Inlägg från: SofieBerglund |Visa alla inlägg
  • SofieBerglund

Cerclage?

Haha aa, henne har jag också ð??? Försökte ta upp det här med progesteron men ingen verkar vilja ta det vidare. Vem fick du det av? När jag tog upp det i samband med cerclaget (kommer ej ihåg vad läkaren heter) så sa hon att vi skulle ta det dagen efter, men jag träffade inte henne sen. Så jag tänkte kolla med Eva sen, men kommer då vara i v 18, kanske borde försöka fixa det tidigare?

• SofieBerglund

Hur mår ni?
    Har en fundering till er som har cerclaget på plats. Känner ni av det något? Känner ni något när tappen har minskat?
    Jag känner inte av cerclaget alls och det gör det svårt att ligga ner mycket. Känns som man är frisk och kry och vill bara upp och göra något. Man har ju i huvudet att cerclaget sitter där och ska alltså vila mycket. Hänger ni med vad jag menar, flummigt skrivet...
    Men idag känner jag av lite stickningar, någon som känner igen sig? Kan inte riktigt sätta fingret på exakt var det sticker, är rädd för att det är tappen. Trött på all oro!

Hoppas att det är bra med er, heja oss! :)

• SofieBerglund

Ebolms:

Skönt att det växer på, är så härligt o höra att cerclaget gör sitt jobb :)
    Stickandet jag kände av förra veckan har avtagit. Hoppas verkligen att tappen sköter sig, på torsdag är första kollen efter operationen. Nervöst!
    Vad fick du för instruktioner efter operationen, tanke på att du gjorde det på DS? Jag ska inte vara helt sängliggandes men ändå ta det väldigt lugnt.
    Du skrev att du går till kurator, är det också på DS?

• SofieBerglund

Ebolms
    Jag fick så lite restriktioner efter op, de sa inte ens att vi inte fick ha sex eller bada. Min bm sa att vi inte ska ha sex, så det har jag fått information om där. Bad har jag tyckt varit logiskt att man ska undvika. Annars verkar vi ha fått samma info.
    Jo, jag är sjukskriven 100% till torsdag, förmodligen kommer det att förlängas. Jobbar som personlig assistent med andra ord ett mycket tungt jobb.

Giggle
    När jag känner efter när det känns så känns det ändå ganska ytligt, inte så långt in. Ska fråga om det kan vara åderbråck, det gjorde faktiskt ont innan op också och min tapp hade minskat något då. Hade inte alls tänkt på att tappen faktiskt kan växa och att även det kan kännas. Negativa jag tror alltid det värsta. Skönt att du sa det, tack!

Tack tjejer för att ni orkar med mina miljoner frågor! Är skönt att prata med några i samma sits och läget ser inte så mörkt ut ändå. Ni har lugnat både mig och min sambo många ggr i vår enorma rädsla i allt det här. Så ett stort tack till er! :)
    Kram på er

• SofieBerglund

Giggle
    Min tapp hade INTE minskat. Ett ord som föll bort ;)

• SofieBerglund

Hej hej!
    Hoppas att allt är bra med er!

Förra veckan var jag till spec.mvc och cerclaget satt på plats och jag var inte på väg o öppna mig.
    Idag var vi på rul och även där såg allting bra ut. Blev dock tillbaka flyttad en vecka, så helt plötsligt är vi i v 18 igen. Aja, det viktigaste är att lilla krabaten mår bra. :) Kan inte sluta kolla på bilderna som vi fick med oss hem idag.
    På fredag ska jag in igen till spec.mvc för att mäta tappen. Hoppas att den inte har krympt nu när allting går bra flr oss.
    Längtar tills de har klippt av cerclaget och är en "normal" gravid kvinna, bara njuta att man faktiskt är gravid.

Hur är det för er? Har ni blivit avslappnade och vågar shoppa inför det nya livet? När vågade ni börja?

• SofieBerglund

Var inne på spec.mvc idag, gick inte som jag hade hoppats. Cerclaget sitter inte runt tappen så den gör ingen påverkan, fan också! :( Är så ledsen och rädd. De vill att jag ska prova progesteron och de vill inte operera på nytt. Tappen hade minskat med 0,5 cm ungefär men jag har inte öppnat mig iaf. Så dr var lugn, tur att någon är det. Inge sängläge än, men jag vågar inte gå runt. Kommer ligga ner mycket iaf.

En fråga till er som käkar progesteron, vad heter medicinen ni äter?
    Jag fick "lutinus" men när jag läser om det verkar det lite knasigt. De som ska genomgå ivf få de här tabletterna och man ska tydligen ta de här i första trimester, jag är ju i andra. Snacka om att man blir förvirrad! Ska iaf ringa dr för att höra mig för iaf.

• SofieBerglund

Åh tack för ett snabbt svar! Då är det kanske inte fel o ta lutinus iaf, man nojar sig verkligen för allt! Har du fått några biverkningar av det?

Förmodligen är det min tapp som är väldigt mjuk och har typ skurits så att den inte längre sitter runt hela. Konstigt att det inte gör ont?! Här går man och tror att det ser bra ut tanke på att jag inte har ont. Min tapp ligger på 2,5 cm, enligt dr så börjar de oroa sig på om tappen minskar till 1,5, så jag har 1 cm till godo. Hoppas att medicinen funkar....

• SofieBerglund

Tack för era stöttande ord och era goda råd! :) Varit en väldigt tung dag, men vi ska inte ge upp. Skönt att ni även tar samma medicin som jag fick, slipper jag noja.
    Nu jäklar ska jag vila, kommer bli grym på det ;)
    Hoppas att ni alla mår bra!

• SofieBerglund

Tack flr tipset ebolms! Ska träffa Eva den 10/6 igen, ska ta med den frågan då. Alla tips är välkomna :)

Svar på tråden Cerclage?