• Zelmilainen

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag har nedan kopierat det mesta från föregående ts, men snyggat till den lite.

Välkommen till tråden för alla oss som älskar Emmaljunga!
    ---
    För att kika runt på alla underbara vagnar: www.emmaljunga.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m49121685.html
    Bildtråd Vol 5: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457.html
    Emmaljunga ägare, listan: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51115236.html
    Vill ha bebis nuuu!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 20:18
    På sida 121 i tråden finns info om vilka färger på tyger/chassin som kommer finnas med till 2011. Antingen på sidan 121 eller nåt sida framåt finns även infon om vilka modeller som kommer försvinna till 2011 kollektion.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 07:55
    www.emmaljunga.se/delivery/
    www.emmaljunga.se/2011/

länkar till info om 2011 vagnar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-08 10:54
    Emmaljunga priser 2011

Duo Combi 4 olika chassin
    1. Classic crome 2600:-
    2. Classic cryptonite 2600:-
    3. Sport cryptonite (vändbat styre) 3000:-
    4. Uniq 310 alu (nyhet lev december) 3400:-

Mondial/edge duo combi: (sittdel + liggdel) 5400 el 5700:-

City korg: (de i pp tygerna är utrustad med ventilationslucka i suffletten) 2200:- el 2370:-

Quadrolift: 2000:- el 2200:-

City cross: 5200:- el 5450:- (leatherette tyger), 5700:- (pp-tygerna)

Classic sportvagn: 4600:- el 5000:-

Nitro city: 5200:- el 5500:- el 5700.

Ozone city: 5500:- el 6000:-

Cerox 2.0: 5300:- el 5550:-

Twin nitro: 6700:-

Scooter 2.0: 2560:- el 2800:-

Spider: 1995:- suflette 470:-

Syskonsits: 780:-

Babyskydd first class: 2000:- el 2100:- (Adapter 280

Adapter Britax baby safe plus SHR 400:-

Skötväska:
    sport: 660:- el 800:-
    exclusive: 850:-
    style (nyhet) 900:-

Parasoll: 330:-

Babylift med sufflett: 1500:- el 1700:-

Vinteråkpåse: 900:-

Allround åkpåse: 760:-

Åkpåse leather: 950:-

Minimizer sittdyna: 420:-

Fotsack: 500:- el 560:-

Åkbräda: 600:-

PP-tygerna är de dyrare priserna annan färg på chassit (svart el vitt) å leatherette tygerna mellan. Detta är de rekomenderade utpriserna kan vara några kronor billigare/dyrare i butik.
  • Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-05-12 07:52:17 följande:
    hjul kan man hitta på tradera.

det är svårt att säga årsmodellen då softyn gjordes på rest-tyger om jag inte minns helt fel. 
    aha, har hittat en som verkar vara i bra skick och inte jättelångt härifrån, funderar på om jag ska ta en tur och kika. Är det något speciellt jag ska vara uppmärksam på? 
  • ansanviol

Åh här är tråden jag letat efter..  =)
    Jag har beställt en emmaljunga ozone men är så velig, jag är rädd för att den kommer att vara besvärlig att gå med på grusvägar, snömodd osv..  sen upptäckte jag att det finns nitro oxå som är en vad jag förstår bättre sittdel..  SNÄLLA HJÄLP MIG..
    ska jag byta till en city cross eller en nitro med svängbara hjul???

• t0va
    ansanviol skrev 2011-05-12 10:46:02 följande:
    Åh här är tråden jag letat efter..  =)
    Jag har beställt en emmaljunga ozone men är så velig, jag är rädd för att den kommer att vara besvärlig att gå med på grusvägar, snömodd osv..  sen upptäckte jag att det finns nitro oxå som är en vad jag förstår bättre sittdel..  SNÄLLA HJÄLP MIG..
    ska jag byta till en city cross eller en nitro med svängbara hjul???
    Nitro har samma chassi som ozone, och vi körde med det i vintras fast med en sittdel som ser nästan ut som ozone, den som är föregångare. Det gick jättebra, man kan runt i snö jag var ute och gick när det var ca 20cm nysnö och även i modd. Allt går tungt i modd men jag blev glatt överraskad. Jag har ändå en sjukdom som gör att jag inte är lika stark som en frisk person så jag trodde inte det skulle gå. Stora problemet var på parkeringsplatser där snön var löst packad så man bara sjönk men det gör man nog med alla. 

