju bara 2 cm både männen och oss...

jag tror att edge hade passat din sambo bäst, men det är väl en smaksak, och jag kanske är för låst till att tänka estetiskt...

ni gör ju självklart det som passar er bäst, men tänk en exctra gång på hur ni vill ha det och vad som är viktigt...  
  • UllTussen
    Bräckehäxan skrev 2012-10-17 18:03:17 följande:
    men kolla med väninnan om hon vill ha tillbaka korgen och sälja den, annars gör ni det då ni har ångrat er i valet av vagn... 

jag är kanske kräsen, men för mej är det viktigt att jag är nöjd med vagnen... har haft x antal till sonen och kommit fram till att ingen slår nitron, tills nu när edge duo s finns...

ni är ju i princip lika långa som oss, skiljer ju bara 2 cm både männen och oss...

jag tror att edge hade passat din sambo bäst, men det är väl en smaksak, och jag kanske är för låst till att tänka estetiskt...

ni gör ju självklart det som passar er bäst, men tänk en exctra gång på hur ni vill ha det och vad som är viktigt...  
    Jag har köpt den av henne för en väldigt billig peng, så jag gör ju som jag vill med den, om jag skulle vilja sälja den. Jag har kört min väns nitro mycket och för mig är den super bra höjd på. Men vi är ju som sagt två ;)

Men kommer nog bli så att vi åker till vår affär i v.20 (efter rul som är 21 nov) och inte åker därifrån förens vi bestämt oss och båda är nöjda. Vi måste nog provköra om och om igen och väga fördelar och nackdelar på alla vis. Har BF 14 april så blir ju liggdel hela sommaren här med :) 
  • yodi
    UllTussen skrev 2012-10-17 18:10:32 följande:
    Jag har köpt den av henne för en väldigt billig peng, så jag gör ju som jag vill med den, om jag skulle vilja sälja den. Jag har kört min väns nitro mycket och för mig är den super bra höjd på. Men vi är ju som sagt två ;)

Men kommer nog bli så att vi åker till vår affär i v.20 (efter rul som är 21 nov) och inte åker därifrån förens vi bestämt oss och båda är nöjda. Vi måste nog provköra om och om igen och väga fördelar och nackdelar på alla vis. Har BF 14 april så blir ju liggdel hela sommaren här med :) 
    om ni ska använda liggdelen på sommaren så kan jag tipsa om några punkter där edgens liggdel är bättre än city korgen

dels så är den större och kan användas längre, suffleten kan dras längre fram för att ge skydd för solen, sufleten har inbygt insektsnät samt att man kan reglera ventilationen i botten av liggdelen. det finns även ett litet "ryggstöd" som man kan fälla upp när bebisen vill börja sitt upp lite

förstår att du vill ha en duo s
  • UllTussen
    yodi skrev 2012-10-17 18:36:48 följande:
    om ni ska använda liggdelen på sommaren så kan jag tipsa om några punkter där edgens liggdel är bättre än city korgen

dels så är den större och kan användas längre, suffleten kan dras längre fram för att ge skydd för solen, sufleten har inbygt insektsnät samt att man kan reglera ventilationen i botten av liggdelen. det finns även ett litet "ryggstöd" som man kan fälla upp när bebisen vill börja sitt upp lite

förstår att du vill ha en duo s
    Ska jag absolut tänka på! :D
  • stor grön drake
    UllTussen skrev 2012-10-17 18:10:32 följande:
    Till edge väljer man nu chassi på ett helt annat vis, vilket öppnar för möjligheten att köpa ett Duo S chassi, och en City Cross sittdel, separat. Det kommer jag att göra när nästa barn blir dags om några år, för jag -ska- ha en big star supreme igen, och då år jag liggdel och vinterchassi i ett
  • UllTussen
    stor grön drake skrev 2012-10-17 20:14:33 följande:
    Till edge väljer man nu chassi på ett helt annat vis, vilket öppnar för möjligheten att köpa ett Duo S chassi, och en City Cross sittdel, separat. Det kommer jag att göra när nästa barn blir dags om några år, för jag -ska- ha en big star supreme igen, och då år jag liggdel och vinterchassi i ett
    Kan man??? :D
    Utan liggdelen då eller?? 
  • lelodi

Oh, nu börjar det bli intressant! HELST skulle jag bara vilja ha ett Duo S chassi och behålla vår Edge ju!!

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5