Inlägg från: SofieBerglund |Visa alla inlägg
  • SofieBerglund

Cerclage?

Hej! Skönt o hitta en tråd om cerklage :)
    Den 10 augusti förra året forlorade vi vår älskade dotter i v 19+0. Tog verkligen knäcken på oss, vi hade då försökt bli gravida i 2 år och stod i kö för IVF. Nu var vi tvungna att acceptera att det ändå blir IVF. Vi har stått i kö sen september nu, och det mest fantastiska har nu hänt! Jag har blivit spontangravid igen! :D Lyckan är total, men vi är så rädda och oroliga. Vi vet inte alls hur vi ska våga hoppas, allt såg ju så bra ut förra gången. Jag är nu i vecka 7+3, vårat första mål är såklart att komma till vecka 12. När ska man kunna slappna av? Vill njuta av vår graviditet, men vill inte bli "lurad" igen. Hur mår ni, kan ni kontrollera er oro?

• SofieBerglund

Skönt att läsa att det kommer friska bebisar och att ni mår relativt bra tanke på omständigheterna. På söndag går jag in i vecka 12, det måste gå nu.
    Igår träffade vi en läkare på mvc som skickade in en remiss till smvc. Det står även i min journal att jag ska ha ett cerclage vid nästa graviditet tanke på hur det slutade sist. Vi har även svårt att bli gravida. Så det är jätteskönt att sjukvården verkligen hjälper oss och vi inte behöver slåss för ett cerclage. Och att läsa era historier gör både mig och min sambo lugnare. Visst en tuff tid som väntar, men det är de värt för att få sitt älskade barn hos sig.
    Kram på er alla!

• SofieBerglund

Enolms

Tack för tipset om proesteron, ska ta upp det så fort jag får träffa läkaren. Läkaren jag träffade på mvc sa att jag kommer att bli sjukskriven direkt efter cerclaget är ditsatt. Jobbar som personlig assistent och det är redan väldigt jobbigt, så tanke på mitt jobb så blir det sjukskrivning. Jätteskönt! När jag är ledig orkar jag inge annat än och vila, tur att jag har en underbar sambo som orkar ta hand om allt och låter mig vila :) Han är även beredd på att det kommer vara så under hela graviditeten.

• SofieBerglund

Igår fick vi brev från spec.mv och vi ska dit nästa onsdag. Det börjar närma sig nu, vill bara få det gjort nu! Det bara måste funka för oss nu.

Hur mår ni alla?

• SofieBerglund

Idag var vi till specen. Vi fick se vår lilla bebis, vilken lycka! :) Allt såg bra ut. Min tapp var på 3 cm och stängd. Så massa bra info idag :) Dock fick vi ingen tid för ditsättning av cerclaget, men det ska göras om ca 2 veckor. Så underbart att veta att det är på riktigt, i höst ska vi äntligen få vår efterlängtade bebis

• SofieBerglund

På tisdag är det dags för mig och sätta in cerclaget, nervöst!

• SofieBerglund

I tisdags sattes cerclaget in och jag ligger kvar på sjukan eftersom det kom blod igår. Det slutade mer o mer och idag kommer det bara någon droppe. Så förhoppningsvis får jag komma hem idag. Jag har inte ont iaf. :)
    Min tapp var kort (3 cm) så de hade lite svårt att sätta dit det. Vad det innebär vet jag inte. Igår var det ju en röd dag

• SofieBerglund

Skönt att höra att 3 cm inte är helt åt fanders! Jag ska vila mycket nu och ta det lugnt, men jag måste upp och röra på mig ibland tanke på proppar. Men jag vågar inte gå så mycket, verkar som att vila är det bästa för tappen om man ska se vad andra skriver. Ska till spec mvc den 23/5 då får vi se hur tappen beter sig.
    Fick äntligen komma hem igår, har slutat blöda. Jag fick även se vår bebis igår som var väldigt livlig i magen, verkar inte ha blivit påverkad av operationen. Skönt!

Bjooork:
    Vi förlorade vår dotter augusti förra året i v 19+0. Jag varken kände något eller blödde när jag öppnades och därför beslutades det redan då att ett cerclage skulle sättas dit vid nästa graviditet. Vi har svårt att bli gravid (är uppe i 3 år nu) vet inte om även det påverkade beslutet. Så nu när vi lyckades bli gravida igen så skickade en läkare från mvc en remiss till spec mvc och vi fick tid snabbt. Och därifrån fick vi tid till operationen. Vanligtvis blir man nedsövd vid ingreppet men tanke på min astma fick jag ryggbedövning, men det gick bra.
    Redan nästa dag fick jag komma upp ur sängen och även det var lugnt, hade inte ont. Men det sved som fan när jag gick på toa och skulle sen torka mig! Tack och lov minskade det drastiskt vid varje toalettbesök. Det kom även blod men det minskade också. Idag blöder jag ingenting och det har gått 3 dagar.
    Vet inte riktigt hur jag ska bete mig efteråt nu. Vila mycket, men gå lite grann här hemma. Vi får se hur min tapp beter sig i och med att bebisen blir tyngre.

Hur kommer det sig att du fick ett akutcerclage och att du behöver det nu?

• SofieBerglund

Skönt att höra att det gick bra för er även om det var kämpigt!
    Jag upptäckte vår sista natt i Grekland när jag gick på toaletten att det var något som var på väg ut. Jag kände med handen på utsidan av underlivet, mycket riktigt det var något som buktade ut. Total panik och ambulans in. Flögs hem kvällen efter och las in på Danderyds sjukhus (Sthlm) som vi även går till nu.
    Var väldigt jobbigt att komma in på avdelningen där vi förlorade vår dotter, personalen kände igen oss. Blev också väldigt berörd på operationsbordet, låg bara och skakade. Jag var inte rädd för själva ingreppet utan minnena från sist fanns i huvudet hela tiden. Jag vill och kan inte förlora ett till barn!!
    Måste hålla med om att det är jätteskönt och ha ett forum att prata ut. Ingen i vår närhet vet hur det är, alla pluppar ut ungar som ingenting. Man får ju för sig att vi är dom enda som har problem. Men nu jäklar ska de gå för oss alla här! :)
    När är ni beräknade förresten?

• SofieBerglund

Ebolms:
    Jag går på spec mvc på DS, Eva heter hon hag träffar. När cerclaget sattes in gjordes det på kk avdelning 14. Var gjorde du det?
    Jag ska till spec mvc den 23/5 igen, känns ganska långt bort. Men de sa att det var en bra tid efter operationen. Kan man någonsin sluta noja?!

Svar på tråden Cerclage?