Vi tänkte så innan att ifall det inte går bra i snö eller tex. i skogen så köper vi en begagnad city cross och använder det chassit, man kan byta chassi och sittdelar mellan vagnarna.

Grus har också gått bra tycker jag är det jättelöst så går det trögt men jag tror alla vagnar har det svårt där.

Hur bor du och vart tror du att du kommer köra vagnen? I stan är den gudomlig, så liten så man kommer emellan överallt, får plats i bussen och den svänger jättelätt.

Som jag skrivit tidigare ifall vi valt vagn nu och vet det vi vet hade vi tagit en ozone och sen köpt en begagnad citycross för att få samma sittdel som till nitro och 4stora hjul att växla emellan.

Nackdelen med den ergonimiska sitsen som ozone är att barnet inte kan ligga på mage, och när min son blev runt 7månader så började han att göra det så då bytte vi till nitrosittdelen igen. Men har den ergonomiska lite då och då den väger mindre och han satt så mycket bättre i den som liten.

Hoppas det gjorde lite saker klarare.  
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-05-12 10:20:42 följande:
    Här finns en del tips på vad man ska tänka på

www.emmaljunga.com/se/Kundservice/Till_dig_so... 
    Jättetack, ska iväg ikväll och kolla, hoppas det är något vettigt. Sitsen hade jag tänkt klä om ändå så bara chassit är ok, så slipper jag hålla på med paraplyvagn som jag avskyr ;)  
  • 3 Barnsmamma 06 09 11

Har köpt skötväskan spor ti färgen Black beuty. Jätte fin och är nöjd med den!

• stor grön drake
    t0va skrev 2011-05-11 21:23:21 följande:
    Är det här en softy? Kan någon säga vad det kan vara för årsmodell img.skitch.com/20110511-d1hwpxhey4y5iwf4bxrts...
    Går det att hitta "nya" hjul till den sortens vagn. 
    från 90-talet, har jag förstått det rätt fick den svarta "terränghjul" i samma veva som de uppgraderade till det på vanliga vagnarna (fast de fick lufthjul), dvs i början av 2000-talet

och här är dagens fynd (appropå det där med vad man säljer då)
    www.blocket.se/malmo/Emmaljunga_Cerox_33813791.htm&w=1
    en edge med gamla sportchassit, bara sittdelen och en mjuklift för 900,-
  • 2små2stora

Wingtear; tyckte den liknade min som jag köpte 99 fast min var röd med röd/blå rutiga armstöd osv.

• yodi

apropå det här med solskydd, hur gör  ni?

jag har provat parasoll men blir galen på det, och hänger jag för en filt lie så blir lilskruttan galen.

jag har sett skydd som typ förlänger suffleten nästan som en keps, är det någon som vet var man kan få tag på såna?

• myran82
    yodi skrev 2011-05-12 20:01:28 följande:
    apropå det här med solskydd, hur gör  ni?

jag har provat parasoll men blir galen på det, och hänger jag för en filt lie så blir lilskruttan galen.

jag har sett skydd som typ förlänger suffleten nästan som en keps, är det någon som vet var man kan få tag på såna?
    Det finns på gekås för 39 kr men finns även att beställa på internet. Finns till teutonia som kan passa.

Har du liggdel eller sittdel? Till liggdel rekomnderar jag en sån här: www.barngrottan.se/accessoarer/69-solskydd-till-barnvagn.html  Har själv en sån men får det inte att passa bra på sittdelen (citycross) eller till vår teutonia sulky
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5