Inlägg från: PennyJenny |Visa alla inlägg
  • PennyJenny

Cerclage?

Schäfer skrev 2010-08-23 10:52:51 följande:
    PennyJenny: oj...lossnade cerklage helt av sig själv? Det gjorde mitt första och jag tyckte det var läskigt att det slets loss av trycket och "försvann" utan att jag egentligen märkte det trots att jag var inlagd!?
    Planerat prematurtkejsarsnitt var nytt för mig, när får du det? Akut har man ju såklart hört talas om...
    Ser att du är i v.30 nu och det är ju i alla fall kanon - några veckor till så är ju även lungorna ikapp
    Antar att du är inlagd på sjukhus, hur mår du? Sjukhustiden är absolut bland den värsta tiden i mitt liv Bara tanken på att hamna där igen gör att jag sporras till att ligga stilla i soffan och inte röra mig upp mer än absoluta nödfall...!
    Cerklaget har inte släppt helt men sitter bara fast i ena sidan och har alltså noll effekt, jaghar gått med buktande hinnblåsa ut i cervix sedan v26... Trodde aaaaaldrig jag skulle komma såhär långt :) Jag är inne på min nionde sjukhusvecka nu, drygt som bara attans! Har två barn hemma som är 8 och 11 år så dom förstår ju, men gud vad det har varit mkt tårar denna sommaren....
    Thalis skrev 2010-08-23 11:02:40 följande:
    Men vilken underbar läkare!!! Man blir så rörd när man hör talas om läkare som bryr sig!
    Ja, känns helt underbart. Och han är alltid så lugn i alla situationer, t om på förlossningen när allt dragit igång och han ville se om han kunde sätta ett cerklage. Han är min hjälte :) Utan honom hade vi förlorat vår bebis i v20.
  • PennyJenny

Nu har jag gjort både flöde och viktuppskattning. Flödet var helt utmärkt, som vanligt. Känns väldigt skönt då min förra son dog pga syrebrist som uppstått redan i magen. Vikten skattades  till hela 1457 gram

• PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-08-24 09:28:58 följande:
    fick en tid för extra koll på torsdag, hos min ordinarie läkare. gick visst inte att få nån koll tidigare. nu lägger jag mig i soffan och drar en filt över huvudet, orkar inte va me idag. allt känns bara skit. vill inte ha de så här. ska man aldrig få njuta och glädjas?
    Kram på dig. Jag vet, det känns för jävligt när man är superorolig och inte blir ordentligt lyssnad på :( 
  • PennyJenny
    Schäfer skrev 2010-08-24 09:34:45

Ang. läkare så har jag lyckats träffa en kvinna som är mycket duktig. Hon har vigt hela sin karriär till livmoderhalsar. Är ofta i USA och nere i europa för att ta del av de senaste rönen. Hon har forskat och är professor. Vet hela tiden vad som är det "senaste" osv...
    Många barnmorskor och andra läkare vet direkt vem hon är när jag nämner henne.
    Känns skönt att ha en av de främsta som stöd
    Tur har jag nu också för hon ska egentligen gå i pension, men kan inte riktigt slita sig så hon sa att min graviditet skulle hon absolut "hinna" med

Annars tror jag som många skriver att dom är väldigt restriktiva med cerklage i Sverige generellt. Mycket pga okunskap och rädsla. Det är i alla fall min uppfattning!

PennyJenny: skönt att allt såg bra ut igår! Vet ni vad det är för kön?
    Skönt att du fått tag på en duktig läkare :) Guld värt!!! Tänker ofta, ofta på vilken tur vi hade som fick "vår" läkare den dagen min förlossning startade. Han vågade satsa på cerklage trots urdåliga odds, tack vare honom lever vår son rövare i min mage idag är honom evigt tacksam!! Det blir även han som ska snitta mig om jag klarar gå fram tills dess, vilket jag verkligen hoppas! Vore så fint på nåt sätt att det blir han som plockar ut vår son, då är cirkeln sluten ;)   Så vi vet vad det blir, en liten pojke  :)
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-08-24 13:35:04 följande:
    idag är jag riktigt depp. har legat i soffan hela dagen och bara glott på tv. grubblat och gråtit. är jätterädd att det ska bli som sist, inlagd helt oplanerat och snabba beslut. jag som är en planeringsmänniska HATAR sånt. det värsta jag vet.

