Inlägg från: PennyJenny |Visa alla inlägg
  • PennyJenny

Cerclage?

IrisBlå skrev 2010-08-11 21:05:03 följande:
    Tack för svaret!  Skrattande
    Mina sd har också blivit bättre och jag är inte fullt så dålig i magen längre. Men man kan alltså ha många bakterier ändå, utan så mycket symptom? Min läkare ville inte heller ge medicin eftersom jag är gravid.. Känns dock inte helt okej att gå omkring med, man funderar ju om det kan smitta barnet på något sätt, nu eller vid förlossning eller senare.. Hmm.. Jaja..
    Jag håller tummarna för dig och din bebis Jenny! Själv är jag i v. 27 nu, lite lugnare än v. 20 som jag var i när jag blev inlagd...
    Kram
    Det är det jag oxå är rädd för, att jag ska smitta liten nu eller vid mitt snitt eller efter snittet. Han kommer ju vara prematur när han kommer så jag är himla orolig för detta faktiskt. Neonatal säger dock att det är ingen fara även om man inte behandlar så länge man har god handhygien. Men nu har dom som sagt satt in behandling eftersom det ökat igen och det känns rätt skönt faktiskt. Men nu nojjar man sig för medicinen... Ja, alltid är det nåt man funderar över Obestämd

Imorgon är jag 28+0, känns helt underbart
  • PennyJenny
    IrisBlå skrev 2010-08-11 22:23:05 följande:
    Men hur har dom sett att det ökat igen på dig? Tar dom prov regelbundet för att se så det inte ökar? Eller har du fått tillbaka symptom? Förlåt alla närgågna frågor... Tungan ute Farligt att googla rundor, men jag tycker ju inte att det verkar som en smitta som är ofarlig precis...
    Har ni tagit reda på att det är en liten gosse som ni väntar? Skrattande 
    Ja, eftersom jag är inlagd så tar de prover regelbundet. Nej, bakterien är långt ifrån ofarlig men den är nog farligare för oss än för bebisarna. Man kan ju t om dö av den om man blir riktigt sjuk *huuuu* Fast det är nog ganska ovanligt :)

japp, det är en liten kille i magen Hjärta
  • PennyJenny
    Dallis skrev 2010-08-12 00:47:34 följande:
    Välkommen hit IrisBlå!
    Hoppas verkligen att allt kommer gå vägen för dig!

Själv så sitter jag här med en hel del ångest just nu.
    Har haft en del sammandragningar de senaste dagarna, varav ungefär hälften har gjort ont. Får dessutom rätt så många sparkar neråt som känns rejält i cerclaget. Läkaren jag träffade sist sa att det inte är någon fara att bebisen sparkar neråt, för det kan ändå inte hända något. Det känns verkligen inte som "inte något".
    Tycker att det svider runt cerclaget mest hela tiden, men enligt läkaren är det normalt, eftersom jag har ett främmande föremål i kroppen.
    Jag vet inte om jag ska ignorera smärtan eller söka för det. Det känns som att läkarna kommer ge samma svar... Är i vecka 26+5 idag..
    Har ni kännt något liknanade?
    Jag tycker absolut du ska söka! Mitt cerklage sved och det stack liksom i livmodertappen och vid nästa koll hade det glidit och satt inte längre på plats. Nu känner jag ingenting av det (och gjorde inte innan det började glida heller). Vill inte på nåt sätt skrämma dig eller så men kolla upp det så kan du vara lugn sen.

Idag är jag 28 FULLA VECKOR Är helt underbart!!! Detta är mitt absolut största mål på hela vägen, att komma upp i magiska 28 veckor! TJOHO!!
  • PennyJenny

Dallis: Alltså jäkla CSK Skrikandes  Blir inte ett dugg förvånad av deras idiotiska resonemang!Hoppas verligen dom ringer upp dig snart och tar dig på allvar! Mitt cerklage har ju lossnat och det kändes och gjorde ont. Tänkom det är samma för dig?? Håller tummarna för dig!

