• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • Viktorsmamma2010

Hej alla emmaljunga älskare. jag är oxå en av dom! Nu har jag två vagnar hemma, min sambo blir tokig på mig! men nu vet jag vilka jag gillar! ;) Jag har en ozone och en city cross! :D
    ozonen har jag nyss köpt så får se hur sonen tycker om sittdelen. jag köpte den mest för jag ville komma åt chassit, det är det lättaste o köra! så var den billig på rean nu! ska ut i snön o testa sen o se om jag kan nöja mig med det chassit även på vintern. då kan jag sälja bort city cross chassit, som jag mest har för dåligt väglag.

nu till min fråga! Jag vet varför jag inte blivit nöjd till 100% med min citycross. det har med sufletten o göra! jag tycker den e öppen o inte alls lika fin o mysig som när jag hade min edge duo sittdel. Jag gillade edgens suflett mer då den va rundad. Kan man köpa bara en suflett från en edge duo o sätta på city crossen? Jag menar passar det? sittdelarna e väl endå i stort sett desamma? ser iaf mest ut som att d e sufletterna som skiljer.  hoppas nån vet! :P

• fridajonsson
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-01-11 07:40:37 följande:
    Hej alla emmaljunga älskare. jag är oxå en av dom! Nu har jag två vagnar hemma, min sambo blir tokig på mig! men nu vet jag vilka jag gillar! ;) Jag har en ozone och en city cross! :D
    ozonen har jag nyss köpt så får se hur sonen tycker om sittdelen. jag köpte den mest för jag ville komma åt chassit, det är det lättaste o köra! så var den billig på rean nu! ska ut i snön o testa sen o se om jag kan nöja mig med det chassit även på vintern. då kan jag sälja bort city cross chassit, som jag mest har för dåligt väglag.

nu till min fråga! Jag vet varför jag inte blivit nöjd till 100% med min citycross. det har med sufletten o göra! jag tycker den e öppen o inte alls lika fin o mysig som när jag hade min edge duo sittdel. Jag gillade edgens suflett mer då den va rundad. Kan man köpa bara en suflett från en edge duo o sätta på city crossen? Jag menar passar det? sittdelarna e väl endå i stort sett desamma? ser iaf mest ut som att d e sufletterna som skiljer.  hoppas nån vet! :P
    Tror det ska passa men, den kostar runt 2500
  • Viktorsmamma2010
    fridajonsson skrev 2011-01-11 10:23:44 följande:
    Tror det ska passa men, den kostar runt 2500
    Oh, va dyrt... kan man ju nästan kolla efter en begagnad vagn isf. ist. o få bytat suffletten :P el så får jag bara låta bli o va så kräsen :P
  • Golden Robot

Hej Emmaljunga-fans,

Nu kommer jag med mina frågor igen, och jag vet ju att jag får bra och snabba svar :) Har googlat som en tok men får ingen klarhet, och ingen träff i tråden heller.

Kan börja med att berätta att det inte alltid blir som man tänkt sig; min tanke var ju att vi köpte en ny Ozone City, och sedan en begagnad City Cross med "vanlig" sittdel och Citykorg. Det blev en Ozone + en City Cerox istället... Dök upp en svart City Cerox till ett bra pris så vi slog till. Det "bra" priset berodde nog till största delen på att däcken var vansinnigt slitna (men vår tanke var ju ändå att "bara" ha det som extrachassi; det var ju sittdelen och korgen vi ville åt)! Jag har sett att det varit problem med några av Emmaljungas punkteringsfria hjul, och att folk fått dessa utbytta. Nu tror jag inte vi får dem utbytta på nån garanti, men jag undrar lite om nån vet var man kan få tag på nya hjul, samt vad de skulle kunna kosta i så fall?

Min andra fråga rör Citykorgen: Jag noterade att det inte finns bärremmar (och inte heller öglor, så jag tror att det aldrig funnits remmar) på den korg som vi köpte (-08) och har fått span på ytterligare en korg som skulle passa oss bra i sommar (istället för helsvart korg), men i så fall vill vi att åtminstone den korgen ska ha bärremmar,  vilket jag vet att de som säljs nu har. Vet någon när Emmaljunga började med bärremmar på Citykorgen? Jag tänker inte köpa en ny Citykorg när det kryllar av toppfräscha korgar på blocket... Men vilken årsmodell bör jag kika efter om jag vill ha bärremmar?

Hoppas nån vet svaret på mina frågor :)

• t0va
    Golden Robot skrev 2011-01-11 21:17:59 följande:

Min andra fråga rör Citykorgen: Jag noterade att det inte finns bärremmar (och inte heller öglor, så jag tror att det aldrig funnits remmar) på den korg som vi köpte (-08) och har fått span på ytterligare en korg som skulle passa oss bra i sommar (istället för helsvart korg), men i så fall vill vi att åtminstone den korgen ska ha bärremmar,  vilket jag vet att de som säljs nu har. Vet någon när Emmaljunga började med bärremmar på Citykorgen? Jag tänker inte köpa en ny Citykorg när det kryllar av toppfräscha korgar på blocket... Men vilken årsmodell bör jag kika efter om jag vill ha bärremmar?

Hoppas nån vet svaret på mina frågor :)

Jag tror det finns bärremmar på våran korg, den är 06 eller 97. Kan kolla när sonen somnat. 
  • fridajonsson

Tror hjulen ska ligga 150,./st om de inte ändrat sen jag gick på mamamledigt i oktober.

Bär remmar fanns tidigare men de tog bort de en sväng. Tror anledningen var att remmarna på de tidigare korgarna inte gick hela vägen runt. Alltså att remmen kunde lossna ur sömmen och släppa, nu går remmarna även under korgen så det ska vara säkrare. Därför blev det något år då de inte hade remmar.

Hoppas du förstår min förklaring :)

• t0va
    fridajonsson skrev 2011-01-11 21:48:27 följande:
    Bär remmar fanns tidigare men de tog bort de en sväng. Tror anledningen var att remmarna på de tidigare korgarna inte gick hela vägen runt. Alltså att remmen kunde lossna ur sömmen och släppa, nu går remmarna även under korgen så det ska vara säkrare. Därför blev det något år då de inte hade remmar.

Kollade på min 07 korg och det ser inte ut som om remmarna går hela vägen runt som du skriver. Har inte tänkt på det fast vi har inte använt den att bära ändå. 
  • Golden Robot
    fridajonsson skrev 2011-01-11 21:48:27 följande:
    Tror hjulen ska ligga 150,./st om de inte ändrat sen jag gick på mamamledigt i oktober.

Tack snälla! Jag hängde med i hur du menade med remmarna :) Verkar dessvärre som att det är de utan remmar som är ute på begagnatmarknaden just nu, d v s typ -08 och ev -09 eller så (eftersom t0vas -07:a verkar ha remmar, som dock inte går runt).

Hjulpriserna, är de ungefär samma för de svängbara hjulen? Får inte riktigt kläm på om man måste byta hela grejen med låsmekanismen och "gafflarna" om man ska byta de mindre, men det är det kanske nån här som har koll på här? Kan man förresten vända sig till vilken barnvagnsaffär som helst (som säljer Emmaljunga) för att få tag på hjul? Är det billigare på nån särskild butik/kedja månne? 
    Tack än en gång! Det är helt fantastiskt vilka snabba svar - på allt - man kan få här Glad
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5