kanske låter som en löjlig sak men för mig kan det vara viktigt bara att få packa en liten väska med de viktigaste sakerna man vill ha på sjukan, än om man bara ska va där några dagar. Sist fick jag ringa hem till maken som plockade ihop så gott han kunde här hemma.

nu tänker jag faktist vara lite förutseende. ska handla lite extra hygienartiklar och ställa iordning en neccesär med det jag vill ha med. lägga ihop lite kläder i en väska, nån bok å så. så det är lite förberett OM nått drastiskt skulle hända. snakca om kontrollfreak...men jag erkänner, jag är det!

såklart är ju barnet det viktigaste i hela situationen, men kan jag påverka nått så gör jag gärna det.

gruvar mig för kollen på torsdag. rädd att läkaren ska tycka jag är löjlig som mer om en extra koll när allt såg så bra ut förra veckan... men å andra sidan så säger han alltid att jag ska höra av mig om det är nått.
    Här har du en till Jag hade faktiskt väskan packad när vi åkte in i v19, kändes skönt att ha sina "must have" saker med sig. Då slapp även sambon köra hem i all hast för att hämta grejer. Så, det rekommenderar jag!
  • PennyJenny
    Thalis. Skönt att du ska få ditt cerklage :)
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-08-24 17:10:14 följande:
    Thalis: tack för länken, men tyvärr är jag totalt värdelös på engelska så jag ger mig inte ens på ett försök att läsa den.

jag orkar inte va så aktiv här i tråden just nu. för mig känns allt så neg, och att då läsa om andras "framgång" gör det bara ännu jobbigare. Jag vet att ni inte skriver för att jag ska ta det så, och eg borde jag glädjas med er, och stötta er. men jag orkar inte. jag kikar in och lämnar rapport efter läkarbesöket på torsdag. om det ser bra ut... om jag får komma hem. Thalis, om du vill kan du inboxa ditt mobnr så kan jag smsa dig om jag blir kvar, eller om nått annat händer.
    Jag har full förståelse för ditt resonemang, Håller tummarna för dig på torsdag! kram
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-08-24 17:29:08 följande:
    tack tjejer för ert stöd

som jag skrev så är det ju eg inte så jag ska känna, tråden är ju till för att peppa och stötta varandra. men just nu känner jag mig mest bara lurad. jag blev lovad ett tidigt cerklage vid nästa graviditet. vid kollen i vecka 9 (den här grav) så pratades det om cerklage kring vecka 15. men vid senaste kollen fick jag en helt annan känsla. som att "nu testar vi å ser hur länge det håller..." jag hatar att gå såhär ovetandes. att itne ha en aning om hur det blir i morgon. det var precis såhär det var förra gången och det var skit jobbigt! nu kan jag knappt se vad jag skriver för alla tårar. Alex sitter och ser på Pippi, glad att han inte ser mamma såhär. Ska försöka få tag på min bm i morgon. hon jobbar på spec mvc, träffar min läkare varje dag. tror att hon förstår hur jag känner.
    Kan inte din man/sambo följa med och föra din talan ifall du känner att du inte fixar de? Jag är själv en mespropp som sällan säger vad jag tycker förrens det brister, då har min sambo som har talets gåva fått träda in :)
  • PennyJenny

Har haft flera onda sd sista dagarna :( Börjat tynga när jag är uppe igen oxå...Suck! Hoppas liten håller sig i skinnet där inne nu på sluttampen!

Hur mår ni andra idag?

• PennyJenny
    Thalis skrev 2010-08-25 12:27:50 följande:
    Håller tummarna!
    Jag hade sådan sd i 3 veckor och till slut bestämdes att lillen skulle "rökas ut" för han ville ju inte komma....
    Låter bra det :) Skulle vara snopet och jag skulle bli besviken om han kommer innan målgång nu faktiskt efter allt kämpande.
    Schäfer skrev 2010-08-25 12:24:15 följande:
    Fy för sammandragningar... Har dom gjort någon koll om det påverkar? Får du nått mot dem?
    Hoppas och håller tummarna för Dig att du får gå till ditt planerade KS! *kram*

Jag själv träffade ju en läkare igår som skrev remiss till "min" läkare på spec.mvc som fixar cerklaget så nu känns det som allt "är igång"!
    Hoppas få komma dit snart, är ju ändå i v.11 (v.12 på fredag)... Hon jobbar dessutom bara var annan onsdag...
    Nej, dom vill inte kolla för att reta :(( 

Grattis, gud va skönt för dig!!
Svar på tråden Cerclage?