Grolly:Välkommen hit och grattis till graviditeten :) Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor om ditt cerklage, för jag vet inte om det är samma typ som våra här. Mitt cerklage sattes i v21 eftersom jag höll på att tappa liten där inne, han skulle fötts om de inte blivit gjort där och då. Jag ska snittas men det är inte pga cerklaget utan pga att jag har en livmoderdefekt. De tjejer jag vet har fått sina cerklage klippta en tid innan förlossningen (eller så klipps det när du kommer in om man inte hunnit). Lycka till :)

• PennyJenny
    Dallis skrev 2010-08-17 17:36:45 följande:
    Det blev inget telefonsamtal.
    Jag vet inte vad jag ska göra. Det blir ett nytt samtal till Lund  imorgon för att böna och be om en tid för kontroll. Sitter och klockar sammandragningar för att se hur länge de håller i sig, för enligt CSK gör de bara något om de är minst en minut långa. Är de inte minst en minut, då håller man inte på att öppna sig heller...
    SUCK SUCK SUCK
    Argh.... Vilken bullshit!! Mina sd har aldrig varit så långa innan förlossningen startat och jag har varit öppen! Gör hellre som så att du åker ner hit till förlossningen, säg att du var i Lund och shoppade eller nåt.... Så sa de faktiskt till mig när jag sa att jag inte ville gå på CSK innan denna cirkusen började!! Blir så irriterad, det är ju inte direkt optimalt att ha sd när man har cerklage heller, starka eller ej...
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-08-17 19:49:40 följande:
    Hej på er!

Idag har jag varit på koll och allt ser mycket bättre ut nu än när jag väntade sonen! I den här veckan med A låg tappen på 30 mm. idag 43 mm Förra kollen för 4 veckor sen var den 44 mm så i princip oförändrat. Känns otroligt skönt! Läkaren som först var inne på att sätta cerklage i vecak 15-16 vill nu att vi ska avvakta. Nästa koll om 3 veckor, har då gått 16,5 vecka, han ansåg att det då är avgörande hur det ser ut för att besluta om cerklage eller inte. Så jag antar att jag då får va beredd på att det kan bli cerklage rätt omgående OM det är stor förändring. Förra graviditeten låg tappen på 27 mm i vecka 16+4.

Så, jag som var inställd på att få en op-tid idag får istället gå smått ovetandes 3 veckor till. Känns både bra och dåligt. Skönt såklart att tappen är så lång å fin å stängd, men jobbigt att inte veta.

Fick en snabbkik på bäbisen som såg ut att må bra. Han mätte huvudet och ryggraden och den var precis så stor som den ska va i den här veckan.

Jag ahr börjat jobba 25%, har fått lätta arbetsuppgifter, och det tyckte läkaren var bra, bra med lite sysselsättning så inte tiden går så sakta.
    Skönt att höra att allt såg bra ut :) Förstår dock dina kluvna känslor!
  • PennyJenny

Dallis:Hur går det? Har du fått tag på Lund?

• PennyJenny
    Dallis skrev 2010-08-18 10:43:46 följande:
    Nej, inte än. Jag provar att ringa spec mvc. Känns tramsigt att ringa förlossningen.. Eller? har vaknat flera gånger inatt av att det svider eller att sd gör ont..
    Neeej, det är inte tramsigt :) Ring!
  • PennyJenny
    tigerkaka skrev 2010-08-18 12:01:27 följande:
    jahapp efter 9 v i sjukhussängen så ska dom nu helt plötsligt ha upp mig med hänvisande till deras forskning som vanligt, blir flyförbannad. drn kan inte heller förstå att de gör mer ont när jag sitter upp står eller går, de trycker ju på mer. nu tycker dom att jag ska upp o sprinta i korridoren. tror seriöst att dom försöker få i gång mig eller få mig så arg så jag åker hem.

med ytterligare hänvisning till att jag kommer tydligen inte att kunna ta hand om mitt barn om jag inte börjar upp o springa NU och att de skulle göra mig till en dålig mamma..precis nu ska de ske!!
    känns som att spela på roulette, dom vet inte varför de inte startar men ändå vill dom chansa o se vad som händer,  nej tack!!

är ett endaste tjatandes sen i måndags så nu börjar jag bli rejält uppstressad..
    i stället för att ta det lugnt o försiktigt så ska jag nu tvingas upp med skrikande protester..

blir så arg !!!!!!!!!!! orolig... och ledsen

hoppas ni har det bättre.

Dallis: ring o åk in o kolla upp, bättre de än att vänta, det är du som känner din kropp bäst, ingen annan. oavsett vad nån annan tror.

kram
    Argh.... PUCKON! Varför gör dom sådär mot dig?? Vilken vecka är du i nu? Jag är i v28+6 och får absolut inte vara uppe, våra situationer är ju ganska lika...
Svar på tråden Cerclage?