Inlägg från: SofieBerglund |Visa alla inlägg
  • SofieBerglund

Cerclage?

Kan inte sticka under stol med om att det är läskigt. Mycket vila tror jag väldigt hårt på, det har ju till och med fått min tapp o växa. Jag hejar på dig! :)
    Tack och lov har jag fått gå på toaletten hela tiden. Tycker dock att det är jätteläskigt och kommer förmodligen alltid att tycka det under graviditeten. Fick ett missfall förra året och det upptäcktes just när jag gick på toaletten. Så det är väldigt psykiskt påfrestande...

• SofieBerglund

För mig går det framåt. Min tapp har varit oförändrade men är fortfarande sängliggandes. Lilleman växer enligt kurvan vilket är jätteskönt! :) Imorgon går jag in i v 32 (31+0), börjar inse att det inte är sååå långt för klipp. Känns så o erkligt!

Hur går det för dig kaffemaja? Har du fått tid för klipp än? Vilken vecka är du i nu?

• SofieBerglund

Det kommer att gå bra Lindaochthomas! Men jag förstår din oro och rädsla, jag var och är fortfarande nojig för allt. Man vill ju så gärna att det ska gå bra och vill göra det bästa för sitt barn. Jag gjorde operationen 2 ggr pga att det första cerclaget inte satte sig, och restruktionerna blev olika.

Op 1: sattes dit i v 14 med ryggmärgsbedövning. Fick det eftersom jag har astma, annars hade jag blivit nedsövd. Ingreppet tog 30 min eftersom min tapp är så mjuk och därför väldigt svårt och sätta dit det. Vanligtvis tar det 10-15 min sa de. Min tapp var då på 30 mm.
    Jag blödde dagen efter och fick därför stanna kvar 2 nätter. Detta gjordes dessutom på valborg så det kändes som ingen läkare hade tid och kolla mig förens den 2 maj. Då kollade de bara ultraljud på magen för att se att bebisen mådde bra. Sen fick jag gå hem.
    Mina restruktioner var att jag inte fick ligga ner hela tiden, tanke på risken med proppar. Men jag skulle vila mycket och inte lyfta tungt. Var ungefär det de sa. Fick inte progesteron.

1 månad efter ingreppet gjordes ett vul för första gången för att se hur det satt, och då såg det att cerclaget satt inte alls. Min tapp var på ca 25 mm. De ville försöka undvika operera igen så nu fick jag Lutinus (progesteron) och komma på kontroll varannan vecka.
    Ca 2 månader höll det sen blev min tapp för påverkad. Min tapp minskade till 16 mm och hade nu en liten funeling. Blev inlagd direkt och operationen gjordes ett par timmar senare.

Op 2: även denna gång blev det ryggmärgsbedövning. Ingreppet tog 1 timme den här gången och de var en annan doktor som gjorde ingreppet men även hon som gjorde det förra gången var med. Så de kämpade verkligen med min tapp som är lika mjuk som en brulépudding (som hon uttryckte sig). Den här gången kom det blod i kanske 3 dagar, sen kunde det vara lite rosa när jag torkade mig i ytterligare 2-3 dagar. Men fick förklarat för mig att det kan samlas på när man ligger ner, inge konstigt med det.
    Men nu blev jag helt sängliggandes, fick bara gå på toaletten. Fick inte ens sitta upp och äta. Var inlagd i 3 veckor. De sista 4 dagarna på sjukan fick jag försiktigt gå till matsalen och sitta upp och äta. Det var så härligt att äntligen röra på sig!
    Undersökning gjordes 1 gång i veckan och min tapp växte på sig och lilleman växer så det knakar. När jag blev hemskickad så var min tapp på hela 25 mm och funelingen var borta!

Nu har jag varit hemma i snart 7 veckor och jag får bara gå på toaletten och sitta upp och äta, sen ligger jag ner hela tiden. Börjar kännas i kroppen kan man säga!
    Är nu i v 32 (31+2) och min tapp är fortfarande oförändrad sen jag blev hemskickad. Tar Lutinus och fragminsprutor varje dag. Fragminsprutorna är blodförtunnande och ska minska risken för proppar.

