Inlägg från: SofieBerglund |Visa alla inlägg
  • SofieBerglund

Cerclage?

Var på ul idag och jäklar vad bra det gick! :) Min tapp har kommit upp till 2,5 cm, är helt i chock! Cerclaget sitter fortfarande på och jag är inte på väg o öppna mig. Lilleman väger nu nästan 800 g och följer kurvan. Är helt mållös. Och idag får jag komma hem :)
    Nu har hoppet ökat rejält, nu börjar jag faktiskt tro på det här :)

• SofieBerglund

Tack Giggle! Extremvilan funkar extremt bra, så den fortsätter jag med :)
    Går det bra hemma med det nya härliga livet?

• SofieBerglund

Grattis Soullight! Har han fått ett namn än? :)

• SofieBerglund

Vad jobbigt Lindaothomas! Men konstigt att de säger nej, kan väl inte bli värre tänker jag...? Varför inte prova?

• SofieBerglund

Giggle: idag (söndag) går jag in i v 27, så skönt att det går framåt. Några veckor till, minst :) Ska på undersökning nästa tisdag, då är jag i v 28. Stora överlevnadschanser har de sagt, det börjar komma in i skallen att vi har stora chanser att bli föräldrar nu. Vi som har hållt på så länge och är nu nära målet, känns overkligt. Hur går det för er hemma med er lilla Sigge? Måste vara underbart :)

Maadz: efter min första operation sa de inte så mycket. Jag valde själv att vila mycket, men jag rörde på mig ändå lite. Efter den andra operationen fick jag ligga på sjukhuset i 3 veckor och den största delen var det strikt säng och toaläge. De sista dagarna fick jag gå till matsalen och sitta upp och äta, inte så mycket mer. Och så lever jag hemma nu också. Lite drygt när vi har så fin sommar, men vilken belöning vi kommer att få :)

• SofieBerglund

Hallå!
    Hoppas att det är bra med er alla. Vi har nu kommit in i v 28, helt overkligt! Nu kan man inte skjuta på verkligheten längre, vi måste nog börja snart här hemma för en till familjenedlem :)

Har ett par frågor till er som är längre gångna än mig eller ni som redan har fött.

Ni som var helt sängliggandes, hur klarade era kroppar det? Jag har så förbannat ont i ryggen, så svårt och vända mig och byta ställning. Omedvetet blir det att jag vänder mig med fötterna i madressen som resulterar i att min foglosdning i blygdbenet gör förbannat ont det också. Försöker tänka på det men ryggen strejkar. En ond cirkel. Har ni något tips förutom värmekudde, vanliga kuddar, sambo som försiktigt masserar och övningar från sjukgymnasten? Ska fråga på specmvc imorgon också...

Jag undrar också när ni fick börja röra er igen? Vill så gärna gå på föräldrautbildning, gick ni? Min bm är på semester, tänkte ringa till någon annan där och kolla läget. Men jag är nyfiken på om ni gick eller om ni aldrig hann med det? Har precis slagit mig att vi snart kan bli föräldrar, mycket som ska hinnas med på kort tid.

Nu blev det ett långt inlägg här ;P

• SofieBerglund

Vad jag har förstått så kan man få sammandragningar vid orgasm och därför ska det undvikas. Drygt, men bara och stå ut.

• SofieBerglund

Hur gick det linda? Fått något datum än?

Mitt första cerclages sattes i v 14, som inte satte sig. Gjorde ett nytt i v 22 som sitter på plats och jag är i v 29 nu :)

• SofieBerglund

Vad skönt med ett datum och att det sättas dit tidigt! :) När har du bf?

De vet inte varför det första inte satte sig, men de misstänker att de inte fick dit det från början. Det gjordes ett ultraljud ca 4 veckor efter och då såg de att det inte satt. Jag märkte ingenting, hade inte ont eller blödde ingenting. Så det var en chock!

Nu med nr 2 ser det bra ut och vi börjar inse att det här kan ju gå. Har haft säng och toaläge sen operationen så jag har fått väldigt ont i kroppen. Annars mår jag bra.
    Vet du vilka restruktioner du kommer att ha efter operationen? Hur lång är din tapp?

• SofieBerglund

Ok, 4 cm är bra :)

Min tapp har som längst varit 3 cm och det var vid första operationen. Min tapp hade minskat till 16 mm när andra cerclaget sattes dit och förra veckan var den på 23 mm. Så den har vuxit på sig.
    Efter första operationen så skulle jag vila mycket men kunde ändå röra på mig lite, ta småpromenader.
    Efter andra operationen hade jag strikt säng och toaläge i 2 veckor. Nu får jag sitta upp och äta också. Annars vilar, vilar, vilar jag hela dagarna. Är det som har funkat på mig. Så jag tar Fragminsprutor (blodförtunande) just för att jag är så sänliggandes och inte ska få proppar.

Svar på tråden Cerclage?