Ja, så har min resa sett ut än så länge. Nästa vecka är det dags för koll igen, hoppas på att kunna röra på mig snart :)

• SofieBerglund

Usch vad jobbigt du verkar ha det lindaochtomas! Man orkar inte med att det ska hända konstiga saker i den här situationen! Min moderkaka ligger bra, så tack och lov för det. Kan tyvärr inte ge råd ang det.
    Försök och ta det lugnt, både för dig och bebisens skull. Lättare sagt än gjort, I know! Jag har varit ett vrak jag med, men man försöker.

Jag är nu i v 32+3 nu, känns så overkligt att ha kommit så här långt! Var på undersökning igår igen och min tapp är nästintill oförändrad och lillkillen växer efter kurvan. Han får alltid beröm för det :) Så läkarna är inte oroade längre, de sa att även om han föds idag kommer han att klara det bra. Och inget är ju på gång. Igår fick jag även börja röra på mig igen, jippie!! Äntligen får man känna av att det går bra. Känns bara så knasigt att man alltid tänkt att han ska stanna i magen, men snart ska han ju ut. Känns som vi alltid ska vara gravida! Men snart har vi vår älskling här :)

• SofieBerglund

Vad skönt att det gick bra för dig idag lindaotomas! :) Men jag föreslår att du vilar mycket ändå, har funkat bäst för mig iaf. Vad gjorde de på undersökningen? Hur känner du dig nu när du har varit på första undersökningen?

Jag mår så mycket bättre nu när jag får röra på mig lite mer. Min värk och foglossning har blivit betydligt bättre, nu kan jag oftast sova om nätterna. Känns som graviditeten börjar nu, nu får jag äntligen gå ut och visa upp mig :) Känns overkligt att det snart är dags för klipp och vi snart har vår son hos oss.

• SofieBerglund

Fick svar på en gång om hur du känner dig. Det jag syftade på om hur det känns psykiskt, lättnad, oro eller kanske ingen skillnad. Skönt att det känns bra iaf :)
    Jobbigt med uvi, hoppas att du snart får ordning på det!

Idag är jag i v 33+2, helt ofattbart! :)

• SofieBerglund

Kommer ihåg den jobbiga känslan när den läskiga dagen kom, men det har vi ju lyckats passera. Vilken vecka förlorade ni er dotter?

Vi förlorade vår dotter förra året i v 19+0 helt oväntat. Vi har även svårt att bli gravida och stod i kö för IVF då jag plötsligt blev gravid. Så vi har haft en lång resa och jag var helt knäckt och trodde aldrig att jag skulle bli gravid så här snabbt. Efter 3,5 års kämpande så är han här snart, man ska inte ge upp! ;)

• SofieBerglund

Håller med om att det var exremt tungt och förlora sitt barn, speciellt när hon levde och mådde bra. Vi har bf 2 november, ni då?

• SofieBerglund

Jo, vi har beställt en Emmaljunga supernitro. Vi vågade beställa när vi var i v 28, så jag hoppas att den kommer snart. Nu börjar vi inse hur mycket vi har att göra, vi har gjort en del i helgen som var nu. Men det är sååå mysigt :)
    Jag tror att han kommer den 17 oktober och sambon tror den 22 oktober, men vem vet jag kanske klarar till november? :)

• SofieBerglund

Jag ska till specmvc nästa tisdag och då bestäms ett datum som kommer vara två veckor senare. Börjar verkligen närma sig!

Det är den Emmaljunga vi har beställt :) vi har väntat nu i 5-6 veckor och det vi väntar på är sittdelen och skötväskan och det ska komma i v 41. Så det tar ju lite tid, men det viktigaste har kommit iaf. Vi beställde på babyproffsen. När vi har varit där för att köpa annat så har vi provkört vagnen igen och vi är lika nöjda nu som då.

Svar på tråden Cerclage?